Geen compressie

nu ik plaatjes aan het zoeken ben van mijn eigen Kreidler zuigerveren en die zuiger met die L-veer, vraag ik me ineens af of ik het op jouw foto wel goed gezien heb: je moet die opening meten aan de buitenste rand waar hij de cilinder raakt en als hij daar verder doorloopt dan aan de binnenkant, zie ik deze niet goed op jouw foto. heb je er een voelermaat tussen gehad?L-veer.jpg
 

Attachments

  • zuigerveerslot.jpg
    zuigerveerslot.jpg
    15.3 KB · Views: 3
Last edited:
nu ik plaatjes aan het zoeken ben van mijn eigen Kreidler zuigerveren en die zuiger met die L-veer, vraag ik me ineens af of ik het op jouw foto wel goed gezien heb: je moet die opening meten aan de buitenste rand waar hij de cilinder raakt en als hij daar verder doorloopt dan aan de binnenkant, zie ik deze niet goed op jouw foto. heb je er een voelermaat tussen gehad?View attachment 68576
Nee nog niet, ik had geen vervoer om die te halen, maar wat ik zag kon ik niet dat ze aan de buitenkant sluiten aan elkaar...

Maar het zou toch aan de cilinder moeten liggen ik heb die 50cc er nu opgezet en heb 10 bar en hij start
Post automatically merged:

nu ik plaatjes aan het zoeken ben van mijn eigen Kreidler zuigerveren en die zuiger met die L-veer, vraag ik me ineens af of ik het op jouw foto wel goed gezien heb: je moet die opening meten aan de buitenste rand waar hij de cilinder raakt en als hij daar verder doorloopt dan aan de binnenkant, zie ik deze niet goed op jouw foto. heb je er een voelermaat tussen gehad?View attachment 68576
Edit: maar nu blijft de vraag waarom starte de 70cc vorige week vrijdag bij die jongen wel en bij mij niet?
 
helemaal sluiten mag ook weer niet: dan loopt ie klem als ie warm wordt!
compressie is altijd een samenspel tussen cilinder en zuiger..
ik vrees (beweer niet!) dat ie een trucje heeft uitgehaald met bijvoorbeeld vet of dikke olie (rookte ie heel erg toe ie aansloeg?) om de compressie éventjes hoog genoeg te maken, zodat ie aansloeg en vervolgens warm genoeg draaide om daarna aan te blijven.. (was het extra vermogen tijdens het naar huis rijden van de 70cc echt overweldigend merkbaar naast je eigen 50? of viel dat tegen?)
 
Draadjes wordt wel erg lang en heb dus ook niet alle post gelezen.
Om compressie op te bouwen moet de motor ook lucht kunnen aanzuigen.
Is niks gebeurd in het inlaatcircuit waardoor geen of te weinig lucht kan worden aangezogen?
 
helemaal sluiten mag ook weer niet: dan loopt ie klem als ie warm wordt!
compressie is altijd een samenspel tussen cilinder en zuiger..
ik vrees (beweer niet!) dat ie een trucje heeft uitgehaald met bijvoorbeeld vet of dikke olie (rookte ie heel erg toe ie aansloeg?) om de compressie éventjes hoog genoeg te maken, zodat ie aansloeg en vervolgens warm genoeg draaide om daarna aan te blijven.. (was het extra vermogen tijdens het naar huis rijden van de 70cc echt overweldigend merkbaar naast je eigen 50? of viel dat tegen?)
Ik vroeg of hij starte op de kick hij zei ja.... hij moest heel vaak kicken om het te starten, toe hij eenmaal gestart was heeft hij hem gelijk uitgezet ivm geen koelvloeistof. Ik heb hem in de bus gezet, naar huis gereden en toen geprobeerd uit de bus en geprobeerd te starten, maar toen starte hij al niet meer.
Post automatically merged:

Draadjes wordt wel erg lang en heb dus ook niet alle post gelezen.
Om compressie op te bouwen moet de motor ook lucht kunnen aanzuigen.
Is niks gebeurd in het inlaatcircuit waardoor geen of te weinig lucht kan worden aangezogen?
Ik heb het spruitstuk, membraam carburateur en luchtfilter erop gehaald en opnieuw gemonteerd.
 
Het is inderdaad een flink topic geworden.
- De 70cc werkt niet op scooter 1 en werkt ook niet op scooter 2.
- Scooter 2 werkt wel weer met montage van de voorgaande 50cc.

Los van of je een Athena 70cc op elke krukas wilt monteren.
Ik heb even niet meegekregen bij welke zaak je die cilinder hebt laten opmeten.
Tevens ook niet of je een originele koppakking er tussen hebt gezet.

Echter als de scooter met een 50cc prima werkt en met de 70cc niet, dan is het vrij aannemelijk dat de 70cc of verrot is of toch verkeerde onderdeeltjes heeft.
Ik zou of een goede 70cc halen er vanuit gaand dat je een capabale krukas hebt.
Of deze cilinder eens langs brengen/opsturen naar een zaak die er echt verstand van heeft.
Een zaak die zelf hoont / overmaat zuigers levert moet makkelijk kunnen zien of de cilinder nog goed is en de zuiger/veren passend zijn.
Overigens kun je de cilinder weggooien als hij ovaal zou zijn, een Aluminium cilinder honen en nieuwe wand erin is verreweg duurder dan de cilinder zelf. o_O
 
Last edited:
Ik vroeg of hij starte op de kick hij zei ja.... hij moest heel vaak kicken om het te starten, toe hij eenmaal gestart was heeft hij hem gelijk uitgezet ivm geen koelvloeistof. Ik heb hem in de bus gezet, naar huis gereden en toen geprobeerd uit de bus en geprobeerd te starten, maar toen starte hij al niet meer.

dan begin ik toch sterker te denken aan mijn genoemde methode met dikke olie..
nog een stomme vraag: heb je wel het gas open gehouden tijdens compressietest?
@AGM Retro GT Beun: cilinder is niet nagemeten. zuigerveer ook niet hierin gepast voor verkoop/aanschaf..
 
dan begin ik toch sterker te denken aan mijn genoemde methode met dikke olie..
nog een stomme vraag: heb je wel het gas open gehouden tijdens compressietest?
@AGM Retro GT Beun: cilinder is niet nagemeten. zuigerveer ook niet hierin gepast voor verkoop/aanschaf..
Ik heb besloten om het voorlopig de 50cc erop te houden en de andere als sloopscooter te gebruiken...
 
dan begin ik toch sterker te denken aan mijn genoemde methode met dikke olie..
nog een stomme vraag: heb je wel het gas open gehouden tijdens compressietest?
@AGM Retro GT Beun: cilinder is niet nagemeten. zuigerveer ook niet hierin gepast voor verkoop/aanschaf..
Heb gezegd dat door de olie in t bougie gat doen de compressie tijdelijk verhoogd. De ts is zeer eigenwijs en praat over dingen heen. En denkt t allemaal wel te weten. Zoveel tips gehad. Ik trek me hier uit terug. Geen zin in.
 
Heb gezegd dat door de olie in t bougie gat doen de compressie tijdelijk verhoogd. De ts is zeer eigenwijs en praat over dingen heen. En denkt t allemaal wel te weten. Zoveel tips gehad. Ik trek me hier uit terug. Geen zin in.
Umm ik praat niet over dingen heen, misschien dat ik er overheen gelezen hebt.
Ik heb veel advies gehad en er naar geluisterd en weer veel geleerd bedankt.

Beetje jammer dat je zo reageer
 
misschien is "overheen praten" wat te sterk, maar ook ik vind dat je genoeg tips en uitleg heb gekregen en vind het jammer dat je daar weinig of nu dus niets meer mee doet. zowel ik als @Telefonica2. hebben in mijn ogen "in Jip-en-Janneke-taal" uitgelegd waarom jij in deze cilinder, met deze zuigerveer zo geen compressie krijgt en hoe het met een lik olie wel éven goed gaat (en dat dat waarschijnlijk was waarom de verkoper hem wèl éven aan kreeg), maar je blijft "hangen in "ik snap het niet.."

ik snap ook dat je het voor nù opgeeft, maar hoop dat je de 70 cc nog eens op je gemak gaat nameten en passen, want alleen dan wéét je zeker of je cilinder daadwerkelijk ovaal is (ik hoop niet dat je dat nu al voor waar hebt aangenomen?) of dat je zuigerveer verkeerd danwel krom is?
dan kun je mogelijk je zuigerveer passend maken of een betere vinden (en deze voorzichtiger monteren, die spleet bovenin je foto kan ook van te ver openbuigen komen, maar pas op met evt. terugbuigen, het is héél breekbaar..

ik herinnerde me tijdens het kijken en meedenken met dit verhaal ook, dat ik nieuwe zuigerveren altijd nogal ruw vond en ze dus sowieso vóór montage een beetje glad en "rond/bol" schuurde, zodat ze soepeler door de cilinder (en vooral langs poorten) gleden en ook meteen beter afsloten dan dat standaard ruwe oppervlak waar je met gemak een lucifer op aan kon strijken. ben/was ik de enige die dat deed? is dat nòg zo met nieuwe zuigerveren? ik heb alleen Solex en Kreidler zuigerveren nieuw in mijn handen gehad die zo ruw waren, maar gebruikte goeie van alles wat ik gezien heb, waren altijd praktisch gepolijst..
 
misschien is "overheen praten" wat te sterk, maar ook ik vind dat je genoeg tips en uitleg heb gekregen en vind het jammer dat je daar weinig of nu dus niets meer mee doet. zowel ik als @Telefonica2. hebben in mijn ogen "in Jip-en-Janneke-taal" uitgelegd waarom jij in deze cilinder, met deze zuigerveer zo geen compressie krijgt en hoe het met een lik olie wel éven goed gaat (en dat dat waarschijnlijk was waarom de verkoper hem wèl éven aan kreeg), maar je blijft "hangen in "ik snap het niet.."

ik snap ook dat je het voor nù opgeeft, maar hoop dat je de 70 cc nog eens op je gemak gaat nameten en passen, want alleen dan wéét je zeker of je cilinder daadwerkelijk ovaal is (ik hoop niet dat je dat nu al voor waar hebt aangenomen?) of dat je zuigerveer verkeerd danwel krom is?
dan kun je mogelijk je zuigerveer passend maken of een betere vinden (en deze voorzichtiger monteren, die spleet bovenin je foto kan ook van te ver openbuigen komen, maar pas op met evt. terugbuigen, het is héél breekbaar..

ik herinnerde me tijdens het kijken en meedenken met dit verhaal ook, dat ik nieuwe zuigerveren altijd nogal ruw vond en ze dus sowieso vóór montage een beetje glad en "rond/bol" schuurde, zodat ze soepeler door de cilinder (en vooral langs poorten) gleden en ook meteen beter afsloten dan dat standaard ruwe oppervlak waar je met gemak een lucifer op aan kon strijken. ben/was ik de enige die dat deed? is dat nòg zo met nieuwe zuigerveren? ik heb alleen Solex en Kreidler zuigerveren nieuw in mijn handen gehad die zo ruw waren, maar gebruikte goeie van alles wat ik gezien heb, waren altijd praktisch gepolijst..
Sorry voor als ik ondankbaar overkom, ik heb alles opgeslagen en alles geprobeerd wat jullie zeiden (behalve opmeten) en ben erg dankbaar voor de hulp die jullie gegeven hebben, misschien kom ik ondankbaar over maar dat ben ik zeker niet...

Ik snap wat jullie zeggen over de cilinder en daar ben ik het ook mee eens.

Voorlopig ben ik er klaar mee gisteren alles overgezet, mijn nieuw gespoten kappen erop en vandaag ff rondje rijden, heb ik mijn vliegwielmoer of te vast of te los gedraaid en is mijn schroefdraad van mijn krukas en vliegwiel kapot...dus ga nu alles uitelkaar halen en als het toch uitelkaar ligt gelijk alles schoonmaken en reviseren...
Post automatically merged:

Sorry voor als ik ondankbaar overkom, ik heb alles opgeslagen en alles geprobeerd wat jullie zeiden (behalve opmeten) en ben erg dankbaar voor de hulp die jullie gegeven hebben, misschien kom ik ondankbaar over maar dat ben ik zeker niet...

Ik snap wat jullie zeggen over de cilinder en daar ben ik het ook mee eens.

Voorlopig ben ik er klaar mee gisteren alles overgezet, mijn nieuw gespoten kappen erop en vandaag ff rondje rijden, heb ik mijn vliegwielmoer of te vast of te los gedraaid en is mijn schroefdraad van mijn krukas en vliegwiel kapot...dus ga nu alles uitelkaar halen en als het toch uitelkaar ligt gelijk alles schoonmaken en reviseren...
Edit: doordat mijn krukas nu kapot is op welke manier dat ook komt... zit mijn varioplaat en bus vast en krijg ik er voor geen mogelijkheid los/ uit de carter weten jullie een manier?
 
Ik ben niet helemaal helder over wat er hier nou allemaal gebeurt.

Je bedoelt je vliegwiel aan ontstekingskant?
Of de halfpoulie aan variozijde?
Waarom heb je dit los gehaald als je alleen de cilinder aan het uittesten was?
Ik ga der nu even vanuit dat je je halfpoulie bedoelt.
Ik zou zeggen als de moer eraf is, kruipolie en trekken.
En anders een lagertrekker.

shopping

Als je de krukas gaat vervangen dan kan je natuurlijk eventueel opstaande randjes gewoon wegvijlen of wegslijpen met dremel/slijpschijf.
Zorg in ieder geval dat je je snaar achterin de poulies bij de koppeling naar binnen drukt wanneer je de volgende keer de halfpoulie monteert.
Weet je iig zeker dat de boel recht zit.
Variomoer te strak aandraaien moet namelijk wel heel knap gedraaid worden met lange ratel.
 
Ik ben niet helemaal helder over wat er hier nou allemaal gebeurt.

Je bedoelt je vliegwiel aan ontstekingskant?
Of de halfpoulie aan variozijde?
Waarom heb je dit los gehaald als je alleen de cilinder aan het uittesten was?
Ik ga der nu even vanuit dat je je halfpoulie bedoelt.
Ik zou zeggen als de moer eraf is, kruipolie en trekken.
En anders een lagertrekker.

shopping

Als je de krukas gaat vervangen dan kan je natuurlijk eventueel opstaande randjes gewoon wegvijlen of wegslijpen met dremel/slijpschijf.
Zorg in ieder geval dat je je snaar achterin de poulies bij de koppeling naar binnen drukt wanneer je de volgende keer de halfpoulie monteert.
Weet je iig zeker dat de boel recht zit.
Variomoer te strak aandraaien moet namelijk wel heel knap gedraaid worden met lange ratel.
Ik bedoel is inderdaad half poelie (ik dacht dat het vliegwiel heetten) heb nieuwe rollen in de vario gedaan... die halfpoelie is er af maar de tanden kapot, de vario heb ik er ook uit, maar de variobus en de gradenplaat blijven zitten...

Ga het maar met zo'n trekker proberen want ik wil proberen om de vario enz. heel te houden want is een stage6 en net nieuw.

Ik heb een krukas op een andere scooter zou ik die daar uit kunnen halen en kunnen gebruiken??
 
Zou dan sws de as bijslijpen als er rafels uitsteken.
Zoniet dan is kruipolie en trekken wel voldoende en anders de lagertrekker.
Wat krukas betreft geen idee.
Als het Peugeot Verticaal en geschikt bouwjaar is dan prima.
Echter kan vooralsnog alleen jij dat vertellen.
 
Zou dan sws de as bijslijpen als er rafels uitsteken.
Zoniet dan is kruipolie en trekken wel voldoende en anders de lagertrekker.
Wat krukas betreft geen idee.
Als het Peugeot Verticaal en geschikt bouwjaar is dan prima.
Echter kan vooralsnog alleen jij dat vertellen.
Top thnx...

Is een volronde krukas van top racing iets van een jaartje oud dus theoretisch zou het dus moeten kunnen, het is inderdaad peugeot verticaal
Post automatically merged:

Ik ga heel het blok demonteren, schoonmaken krukas vervangen en nieuwe lagers en kering. Ik laat die 70cc nog eens opmeten om te kijken of hij inderdaad ovaal is.

Jongens bedankt voor alle hulp en hoop nog veel te leren van jullie te leren
Post automatically merged:

Ik ga heel het blok demonteren, schoonmaken krukas vervangen en nieuwe lagers en kering. Ik laat die 70cc nog eens opmeten om te kijken of hij inderdaad ovaal is.

Jongens bedankt voor alle hulp en hoop nog veel te leren van jullie te leren
 
Last edited:
Back
Top