Fotografisch topic #12

Ja, was wel aardig; klein, maar aantal aardige fietsen. :)

Ik was redelijk brak, maar gemutlich met Jesse wat lopen brainstormen over zn fiets.
 
Die spiegelhelm was echt tof :D.

Zoek voor mijn vakantie naar California nog een leuke lens om snel pics mee te schieten. Vooral op meetings en vakantieshots. Heb een eos400d liggen met nu de std 18-55 lens. Iemand tips? Had het met Bjorn al over een 35 of 50 vaste lens. Geen zin om veel geld uit te geven namelijk. :p
 
Last edited:
IMG_2113_3.jpg
 
Vandaag eindelijk m'n foto's van Koninginnedag afgeleverd. Had er 1200 geschoten, allemaal bekeken en daaruit 600 geselecteerd die ik nog wat had aangepast in Lightroom.
Wat een pokkewerk om ze te sorteren. Gebruikte 1 body voor 17-40 en 1 body voor 70-200, maar de fotonummers liepen door elkaar heen, dus ik sorteer op 'genomen op', blijkt dat de ene body een uur verschilt met de ander :X
 
Met autofocus is toch makkelijker schieten. Als je AF in de body hebt kun je de lens zonder AF in de lens kopen = stukken goedkoper. Daarom dus Jesse ;)
 
Gebruik zelf altijd die vlaggetjes... :?

Ligt eraan welke versie je hebt maargoed over de sterretjes.. ga ik jullie vertellen :)

Anne, hoe de fk heb je 1200 foto's uitgezocht/gesorteerd? en hoe lang heb je erover gedaan?!

Bij deze één van de manieren om efficient met Lr en Ps te werken.

1: importeer alle gemaakte foto's in Lr
2: sorteer ze op tijd/datum of hoe je wil

Nu staan er dus bijv 1200 foto's in Lr die je allemaal heel snel kunt bekijken, sneller en beter als miniatuur weergaven uiteraard. Maar je hebt maar 100 foto's nodig bijv van de 1200.. nu moet je gaan sorteren wat normaal erg veel tijd in beslag neemt maar met Lr heel snel te doen is.

Ligtroom heeft de rating functie, oftewel de ''sterretjes'' (bij iedereen wel bekend die met Lr werkt denk ik).

3: begin heel simpel bij foto nummer 1 en loop zo heel de serie van 1200 foto's door. Elke foto waarvan jij denkt dat die in de uiteindelijke serie moet komen een rating geven van ''1 ster'' (Sneltoets: kan gewoon door op 1 te drukken @ toetsenbord nummeriek)

4: ga naar weergave of kies naast de sterretjes ''show rating 1'' dus laat alleen de foto's zien die je met 1 ster hebt aangegeven.

5: nu ga je hetzelfde doen maar nu geef je een rating van ''2 sterren'' etc dit herhaal je steeds met 1 ster meer tot je echt de beste platen hebt uitgezocht.

Heb je bijvoorbeeld 2 praktisch dezelfde beelden kun je in het preview gedeelte rechtsboven ook 2 foto's selecteren en naast elkaar laten zien om ook daar de beste er van uit te pikken. (kan ook met meer beelden tegelijk maar met 2 kun je het het best beoordelen in ieder geval).

Na stap 5 zou je je uiteindelijke selectie moeten hebben en ga je de foto's op kleur zetten, wel wat kennis voor nodig maar Lr heeft ook hier een aantal makkelijke start tools voor.
Wie een beetje into fotografie is heeft vast wel van een grijskaart gehoord of van de uitspraak ''ff op kleur zetten''. Hiermee word bedoeld dat een foto kleurneutraal word gemaakt (oftewel dat de kleurinformatie daar is waar het hoort). Foto maak je kleurneutraal of zo goed mogelijk in Lr, dan exporteren en verder nabewerken in Ps.

In elke foto die uit Lr komt en dan direct word gepubliceerd haal ik zo minimaal 5 tot 10 bewerk mogelijkheden (verbeteringen) die in Ps gedaan hadden moeten worden.

Op kleur zetten is weer een heel verhaal appart dus ga eerst maar aan de slag met het uitzoek verhaal ;) even onder de knie krijgen en je hebt echt flinke tijdsbesparing!

Meer vragen over Lr? gewoon ff vragen.
 
Wat voor bewerk mogelijkheden heb je het dan over die in PS hadden moeten gedaan ipv in Lightroom? En waarom?
 
Niet zozeer die in Ps gedaan hadden moeten worden ipv Lr, meer bewerkingen die in Lr niet mogelijk zijn en/of minder goed werken en dan in Ps gedaan moeten worden na het voorbewerken in Lr.


Heeft voornamelijk met kleurcorrecties te maken.

Ik kan het het best adhv een voorbeeld laten zien denk ik.
 
Niet zozeer die in Ps gedaan hadden moeten worden ipv Lr, meer bewerkingen die in Lr niet mogelijk zijn en/of minder goed werken en in dan in Ps gedaan moeten worden na het voorbewerken in Lr.


Heeft voornamelijk met kleurcorrecties te maken.

Ah ok, grote reden waarom ik Lr gebruik is namelijk omdat de basic tools veel sneller en toegankelijker zijn dan in Ps. Daarnaast maken presets, snapshots en het kopieren/plakken van settings je workflow 10 keer sneller. Als ik iets wil doen wat niet in Lr kan dan is de overgang van Lr naar Ps ook easy.
 
Ik werk ook eigenlijk alleen maar vanuit Lr maar met Ps werk ik al langer dus die ken ik ook wat meer door en door.
In Lr is inderdaad veel mogelijk en de basic tools werken inderdaad snel en zijn ook goed te gebruiken wat ik ook doe.

Ik doe het zo: Lr - Ps - klaar/afdrukken

Alleen nabewerken/afwerken doe ik altijd in Ps, zal als ik tijd heb even een voorbeeld maken van een dezelfde foto en dan de wie wat waarom :)
 
Ik werk ook eigenlijk alleen maar vanuit Lr maar met Ps werk ik al langer dus die ken ik ook wat meer door en door.
In Lr is inderdaad veel mogelijk en de basic tools werken inderdaad snel en zijn ook goed te gebruiken wat ik ook doe.

Ik doe het zo: Lr - Ps - klaar/afdrukken

Alleen nabewerken/afwerken doe ik altijd in Ps, zal als ik tijd heb even een voorbeeld maken van een dezelfde foto en dan de wie wat waarom :)

Ben wel benieuwd ja :)
 
Back
Top