Framenummer weg

Sakelovesyou

New Member
Beste leden, ik heb het volgende probleem.
Ik heb mijn piaggio zip 2000 2t frame laten poedercoaten, hierbij is helaas het framenummer ook meegecoat. Lichtjes de lak eraf geschuurd maar framenummer is helemaal foetsie(niet eens heel gek want frame is al 17 jaar oud). Nu ben ik zojuist naar RDW geweest met kale frame om nummer opnieuw in te laten slaan. Hier waren ze verrast van aangezien de zip blijkbaar volledig af gebouwd moet zijn zodat ze o.a framenummer met bloknummer kunnen vergelijken. Nu komt het volgende probleem, mijn blok heb ik los gekocht en deze hoort dus ook niet bij het frame. Originele blok heb ik niet meer. Wat kan ik nu het beste doen? En hoe sla ik evt zelf (of goedkoop bij garage) nieuwe framenummers?
 
Advertisement - register to remove this

Framenummers mogen ze allen slaan bij het RDW, dus niet bij garages en al helemaal niet zelf
Er mag wel meer niet maar framenummers zelf slaan zou te makkelijk zijn natuurlijk. Dan is je frame zo omgekat of gekopieerd. Dus al zou je ze zelf slaan bij een controle val je door de mand. Wat je nu zou kunnen doen is het erop wagen en gewoon gaan rijden want een geldig kenteken heb je in principe wel alleen je nummers zijn weg als ik het goed begrijp.
Ben in al die 17 jaren dat ik scooterrijd nog nooit op frame nummer gecontroleerd. Maar als er eens wat gebeurt ben je wel nat natuurlijk.

Dan lijkt het mij dat je als volgende optie dit kenteken laat vernietigen, vervolgens bouw je een scooter opdie aan alle eisen voldoet en een blok met een aankoopfactuur met de bloknummers erop en dan het spul opnieuw laten keuren.

Volgens mij had Joey Schaar er een tijdje geleden een filmpje over gemaakt over nummers in je frame laten slaan
De flinstone vespa aflevering 16 zou je ff moeten opzoeken
 
Er mag wel meer niet maar framenummers zelf slaan zou te makkelijk zijn natuurlijk. Dan is je frame zo omgekat of gekopieerd. Dus al zou je ze zelf slaan bij een controle val je door de mand. Wat je nu zou kunnen doen is het erop wagen en gewoon gaan rijden want een geldig kenteken heb je in principe wel alleen je nummers zijn weg als ik het goed begrijp.
Ben in al die 17 jaren dat ik scooterrijd nog nooit op frame nummer gecontroleerd. Maar als er eens wat gebeurt ben je wel nat natuurlijk.

Dan lijkt het mij dat je als volgende optie dit kenteken laat vernietigen, vervolgens bouw je een scooter opdie aan alle eisen voldoet en een blok met een aankoopfactuur met de bloknummers erop en dan het spul opnieuw laten keuren.

Volgens mij had Joey Schaar er een tijdje geleden een filmpje over gemaakt over nummers in je frame laten slaan
De flinstone vespa aflevering 16 zou je ff moeten opzoeken
Ben 1x aangehouden voor politie controle, toen hebben ze mn framenummer gecheckt. Dus liefst heb ik deze wel. T probleem is niet alleen dat het blok officieel er niet onder hoort, maar t is ook nog eens een 70cc mhr volledig getuned met alles erop en eraan. Dus naar rdw gaan is sowieso geen optie
 
Mogen is heel wat anders dan kunnen. Er zal toch vast wel

Ben 1x aangehouden voor politie controle, toen hebben ze mn framenummer gecheckt. Dus liefst heb ik deze wel. T probleem is niet alleen dat het blok officieel er niet onder hoort, maar t is ook nog eens een 70cc mhr volledig getuned met alles erop en eraan. Dus naar rdw gaan is sowieso geen optie
Dan word het toch een standaard blok kopen en dan laten keuren en vervolgens de MHR eronder. Lijkt mij aardig wat geld en moeite voor iets waar je toch problemen mee krijgt als je gepakt word. Kwijt ben je hem dan toch wel dus kan een frame zonder nummers ook wel bij. Of gewoon wegplanken, beetje MHR rij je de bromsnor wel mee kwijt hoor als je beetje kan rijden
 
Volgens mij had Joey Schaar er een tijdje geleden een filmpje over gemaakt over nummers in je frame laten slaan
De flinstone vespa aflevering 16 zou je ff moeten opzoeken
Als ik me goed herinner was dit een hele andere situatie.
Het oude frame had een leesbaar en met de papieren overeenkomend chassisnummer maar was totaal doorgeroest en dus onbruikbaar.
Joey heeft een nieuw Vespa frame (af fabriek) gekocht waar nog geen framenummer in zat.
Hij is toen met beide frames naar de RDW gegaan om in het nieuwe frame het chassisnummer te laten slaan en heeft volgens mij het oude onbruikbare frame vernietigd.

De situatie van TS is dat zijn frame geen nummer meer heeft dus de origine van dit frame ligt niet vast, het kan dus net zo goed een oneerlijk frame zijn. ( Theoretisch dus want TS zal niet zo dom zijn om deze vraag hier te stellen als dit aan de orde was.)

Dus de RDW zal nooit en te nimmer een nummer slaan in een frame waar de origine niet van vast ligt, ook al hangt er de originele motor onder, denk ik toch!

Wat je nu zou kunnen doen is het erop wagen en gewoon gaan rijden want een geldig kenteken heb je in principe wel alleen je nummers zijn weg als ik het goed begrijp.
Kwijt ben je hem dan toch wel dus kan een frame zonder nummers ook wel bij. Of gewoon wegplanken, beetje MHR rij je de bromsnor wel mee kwijt hoor als je beetje kan rijden
Niet echt een goed advies waar je, hoop ik, niet volledig achter staat....
 
Gewoon het materiaal wegschuren en behandelen zodat het nummer weer zichtbaar wordt.
Vervolgens goed reinigen (speciale vloeistof) en het nummer afmaken met een goede blanke lak, zodat deze goed zichtbaar is en blijft!
Hierdoor blijft alles goed afgesloten zodat er geen vocht bij kan komen.

De laklaag waar je het over hebt is erg dun.
De poedercoating is een stuk dikker, goed schuren en een nabehandeling erop loslaten is wel gewenst...

Zie ook: https://coating.nl/poedercoating-verwijderen

Het frame/chassisnummer is belangrijker dan het motorbloknummer in deze.
Deze staat immers geregistreerd in de databank, bloknummers doen in dit geval niet ter zake!
Zolang het motorblok bij het type scooter hoort, is er geen vuiltje aan de lucht.
 
Last edited:
Ik had een piaggio met een kleine 3 op de kentekenplaat, betekende dat die al aardig wat keren gestolen was.
Stond er een maandje of 2 geleden ineens handhaving voor de deur dat de scooter te lang illegaal geparkeerd stond ergenns in utrecht, terwijl hij in mijn achtertuin stond in amersfoort.
Ze vroegen of ze even konden kijken en wilden ook graag het framenummer zien. Konden we niet vinden maar gelukkig interesseerde het hun niet echt.
Hebben dat ding daarna zo snel mogelijk ingeruild voor subsidie op een elektrisch voertuig
 
Ik had een piaggio met een kleine 3 op de kentekenplaat, betekende dat die al aardig wat keren gestolen was.

Maar dit betreft enkel de kentekenplaat, dit zegt verder niks over diefstal van de scooter mits hier aangifte is over gedaan,
Kan ook goed zijn dat de kentekenplaat een aantal maal van de scooter verloren is geweest.
Maar ook dit heeft enkel betrekking op het frame/chassis nummer, en niet op het motorblok!
 
Dat we niet echt risico liepen wisten we ook wel. Maar om mogelijk gezeik te voorkomen (en we gebruikten die scooter toch nauwelijks meer) hebben we hem weg gedaan.
Ik vind het wel raar dat ze niet aan de kleine letter op de plaat kunnen zien dat dat een gestolen/verloren niet geldige plaat is. Of hebben ze dit toevallig die ene keer gemist? Anders zou ik een kentekenplaat kunnen stelen met de gok dat ze het framenummer niet controleren (wat ik in 2,5 jaar tijd iedergeval niet mee heb gemaakt)
 
Snap de hele discussie niet over de kentekenplaat.
Begrijp dat we in een wereld leven waarin alles SNEL moet gaan.
SNELLE vragen en SNELLE antwoorden.
Maar als men nu even de tijd neemt om e.e.a. even RUSTIG te lezen, dan wordt men een stuk wijzer omtrent de regelgeving van de nummerplaten via onderstaande link:
 
Als een kentekenplaat of het kentekenbewijs gestolen wordt of zoekraakt, dan moet er een vervangende plaat of bewijs worden aangevraagd met dezelfde cijfer-letter combinatie.

Een 1-tje duidt dan op het eerste duplicaat van het kenteken. Een 2tje op het tweede enzovoorts.

Is het kentekenbewijs zoek, of gestolen vraag dan om een kopie van de aangifte van vermissing van de politie.
Als men die stukken niet heeft, dan kan een nieuw kenteken of wijziging van tenaamstelling wel eens een hoop gezeur opleveren is mijn ervaring.
Hieruit is dus niet te herleiden of het diefstal of een vermissing betreft.

Ik heb het wel meegemaakt dat ze echt alles controleren, waaronder ook het framenummer welke het belangrijkst is!

Snap de hele discussie niet over de kentekenplaat.

De discussie gaat ook helemaal niet over de kentekenplaat!?
 
Last edited:
De discussie gaat ook helemaal niet over de kentekenplaat!?
Zie toch duidelijk in antwoord 11, 12 en 13 een discussie ontstaan, waar jijzelf deel aanneemt, over de kentekenplaat.
Dat er een discussie binnen een discussie ontstaat, daar kan ik niets aan doen.
Dit zie ik vaker gebeuren in diverse topics.
Ik reageer slechts op bovengenoemde antwoorden...
 
Niet echt een goed advies waar je, hoop ik, niet volledig achter staat....
Zo deed ik dat vroeger wel, niet heel slim ik weet het. Maargoed op 17 jarige leeftijd al je bijbaan centen en tijd in je scooter gestoken dan laat ik me niet zomaar oppakken maargoed dat was vroeger.

Topicstarter het lijkt er op dat je met het frame nu eigenlijk niet meer legaals kan doen op de openbare weg.

Als het een sp98 frame is wil ik het wel van je overnemen mocht je er nu niks meer aan hebben. Kan wel een frame met kenteken voor je regelen
 
@Sakelovesyou ,

misschien eens even bij een carosseriebedrijf/restauratiebedrijf of de rdw navragen.
Ik meen me te herinneren dat ze in sommige gevallen het ingeslagen nummer weer zichtbaar kunnen maken.
Het nummer aan zich is weliswaar weggesleten echter bij het inslaan vervormt ook het metaal onder de ingeslagen letter.
Ik kan het natuurlijk opgepikt hebben in een politie-serie dus ik ben niet zeker :rolleyes:, ik meen me te herinneren dat dit met één of andere chemische stof gebeurde.
 
Back
Top