Gebonk boven de 80km/h

speedfreak #1

Well-Known Member
Hallo,
Telkens als ik ongeveer boven de 80 km/h kom begint mijn scooter als het ware te bonken(k weet niet hoe ik het anders moet noemen, net of je over allemaal bulten heen rijd) en dat voel ik door de hele scooter heen en als ik dan het gas weer loslaat is het meteen weer weg. Iemand een idee waar dit door kan komen?
alvast bedankt.

Advertisement - register to remove this

(-KingAppie-) said:
dat is idd rond de 80 km-h. Heb ik tot nu toe bij al mijn scooters gehoord en bij anderen.

Ik heb dat nog nooit meegemaakt, bij geen van al mijn scooters
met andere vario erin of andere vertanding, andere lagers erin. Zal toch egt iets goed mis zijn.
V-snaar niet meer helemaal 100%, tandjes er misschien gedeeltijk van af gesleten. Vertanding misschien versleten? Krukaslagers die versleten zijn of slechte benzine-lucht mengsel.

1 ding wel is zeker niet goed, zelfs als mijn scooters over de 100 gingen had ik dat niet, dingen bleven gewoon vloeiend doortrekken zonder gestotter, gesputter, trillingen (gebonk) of wat dan ook

Ik heb dat ook mee gemaakt, heb je een standaart koppelingshuis? Zo ja moet je je carterdeksel er eens afhalen en kijken of hij wel helemaal recht loopt. Bij mij zat er een klein slagje in, huisje vervangen en hij vibreerde niet meer

Evert@Zip said:
Ik heb dat ook mee gemaakt, heb je een standaart koppelingshuis? Zo ja moet je je carterdeksel er eens afhalen en kijken of hij wel helemaal recht loopt. Bij mij zat er een klein slagje in, huisje vervangen en hij vibreerde niet meer

Kan wel kloppen, maar kan ook egt aan koppelingssegmenten zelf nog eens liggen die was bij maat van mij eerst krom en sleepte die ook wat. En vertanding lijkt meest voor de hand liggende.
Als het nieuwe scoot is kan het zijn dat vertanding nog lichtelijk moet inslijten of als er net nieuwe vertanding opzit hoor je dit ook vaak, is dan meestal na een tijdje weg. ALs je vertanding al oud is kan het steeds erger worden totdat je scoot net als een vliegtuig klinkt

AeroXJunkii said:
ik had hetzelfe en is mijn vertanding je hoort je scooter als het ware ''slagen'' maken.. Ik had / heb het ook nog steeds.

Als je je primaire vertanding vernieuwd, dan hoor je het de eerste maand nog een beetje en daarna is ie vaak mooi ingesleten en heb je hier geen last meer van. MAAR KIJK UIT dat je er niks scheef inzet, hoeft maar egt een heel klein beetje verkeerd te zitten en het gezoem is erger als ooit

(-KingAppie-) said:
het is ook niet echt schokken, maar gewoon sjoef..............sjoef......sjoef...sjoef sjoef drrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr. dan houd het op.

Precies dat geluid inderdaad. Zou het ook een gare lager kunnen zijn in het vertandingshuis? Dr zat namelijk een niet zo'n frissen tussen de laatste keer dat ik het vertandingsdeksel er af had. De vertanding is verder nog helemaal orgineel inclusief t deksel.

Heb ook een vreemd zoemend geluid eens ik boven de 75-80 kom. Ik hoor m'n motor natuurlijk, maar hoor ook een lager geluid (m'n voetplaat trilt dan ook wat) Denk ook dat het m'n vertanding is, zal dan maar es m'n olie verversen.
Vind dit toch niet veilig, en ben niet op m'n gemak als ik zo snel rij

speedfreak #1 said:
Precies dat geluid inderdaad. Zou het ook een gare lager kunnen zijn in het vertandingshuis? Dr zat namelijk een niet zo'n frissen tussen de laatste keer dat ik het vertandingsdeksel er af had. De vertanding is verder nog helemaal orgineel inclusief t deksel.

ja precies zou makkelijk kunnen is bij mij ook het geval..

Heavyvicer said:
Heb ook een vreemd zoemend geluid eens ik boven de 75-80 kom. Ik hoor m'n motor natuurlijk, maar hoor ook een lager geluid (m'n voetplaat trilt dan ook wat) Denk ook dat het m'n vertanding is, zal dan maar es m'n olie verversen.
Vind dit toch niet veilig, en ben niet op m'n gemak als ik zo snel rij

ja bij mij trilt ie ook als de ziekte is vaak als ik al tijdje aant rijden ben. en idd ik heb er ook geen veilig gevoel bij

ik had dat ook. Nadat ik nieuwe lagers/ krukas had geplaats en me hele blokje opnieuw in elkaar had gezet , was het weg. :)
Niet dat daarvoor me blok uit elkaar ging btw....

Ik heb er bij meerdere scooters last van gehad ook.
Vaak heb je dit ook bij de goedkopere ac scooters zoals kymco , hysung rush , etc.

Wat het nou precies is.... geen id :)

Back