Frame wisselen, duurder uit? Legaal?

drestar

Well-Known Member
hallo,

ik heb een gilera runner maar er zit nog geen kenteken op.
het is een sd uit 1997 ,maar nu is het zo dat ik een frame met kenteken ervoor kan kopen uit 2002 van een dd. ik vind het allemaal wel erg leuk want dan spaar ik mezelf een rdw keuring uit, alleen is het niet zo? dat als je een frame uit 2002 gaat overzetten op een scooter van 1997,dat je dan meer verzekeringspremie gaat betalen???? ik ga ervan uit dat een gilera sd uit 1997 goedkoper is uitgevoerd dan een gilera dd uit 2002,en een verzekering sluit je af op cataloguswaarde.en dan nog het verschil met guldens en euro"s?
 
Advertisement - register to remove this

Hoe duur is een RDW keuring eigenlijk? Want naast dat je een ander frame wilt kopen, kost het ook tijd om alles over te zetten natuurlijk.
 
Hoe duur is een RDW keuring eigenlijk? Want naast dat je een ander frame wilt kopen, kost het ook tijd om alles over te zetten natuurlijk.

een RDW keuring kost 150,25 euro en dan staat de scooter op je naam,
mijn scooter LIJKT in orde voor zo'n keuring, maar dan moet je er nog wel naartoe rijden natuurlijk. voor een frame vragen ze al gauw 175 tot 300 euro, en je moet dan alles gaan overzetten idd, ik kan voor 160 euro een frame kopen,maar ik zou graag willen weten hoe het zit met de verzekering? want als je meer premie moet gaan betalen voor een frame wat 5 jaar jonger is dan heeft het weinig zin.heeft iemand hier ervaring mee???
 
Ik zou echt niet meer dan 150 voor een kaal frame betalen wtf.. koop dan een sloper met kenteken voor 200 a 250 dan heb je er een hele bak reserve onderdelen bij die je evt weer verkoopt enzo.

Anyway ga even bij je verzekering langs dan weet je het zo. Ik heb tot nu toe altijd zelf het bouwjaar moeten opgeven, ik heb ook wel eens netjes verteld dat ik alleen een frame had op het moment van verzekeren en dat ik her en der onderdelen zou wegplukken om de scooter mee op te bouwen. Dan vroegen ze gewoon wat ik dacht dat het totaal waard zou zijn en daarvoor wordt die dan verzekerd.

Op de papieren staat toch altijd 2005 dus dat maakt al niet uit. Als je een goede werkplek en goed gereedschap hebt kan je de hele scooter in een dag overgezet hebben.
 
Op de papieren staat toch altijd 2005 dus dat maakt al niet uit.

oké bedankt voor je antwoorden, maar het frame is verzekerd geweest bij de maatschappij waar ik ook zit en al 2 verzekeringen lopen heb, als ik dan het kenteken opgeef zien ze dat hij al eerder geregistreerd heeft gestaan en nemen ze zo het exakte bouwjaar over natuurlijk?
 
Tja ga langs en vraag het, niemand hier werkt bij jouw verzekeringsmaatschappij dus niemand kan je dat zeggen.

Btw als je al twee verzekeringen hebt lopen kom je misschien in aanmerking voor korting, vraag daar eens naar.
 
ja de verzekering van een runner sp is idd duurder dan van een dark dream ,ook al krijg je korting,een verzekering wordt altijd berekend op de nieuwprijs,en de sp is duurder.en ik weet ook niet zeker of de tank van een dark dream uit 1997 past op het frame van een runner sp uit 2002? omdat ik gelezen heb dat de tank van een sp 13 liter is en van een dark dream 7 liter.ook zit bij mij de accu niet in de buddy bak zoals bij de sp maar naast de treeplank.iedereen op internet die een frame verkoopt zegt dat je daar allemaal niet naar moet kijken,(waarschijnlijk omdat ze er graag vanaf willen)maar straks schaf ik een ander frame aan en passen de onderdelen er niet op?
 
haha ik lees net dat je niet zomaar een ander frame mag monteren op je voertuig,

Een frame- of chassisnummer of voertuigidentificatienummer (VIN) is een uniek identificatienummer dat alle toegelaten wegvoertuigen moeten hebben. Een nummer kan ingeslagen zijn of op een op het frame/chassis gemonteerd plaatje zitten.
Het Nederlands kenteken is gekoppeld aan het VIN; men mag dan ook niet zomaar een ander frame (of chassis) monteren zonder de RDW op de hoogte te stellen
 
  • Move to "Regelgeving en wetten"

Daar staat dat je kenteken aan je framenummer gebonden is. Dat spreekt voor zich, dat je bij 1 frame 1 kenteken+papieren hebt en dat je die niet tussen frames mag uitwisselen of overzetten of wat dan ook.

Complete scooter strippen en alles op een ander frame douwen is geen probleem.
 
en als je nou bv het frame nummer gaat overlassen?
bij een runner zit het framenummer op een uitstekende lip,die slijp of zaag je er zo af en dan vastlassen op een ander frame,daarna mooi glad maken en overspuiten,dan kun je toch je eigen frame erop houden? en dan de framesticker ook opnieuw plakken. ik heb wel eens gehoord dat je nieuwe frame stickers kan kopen.
 
Die stickers zijn duur..
Maar je mag een framenummer niet overzetten.

Volgens mij maakt het bouwjaar niks uit als je de scooter gewoon WA verzekerd, in het geval van een ongeluk, dat iemand anders veroorzaakt, zal de verzekering van de tegenpartij namelijk uit moeten keren, en dat staat los van jou soort verzekering (WA, All Risk....).
Je scooter word dan getaxeerd en op leeftijd/waarde geschat....tenminste, ik heb ooit een ongeluk gehad en m'n brommer werd toen 7 jaar jonger geschat omdat ik 'm helemaal had opgeknapt (Uiterlijk van een nieuwer type).
 
Dat kan inderdaad, word ook vaak bij zip sp scooters gedaan.

Officieeellll....

Is frame nummer overlasssen ''omkatten'' en niet legaal.

Het overbouwen op een ander frame met kenteken, niet legaal.
 
Dat kan inderdaad, word ook vaak bij zip sp scooters gedaan.

Officieeellll....

Is frame nummer overlasssen ''omkatten'' en niet legaal.

Het overbouwen op een ander frame met kenteken, niet legaal.

ja dat dacht ik al, maar een ander motorblok dan ook niet?

Volgens mij maakt het bouwjaar niks uit als je de scooter gewoon WA verzekerd, in het geval van een ongeluk,

dan misschien niet maar kan wel schelen voor de hoogte van de premie die je per jaar betaald, in mijn geval zou ik een frame van een runner SP uit 2002 overbouwen op een Runner dark dream uit 1997 die minder luxe is uitgevoerd,dus er zal sowieso een nieuwprijs verschil zijn waar de hoogte van de te betalen premie op berekend wordt, ik vraag mij ook gelijk af hoeveel dat zou zijn?? ,en omdat mijn runner van 1997 nog uit de tijd van de guldens komt wordt de gulden nieuwprijs waarschijnlijk omgerekend in euro's ,dus een als een runner in 1997 ,2300 gulden koste is dat omgerekend ongeveer 1043 euro!! en een runner uit 2002 toen de euro's er al waren kost dan zeker 2300 euro..denk dat het dan veel uitmaakt,
voor mijn tomos A35 uit 1993 betaal ik trouwens ook maar 20 euro per jaar :p
 
Je maakt het allemaal veel te moeilijk... Denk je dat ze zoveel naspeurwerk gaan doen voor een of ander kutscootertje.

Punt 1, kijk wat een Gilera Runner uit 2002 kost om te verzekeren. Heb even gekeken en voor mij scheelde het niks vergeleken met een Gilera Runner uit 1997.
Punt 2, Koop dat frame uit de 2002, zet alles over en verzeker de scooter.
Punt 3, je bent klaar en hebt je alle rompslomp van dat hele RDW bespaart.

Meer is het niet en of het allemaal legaal is, tja komen ze toch niet achter. En al die dingen waarvan jij denkt dat ze het gaan nakijken, nee doen ze niet, zo belangrijk ben jij niet en nog veel belangrijker dat kost ook veel te veel tijd en geld.
 
oké ben iik mis dan,bij auto's gaat het iig op nieuwwaarde,daarom dacht ik bij brommers ook. anyway,ik weet al wat ik ga betalen en dat is ong.35 euro per jaar,daarna word het steeds goedkoper :p
maar ik weet nu natuurlijk nog niet of alles op het 2002 frame past?
 
ja dat dacht ik al, maar een ander motorblok dan ook niet?
Ligt eraan of het bloknummer op het kenteken staat, het blok van mijn NRG heeft helemaal geen bloknummer, en ik kan er dus zo een ander blok onder hangen....Maar als het blok geregistreerd staat op een ander frame dan is wel te achterhalen dat er een ander blok onder zit omdat frame en bloknummer niet overeen komen (Geen idee wat de gevolgen zijn).
Maar voor een ander blok hoeft hij niet opnieuw gekeurd te worden, je moet het gewoon doorgeven aan de RDW en dan passen ze het kenteken aan (Kost volgens mij iets van €15).
En ja, zo komt mijn NRG nieuw uit de winkel, er zat ook geen NL of EU typegoedkeuringsnummer in het frame, is waarschijnlijk grijze import omdat dat goedkoper was toen je nog geen kenteken nodig had, een framenummer was voldoende, achteraf ben je dan wel genaaid omdat je een ander frame moet hebben.

dan misschien niet maar kan wel schelen voor de hoogte van de premie die je per jaar betaald, in mijn geval zou ik een frame van een runner SP uit 2002 overbouwen op een Runner dark dream uit 1997 die minder luxe is uitgevoerd,dus er zal sowieso een nieuwprijs verschil zijn waar de hoogte van de te betalen premie op berekend wordt, ik vraag mij ook gelijk af hoeveel dat zou zijn?? ,en omdat mijn runner van 1997 nog uit de tijd van de guldens komt wordt de gulden nieuwprijs waarschijnlijk omgerekend in euro's ,dus een als een runner in 1997 ,2300 gulden koste is dat omgerekend ongeveer 1043 euro!! en een runner uit 2002 toen de euro's er al waren kost dan zeker 2300 euro..denk dat het dan veel uitmaakt,
voor mijn tomos A35 uit 1993 betaal ik trouwens ook maar 20 euro per jaar :p
Voor de premie maakt het niks uit, tenzij je hem tegen diefstal of All-Risk wilt verzekeren, maar dan ben je na 2 jaar al meer kwijt dan dat ze ooit uit zullen keren voor zo'n oude scooter (Dagwaarde zal misschien €300-400 zijn, als het al zoveel is).
Een nieuwe scooter van ~€2500 is het misschien waard om 2 of 3 jaar All-Risk te verzekeren (Afhankelijk van locatie en leeftijd eigenaar), daarna is het zonde van je geld (Beter na, of net voor, 2 jaar verkopen en een nieuwe kopen).

oké ben iik mis dan,bij auto's gaat het iig op nieuwwaarde,daarom dacht ik bij brommers ook. anyway,ik weet al wat ik ga betalen en dat is ong.35 euro per jaar,daarna word het steeds goedkoper :p
maar ik weet nu natuurlijk nog niet of alles op het 2002 frame past?
Bij auto's geld dat ook niet:
Oudere auto - Is een auto ouder dan 10 jaar duurder in premie?
Nee, goedkoper kan wel maar dit is afhankelijk van de dekking. Bij een WA-verzekering heeft de leeftijd van de auto geen invloed op de premie. Bij een WA Beperkt cascodekking of een WA Volledig cascodekking krijgt u zogenaamde bouwjaarkorting over het cascodeel van de premie.
Bijna alles zal zonder problemen passen, maar helaas heb ik alleen ervaring met het ombouwen van een NRG, echter verwacht ik geen grote verschillen, dan hadden ze wel een nieuwe scooter ontworpen.
Plaatjes van m'n NRG frame: http://forum.scooterforum.net/forum/f80/velgen-nrg-179148/
 
ook ik voor dit zelfde probleem gestaan.
het was een dure keuring of alles ombouwen naar een ander frame met kenteken.
ik heb voor ombouwen op een frame met kenteken gekozen.
je bent een avondje of 2 bezig maar dan kan hij wel zonder dure keuring
de weg op als je hem verzekerd hebt.
bij een keuring moet je maar afwachten of hij goed gekeurd word.
 
nou zo duur is een keuring toch niet vergeleken bij wat ze voor een frame met kenteken vragen? als je voor 150 euro kan laten keuren en ze voor een frame gemiddeld 200 euro vragen is dat frame duurder.sommige vragen wel 300 euro of meer voor een frame en denken waarschijnlijk dat geen enkele scooter door de keuring komt en iedereen afhankelijk is van hun framepje, aan de andere kant hoor ik weer verhalen dat een keuring best meevalt als je geluid en snelheid binnen de norm is en je NL in je frame hebt staan,willen ze je bij de rdw graag voorzien van een kenteken als het even kan.
 
voor een wa verzekering maakt het geen ruk uit uit welk jaar hij komt.
dit is alleen van toepassing op het moment dat je er een volledig casco dekking of + dekking bij hebt afgesloten.
(logisch ook omdat je alleen de tegenpartij verzekerd en het dus niet uit maakt op wat voor bouwjaar scooter je zelf rijd)
Ik zelf zou nooit naar zo'n keuring gaan tenzij je zeker weet dat hij aan alle wettelijke eisen voldoet.
een frame voor 160 euro overnemen is in mijn ogen een redelijke prijs. en hierbij weet je dan ook zeker dat je geen gezeur krijgt met een keuring of iets dergelijks.
 
Back
Top