Update: nieuwe originele spanningsregelaar gemonteerd en voor de zekerheid ook maar een nieuwe accu. Probleem is echter niet verholpen. Weet iemand wat het probleem kan zijn?Hallo,
Ik heb heb een Peugeot Speedfight 3 4takt. Deze is twee maanden niet gebruikt. Nu vermoede ik al dat de accu leeg zou zijn, maar met kickstart wel aan de praat gekregen. Accu is vervolgens aan de acculader geweest en weer helemaal vol en elektrische start werkt prima.
Het probleem is dat op het dashbord niets meer werkt. Geen lampjes, kilometer teller, toerental, controlelampjes etc.
Als ik het knipperlicht aanzet, links of rechts dan blijven deze voor en achter continu branden en knipperen deze niet meer. Het dashbord heb ik al los gehad en hier is niets aan te ontdekken. Accu is vol, beide zekeringen zijn goed. Voor- en achterlicht en remlicht werken naar behoren.
Naar mijn idee blijft er alleen de spanningsregelaar over dat het probleem kan veroorzaken. Voordat ik deze ga bestellen, wilde ik toch hier nog even vragen of er wellicht nog een andere oorzaak kan zijn.
De weerstand is 0.01 Ohm.Ik denk dat je contactslot in orde is anders zou je tussen de zwarte en de groene niet 12V meten bij contactslot aan en 0V bij contactslot uit.
Meestal krijg je zo'n rare zaken als je een slechte massa hebt.
De massa van je cockpit zou je even kunnen controleren.
Dit doe je zo:
De weerstand die je meet moet nagenoeg 0 Ohm zijn.
- zet het contactslot op Uit.
- zet je multimeter op het laagste Ohm-bereik.
- sluit de zwarte meetkabel van je multimeter aan op de min-pool van de accu.
- meet met de rode meetkabel op de groene draad bij de cockpit.
Edit: By the way, je spanning is wel erg laag, dit kan te wijten zijn aan eventueel een massaprobleem of de accu is slecht/leeg.
Hallo Harr,Ik denk ook aan een massaprobleem, temeer omdat ik bij de spanningsval een vermoeden heb van een onbedoelde stroomkring.
Zou je, naast de metingen die Sparky suggereert, eens de min pool van de accu los kunnen nemen en de multimeter tussen min pool en min aansluiting kunnen zetten? Zodat alle stroom door de mulitmeter gaat? Op deze manier ontdek je grof een eventueel stroomlek, daarna begint de speurtocht.
Simpel gesteld: alle aanvoer van stroom gaat via bedrading, alle afvoer middels massa via frame. Er zijn dus nogal wat massa punten.
Groet,
Het kan zijn dat de relais kapot is dat daardoor de knipperlicht blijven branden dat was bij mij het probleem. Het dashboard weet ik niet.Hallo,
Ik heb heb een Peugeot Speedfight 3 4takt. Deze is twee maanden niet gebruikt. Nu vermoede ik al dat de accu leeg zou zijn, maar met kickstart wel aan de praat gekregen. Accu is vervolgens aan de acculader geweest en weer helemaal vol en elektrische start werkt prima.
Het probleem is dat op het dashbord niets meer werkt. Geen lampjes, kilometer teller, toerental, controlelampjes etc.
Als ik het knipperlicht aanzet, links of rechts dan blijven deze voor en achter continu branden en knipperen deze niet meer. Het dashbord heb ik al los gehad en hier is niets aan te ontdekken. Accu is vol, beide zekeringen zijn goed. Voor- en achterlicht en remlicht werken naar behoren.
Naar mijn idee blijft er alleen de spanningsregelaar over dat het probleem kan veroorzaken. Voordat ik deze ga bestellen, wilde ik toch hier nog even vragen of er wellicht nog een andere oorzaak kan zijn.
Harrr bedoelt stroom meten, geen spanning.Hallo Harr,
Tussen de Pool en de aansluiting krijg ik 0.20 Volt.
De weerstand van de massa van je cockpit lijkt goed.De weerstand is 0.01 Ohm.
Accu is overigens geheel nieuw.