garage ervaring, thaughts pls? bvd

mbktuffer

New Member

ScooterForum.net

hoi all, eerste post!

Zal het even kort schetsen:



Laatst had ik een nieuwe gaskabel (op mn mbk booster nieuw model) gestoken, een weekje of 3 later rijd ik over een bult en val stil/ doet raar: ging nog maar heel traag...

Dus ik denk: ik heb de kabel niet goed gestoken heb een gaskabel of gasnaald probleem.../ kreeg het ook niet gelijk goed.

Er is hier een jaar geleden dichtbij een brommerzaak opengegaan die camino's en oude brommers doet, daar ik dacht het maar de gaskabel was en hij dichtbij is dacht ik even proberen:

Alvorens mn brommer daar af te zetten bel ik.... ik zeg: denk het gaskabel/gasnaald probleem kijken jullie ook naar boosters en wat is het uurloon?

Ja we doen hier meestal caminos en oudere brommers maar ik wil mijn mechanieker daar zeker naar laten kijken, breng maar binnen... uurloon was €40... ok schappelijk....

Ik krijg na 10 dagen telefoon: we hebben een nieuwe gaskabel gestoken maar hij start nog niet, wil je dat we de carburateur eens kuisen? ok doe maar zeg ik... 2u30 later terug telefoon: ok de brommer start.. kom maar halen...

Nu hebben ze mij 6 werkuren aangerekend om: een gaskabel te plaatsten/carb te poetsen/ bat op te laden (wat niet nodig is, stond 10 dagen stil...)/ en de brommer wat proper afgespoten voor aflevering

dus €250: €240 werkuren €10 stukken

als je vraagt hoe ze aan die uren komen kreeg ik antwoorden als: "al die kappen moeten eraf en er terug op dat duurt zeker al 2 uur" etc etc.

Hoe dan!?

Ik heb daar serieus mijn zeg gedaan, de baas was niet aanwezig dus die gebeld: betalen of laten staan etc geen oplossing mogelijk.

M'n zoontje van elf zag zelf hoe het in elkaar zat.....

om tot de vraag te komen: hoelang mag dit in jullie opinie duren, ik had als leek mn gaskabel erop op max 2 uur....!?

het gekende afzetters probleem van garages?

Alvast bedankt!!
 
Advertisement - register to remove this

Vrij prijzig inderdaad. Tuurlijk mag het wat kosten en meeste rekenen 55eu-70 eu uurloon. Als de carburateur ultrasoon is gereinigd, dan zit daar ook wel 1,5 uur in.

Bij een ervaren scooter reparateur zou het dus totaal op max 3 uur uit komen. Voor nu zou ik het verlies nemen als leergeld en de volgende keer kunnen we je helpen het zelf te fixen.
 
Voor een gaskabel vervangen en carb schoonmaken is het wel heel prijzig. Al helemaal als het niks oplost.

Even als referentie;
Bij mijn oude liberty moest ik om bij de carb te komen eerst de achterdrager, zadel, accu, achterlicht, knipperlichten, achterkap en buddyback losmaken. Dit kost ongeveer 1 uur inc het schoonmaken. Veel meer dan dit zit er ook niet op jouw scooter dus zou niet veel langer moeten duren

Een gaskabel kan Soms lastig zijn door de juiste route te krijgen, maar zou geen 5 uur moeten duren.

Mocht je er zin in hebben kan je een advocaat inschakelen, kan je dan vrijwel garanderen dat je het wint aangezien het belachelijk is wat die zaak doet. Maar er zijn natuurlijk nogsteeds risico's aan verbonden en kost je veel tijd en moeite
Post automatically merged:

Als de carburateur ultrasoon is gereinigd, dan zit daar ook wel 1,5 uur in.
Heeft de ultrasoonreiniger ook een uurloon van tussen de 55 en 70 euro? Dan ben je namelijk goedkoper uit als je er een koopt
Dit is de eerste site die ik tegenkom:https://www.barbiermotorsport.nl/ultrasoon-reinigen
 
o opgelost is het wel, rijden doet hij weer.

mijn kappen afhalen om de gaskabel te kunnen doen duurt echt geen uur op en af, materiaal bij de hand en verhoogd...

hun technieker en de baas beweren 2uur op en af, ik heb letterlijk gezegd tegen de technieker dan een ander vak te zoeken..,
baas gelijk aan de tel... als je t zelf beter kan mag je het gerust komen doen etc etc

ben er eigenlijk echt niet goed van, ergste vanal: ik snap nu toch iets ofwat van de theorie.. of toch iets van besef...
maar ik vrees dat dit aan tig mensen als normaal verkocht raakt zonder scene..
schandalig.

zelf een stagair doet dit rapper in mijn boek... komen ze nog met een batterij verhaal van een brommer die dik 10 dagen stilgestaan heeft, die bat is een jaar oud ofzo... kickstart hem aan/ rijd en morgen start hij elecktrisch zeg maar.

wor je nog als de slechte geprofileerd... sorry, de antwoorden zijn echt wel geapprecieerd.

wat een onmacht... mbt advocaat: zeer moeilijke zaak voor het bedrag waar t over gaat vrees ik, akkoord.. het is principieel, maar toch...

thanks guys!
Post automatically merged:

Vrij prijzig inderdaad. Tuurlijk mag het wat kosten en meeste rekenen 55eu-70 eu uurloon. Als de carburateur ultrasoon is gereinigd, dan zit daar ook wel 1,5 uur in.

Bij een ervaren scooter reparateur zou het dus totaal op max 3 uur uit komen. Voor nu zou ik het verlies nemen als leergeld en de volgende keer kunnen we je helpen het zelf te fixen.
thanks man, ik zou een 2de brommer moeten hebben zodoende ik niet in problemen kom als ik dan eens zelf aan iets moet prutsen en het niet direct lukt...
mvg
 
Last edited:
Een tip van flip...

Spreek vooraf een maximum bedrag af voor de werkzaamheden (inclusief materialen).
Laat dit op papier zetten.
Dit voorkomt een hoop gedoe/gezeur achteraf.
Een bonafide bedrijf heeft hier geen enkel probleem mee en neemt de eventuele extra kosten voor eigen rekening.
 
Juist ... ik om al ruim 35 jaar BIJ fred Motoren in Rotterdam , zaak van Fred heette eerst Camaro aan de 1e Middellandstraat , Daarna ging hij naar Stieltjesplein in Rotterdam ( voor de Gene die willen weten dat ik niet DE Pinokkio uithang ) .
Bij Fred krijg je vooraf een prijs opgave , komen ze onverwachts iets geks tegen , word je ingelicht .
Ook met spullen bestellen is het zo , afspraak is afspraak .
 
Her kan natuurlijk altijd dat ze dat zeggen.
Een goede garagist belt dan even door wat de problemen zijn en de te verwachten kosten die daarmee gepaard zijn.

Indien ik gebruik maak van een garage vraag ik altijd van te voren wat het ongeveer kost en of ze willen bellen als het probleem duidelijk is met een kosten schatting.
Er bestaat altijd de mogelijkheid dat het ietsje duurder of goedkoper wordt naar dan heb ik in ieder geval een indicatie.
 
Het kan wel eens voorkomen dat je een scooter hebt waar kappen af moeten om ergens bij te komen.
Maar dat hij daar 6 uur voor nodig had kan ik mij niet voor stellen.. Waarschijnlijk was het op de helft 2 a 3 uur ook wel mogelijk geweest als je een goede monteur hebt.

Misschien ben ik er wat te gevoellig voor.. Maar ben zelf niet zo op dealers. (althans niet degene in mijn omgeving) Meeste prutsen maar aan.
Een goede monteur is hier echt op 1 halve hand te tellen.
 
er werd 2 uur beweert voor het afhalen en opzetten,

gloof mij... das absurd op een mbk nieuw model,
heb het allemaal al eens zelf gedaan dus weet wel iets ofwat waarover ik spreek.

of bedoeld u de helft van 6 uur voor het helemaal af te krijgen?
mvg.
 
Last edited:
Vrij simpel.
Onacceptabel.
Als je er met de eigenaar niet uit komt dan is er weinig aan te doen. Iig niet zonder nog meer uit te geven.
Aftikken en je wonden likken.

Vervolgens op elke mogelijke website die er bestaat je verhaal doen in een review.

Uurloon van scooterzaken is hoog.

Beter van tevoren een prijsafspraak maken voor een diagnose.

Verder is weinig te halen met dit topic. Je weet zelf ook wel dat dit een belachelijke prijs is.
Zie graag naam scooterzaak hier verschijnen, ben wel nieuwsgierig naar overige reviews.
 
Vrij simpel.
Onacceptabel.
Begrijp niet helemaal wat je hier mee bedoelt. Kan je dit uitleggen?
Beter van tevoren een prijsafspraak maken voor een diagnose.
Helemaal mee eens. Zie mijn antwoord bij #5.
Zie graag naam scooterzaak hier verschijnen
Om de naam van een zaak te noemen, zonder hoor en wederhoor, is niet echt chique te noemen.
Uiteindelijk horen we het verhaal slechts van een partij.
Misschien heeft de scooterzaak/monteur een andere perceptie in deze...
 
de naam hier vernoemen hoeft niet zozeer.. al zou men er zin in krijgen.

had gelijk een slechte fb review geplaatst, krijg ik een leger ass lickers over me heen: normaal/nette prijs/je mag blij zijn dat er geen kappen kapot zijn etc etc...

een mens zou echt haast beginnen twijfelen aan zichzelf, vandaar ik voor mezelf toch ff extra verhaal wil.
 
de naam hier vernoemen hoeft niet zozeer.. al zou men er zin in krijgen.

had gelijk een slechte fb review geplaatst, krijg ik een leger ass lickers over me heen: normaal/nette prijs/je mag blij zijn dat er geen kappen kapot zijn etc etc...

een mens zou echt haast beginnen twijfelen aan zichzelf, vandaar ik voor mezelf toch ff extra verhaal wil.
Het is zuur, zonder meer.

Zie het als lesgeld.
Je hebt er van geleerd en zult het de volgende keer anders doen. Deze neem je gewoon mee in je persoonlijke notitie boek.

Daar gaan we noooooooit meer heen,
Stelletje laaienlichters.
Dus als je er ooit langs rijdt geef je ze gewoon de vinger. En door! ;-)
 
Back
Top