awertyi

New Member
Mijn framenummer is erg verroest. Heeft iemand enig idee wat ik zou kunnen doen om het framenummer wil terug te kunnen halen? Ik heb al een tandenborstel met wd40 geprobeerd, maar geen resultaat. (Zie foto’s)
 

Attachments

  • B4EE358A-8CDA-4F1D-9DD3-76CEAB1B6FE0.jpeg
    B4EE358A-8CDA-4F1D-9DD3-76CEAB1B6FE0.jpeg
    260.7 KB · Views: 83
  • 9C16FF43-48CF-43F6-895A-950810D640D9.jpeg
    9C16FF43-48CF-43F6-895A-950810D640D9.jpeg
    271.4 KB · Views: 62
Advertisement - register to remove this

Met die gel die ik eerder noemde.. Want die lost de roest echt op..

Als je gaat schuren maak je het alleen maar erger.

1. Je haald de roest er wel mee weg, maar ook het materiaal
2. Kans dat je het frame nummer helemaal weg schuurt.
3. Omdat je het frame geschuurd hebt haal je een licht beschermde buiten laag van het metaal af en dan roest die nog ineens 10 x harder.


Die gel smeer je erop.. (zelfde idee als verf afbijt)
Laat je het even werken.. Kan zijn dat de gel de roest absorbeerd en dus bruin gaat uitslaan..

Waarschijnlijk een kwestie van een oude lap erover en 80% van de roest ben je waarschijnlijk dan wel kwijt.

Voorbeelden zijn op youtube te vinden:


Met die gel die ik eerder noemde.. Want die lost de roest echt op..

Als je gaat schuren maak je het alleen maar erger.

1. Je haald de roest er wel mee weg, maar ook het materiaal
2. Kans dat je het frame nummer helemaal weg schuurt.
3. Omdat je het frame geschuurd hebt haal je een licht beschermde buiten laag van het metaal af en dan roest die nog ineens 10 x harder.


Die gel smeer je erop.. (zelfde idee als verf afbijt)
Laat je het even werken.. Kan zijn dat de gel de roest absorbeerd en dus bruin gaat uitslaan..

Waarschijnlijk een kwestie van een oude lap erover en 80% van de roest ben je waarschijnlijk dan wel kwijt.

Voorbeelden zijn op youtube te vinden:


7368441D-533F-46AE-AFB8-683854D048DB.png
66D3D7B0-0A55-4F2B-9917-79D7283E3C38.jpeg
Dit is wat de rustyco gel heeft gedaan.
 
Dit was te verwachten, ook deze gel haalt materiaal wat eenmaal weg is niet terug.
Maar weet je zeker dat hier het frame-nummer hoort te staan?
Dit omdat dit plaatje er wel erg knullig tegen het frame gelast zit.
Over welke scooter praten we hier eigenlijk?
 
Dit was te verwachten, ook deze gel haalt materiaal wat eenmaal weg is niet terug.
Maar weet je zeker dat hier het frame-nummer hoort te staan?
Dit omdat dit plaatje er wel erg knullig tegen het frame gelast zit.
Ja heb hierboven ook een foto van het boekje geplaatst en daar staat dat daar het framenummer hoort. Dit plaatje is toch niet zelf door iemand daar gelast? Ik ga nog paar keer die rustyco erop smeren en kijken wat het doet.
 
Jammer, maar bij veel scooters staat het frame nr zowel op het balhoofd (of in de buurt daarvan) als ook op de achtervork/subframe.
Reden hiervoor is dat het niet eenvoudig op een andere scooter kan worden overgezet (omkatten)

EDIT: in veel boekjes word naar de tweede plek van het nummer verwezen, omdat dat leesbaar is zonder te demonteren.

Als je kunt: verwijder de kappen en zoek verder op de rest van het frame.
 
Last edited:
Er is een Optie :

Ga met je Scooter naar de Douane , laat het Frame nummer zien , althans wat er van over is .
Als dat is gemeld maak je een nieuw stuk metaal , Laat het nummer er netjes inslaan , bijv bij Scooter zaak .
Sloop het oude Metaal er af , (laat ) het nieuwe Metaal er op lassen / Hechten , spuit het netjes zwart.
Ga terug naar de Douane , laat het zien .
Je krijg dan een formulier / verklaring dat het chassis nummer hersteld is ,voor eventueele vragen later .
Als je het netjes doet ( laat doen ) . zie je er geen reet van .
Met oude Oldtimers bijv , gaat dat ook zo .
 
Er is een Optie :

Ga met je Scooter naar de Douane , laat het Frame nummer zien , althans wat er van over is .
Als dat is gemeld maak je een nieuw stuk metaal , Laat het nummer er netjes inslaan , bijv bij Scooter zaak .
Sloop het oude Metaal er af , (laat ) het nieuwe Metaal er op lassen / Hechten , spuit het netjes zwart.
Ga terug naar de Douane , laat het zien .
Je krijg dan een formulier / verklaring dat het chassis nummer hersteld is ,voor eventueele vragen later .
Als je het netjes doet ( laat doen ) . zie je er geen reet van .
Met oude Oldtimers bijv , gaat dat ook zo .


Dat stuk metaal is er niet eraan gelast.. Maar als je de foto bekijkt zie je dat het een omgebogen flapje is.

Snap deze hele uitleg wel (alleen niet waarom je bij de Douane moet aankloppen en niet bij de RDW?)
Als je dit al lukt zit je met een opgebeund stuk metaal op dezelfde plaats. En dan zie je dat eraan `gerommeld` is.

Als je ooit bij een controlle komt (zoals de rollerbank) dan zal het denk ik wel lastig uit te leggen zijn waarom daarmee `gerommeld` is..
Kans dat ze je dan je scooter in nemen is vrijwel aanwezig.
 
Back
Top