Foekema Symmetric Two-stroke tuning

LucF

Well-Known Member
Foekema Symmetric Two-stroke system

hierbij de tekst van mijn websitepagina.


Nieuw 2 takt concept, het FST systeem
Zo'n jaar of 2 geleden, liep ik al met de gedachte over een nieuw 2T systeem, een nieuwe spoelwijze. De huidige omkeerspoeling is reeds nagenoeg vanaf het begin van de 2T ontwikkeling het systeem geweest en is tot op heden niet meer gewijzigd. Echter wanneer je gaat zoeken naar meer vermogen voor een 2T, dan kom je automatisch 'n keer op andere gedachten. Zo ook bij mij ca 2 jaar geleden. En zoals de naam al suggereerd is dat een symetrische spoeling.

Het was ook nog niet mijn bedoeling dit bekend te maken totdat ik in het januari nummer van Kickstart de colum van Frits Overmars las en hij ook sprak over zijn nieuwe FOS systeem. Het lijkt er zeer waarschijnlijk op dat Frits met eenzelfde systeem bezig is als waarover ik hier schrijf, maar ik weet het niet zeker. Hij heeft namelijk zijn systeem niet uitgelegd. Hij legt alleen uit waarom hij tot een nieuwe gedachte is gekomen. Het is exact diezelfde grondgedachte die ook mij tot deze nieuwe zienswijze heeft gebracht.

Op zich is het niet ingewikkeld om te bedenken, maar de uitvoering is bepaald niet eenvoudig te doen en dat is ook de reden, dat ik er nog steeds niet aan begonnen ben. Ik heb ook de indruk, doordat het niet zo ingewikkeld is, dat het ooit wel ergens eerder gemaakt moet zijn. Want er is in de loop der jaren ontzettend veel geëxperimenteerd op 2T gebied. Maar tot op heden ben ik het nog niet tegen gekomen. Onlangs hoorde ik wel van goede bekenden dat ook zij jonge mensen kenden die bezig zijn met een nieuw 2T systeem.

Ik heb het indertijd alleen op de Kreidler.nl site aangekondigd, maar verder niets onthuld over de uitvoering. Met enkel vrienden heb ik er toen in vertrouwen wel over gesproken. Aanvankelijk was ik van mening er niets over vertellen voordat het systeem zich bewezen had. Maar nu er meerdere kennelijk bezig zijn en ik er voorlopig nog niet aan toe kom om het te realiseren, werd het de hoogste tijd het toch maar aan te kondigen. Ook al om het verwijt te voorkomen dat ik achter anderen aanloop.

Wie nu de eerste zal zijn die het werkelijk tot uitvoering brengt is nog maar de vraag. Ook al is het theoretisch een veel beter principe om een hoger vermogen te halen, wil dat nog steeds niets zeggen dat het in de praktijk ook per definitie vast staat.

Symmetric scavenge of wel Symetrische spoeling
Het woord zegt al genoeg, de hele spoeling van zowel het verse als het verbrande gassen gaan symetrisch ofwel centraal door de cilinder. Na de verbranding gaan eerst de 4 rondom geheel symetrisch gelegen uitlaatpoorten gelijktijdig open zodat de verbrande gassen de cilinder naar alle kanten kunnen verlaten. Daarna openen gelijktijdig de eveneens geheel symetrisch gelegen spoelpoorten en kunnen de verse gassen naar binnen. Deze worden vlak over de zuiger recht naar het centrum van de cilinder gestuurd. Om vervolgens via het centrum van de cilinder richting verbrandingskamer bewegen. De resterende verbrande gassen worden op dat moment naar de buitenrand gedrukt. Vervolgens maakt het gas in de verbrandingskamer een omkeerbeweging achter het verbrande gas aan richting de 4 uitlaatpoorten
Dus 2 lagen volkomen symetrisch gelegen poorten boven elkaar, de ondersten zijn spoelpoorten, en erboven de uitlaatpoorten.
Hierdoor ontstaat aanzienlijk meer in- en uitlaat time area (tijd oppervlak) capaciteit.
De uitlaatpoorten kunnen nu echter niet doorlopen tot het onderste dode punt maar dat is helemaal niet belangrijk. Voordat de zuiger zover is zijn door de grote uitlaatcapaciteit alle verbrande gassen reeds in de 4 uitlaatpijpen verdwenen.


Voordelen van de symetrische spoeling
De grote winst met dit systeem is dat het gehele proces in een kortere tijd verloopt, de gassen kunnen zowel sneller de cilinder in als na verbranding eruit, waardoor het toerental aanzienlijk hoger kan zijn dan in het huidige concept.
Naast de grotere poort capaciteit is er door deze symetrisch spoeling nog een belangrijk voordeel en dat is het thermische gedrag van de cilinder.
De vervorming zal nu ook symetrisch plaatsvinden en niet zoals in het huidige systeem a-symetrisch, waardoor de nijging tot kromtrekken van de cilinder door een juiste koeling zoveel mogelijk voorkomen moet worden.


Uitvoering van het Symmetric system
De uitvoering is zoals ik al geschreven had minder eenvoudig. Het hele systeem moet ook heel nauwkeurig vervaardigd worden anders verloopt het proces niet symetrisch, ofwel niet in het centrum van de cilinder. Elke kleine afwijking in de spoel- en uitlaatpoorten en uitlaat pijp(en) is al funest voor een juiste werking van het systeem.
De 4 uitlaten rondom kunnen samen komen (of niet?) en daar zijn dan weer meerdere mogelijkheden voor, waarover ik elders reeds heb geschreven. Ook de spoelkanalen moeten rondom aangestuurd worden, dus ook het blok zelf moet worden aangepast.<br>
Verder zijn er nog wat details waarop gelet moet worden om tot een succes te komen, maar die houd ik nog even voor mij. Dat geldt ook voor een juiste poorttiming, uitlaatpijp en de toerentallen die behoorlijk aangepast moeten worden. Over mijn oplossing ga ik pas schrijven zodra het systeem gedraaid heeft.

Jammer !!!
Jammer voor mij, want ik had onverwacht met een motor op dit systeem voor de dag willen komen. Helaas is het nieuwtje er nu vanaf. Maar over blijft nog wel:<br><b> "het voor de dag komen met een goede uitvoering van dit systeem"

Meerdere forums
Ik heb deze aankondiging gedaan op meerdere forums:<br>
1. www.kreidler.nl
2. www.scootertuning.net
3. www.2stroke-tuning.nl
4. www.RD350.nl
5. http://zundapp.messageboard.nl
6. www.apriliaforum.nl
7. www.brommerforum.nl
Op enkele forums staat ook iets over het FOS systeem geschreven, waaruit ook duidelijk blijkt dat er over het systeem nog niets onthuld is. Ook wordt het nut ervan in twijfel getrokken, maar dat mag natuurlijk ook. Geen van deze nieuwe systemen heeft zich immers nog bewezen.
 
Advertisement - register to remove this

Klinkt zeker interesant, en ben benieuwd naar de werking ervan en het misschien positieve resultaat. Vind het leuk dat er nog steeds mensen zijn die een uitdaging zoeken om wat anders te doen dan iemand anders.
 
het idee is goed !! voor zover ik het begrijp maar het nauwkeurig afsluiten van de spoelpoorten word nog een interesant iets denk ik ... of is dat het gene wat jij liever zelf voor je houd ?
 
Het idee wat ik erbij krijg is dat er erg veel op het langsspoel systeem neerkomt.

Heb ook het idee dat er met afsluitbare uitlaat poorten gewerkt moet worden , omdat je anders te veel mengsel verlies heb door de uitlaat poorten.
 
Ik hoop dit jaar natuurlijk wel een systeem klaar te hebben.
Maar ik heb meer te doen, want de snelste tijd maken op de 150 meter is nog net even belangrijker.
Natuurlijk wil ik de kennis over het maken van het systeem niet geheel blootleggen.
In de wedstrijdsport leg je nu eenmaal niet al je kaarten op tafel.
Het liefst had ik het helemaal geheim gehouden zoalsje heb kunnen lezen, maar dat ging niet meer.
Bedenk ook dat er meer jongens ook van dit forum erg inovatief bezig zijn en dat is alleen maar goed.
Want dat is nu precies waar het in de Super special klasse om gaat.
Het is niet alleen een wedstrijd op de baan, maar ook voordat hij op de baan staat.
Succes en groeten,
Luc
 
erg mooi dat mensen toch dingen aan het door ontwikkelen zijn, wat ik begrijp is dat je dus 2 rijen met poorten boven elkaar krijgt?
 
mooi verhaal :)
het klinkt idd simpel..
in eerste instantie dacht ik dat de inlaat en uitlaatpoorten gelijk zouden zitten.. maar die zitten dus boven elkaar?

echt leuk om te horen dat er mensen niet alleen bezig zijn met het vergroten van spoelkanale e.d. maar gewoon met heel het 2t systeem om te gooien :D om het zo maar even te zeggen.
 
Zoals ik al meldde krijg ik het idee dat er gewoon een oud type gebruikt gaat worden

diesel-two-stroke.gif
 
dat snap ik , het gaat om het principe van de langsspoeling.

Maar dan zal je toch die poorten moeten afsluiten met iets anders heb je erg veel spoelverlies lijkt mij
 
Ik denk dat dat nog wel mee valt, nu is de uitlaatpoort ongeveer 2 keer zo hoog als de spoelpoorten.
Je moet gewoon veel experimenteren met de spoel en uitlaat oppervlakken.
 
er staat toch echt FITS overmars :+ lullig foutje zeg maar......


leuk om deze nieuwe ontwikkelingen te zien, en hopelijk wordt de theorie ook werkelijkheid.
 
Hmm erg interessant. leuk om te zien dat de ontwikkeling niet stil staat. ben erg benieuwd wat we hier nog meer van gaan zien.

in ieder geval succes.
 
ik zie nog wel een aantal punten waar nog goed over nagedacht moet worden

uitgaande van de poortmap die gegeven is door Olger
Waar zet je de zuigerveer vast (dat pennetje waardoor hij niet kan draaien)? aangezien dat gedeelte niet over een poort mag lopen omdat hij dan snel kan blijven hangen?

En de spoeling moet in alle spoelpoorten precies hetzelfde zijn, maar dat zou bijna betekenen dat je het mengsel op 4 plaatsen in het karter moet laten komen. maar dan nog geeft de beweging van de krukas een storing in de stroming van het mengsel

Verder moet je ook bijna naar 4 uitlaten, die allemaal identiek zijn, maar waar laat je ze? en samenkoppelen zoals bij een 4 takt werkt ook niet denk ik omdat dan de trugkaatsende golf (waardoor je geen spoelverlies oploopt) dan uit elkaar breekt, en dus niet verder zal gaan.

Maar ik ben benieuwd, er zullen vast oplossingen bedacht worden voor de problemen die ik voor me zie. en hopenlijk word iedereen aangenaam verrast door het resultaat.
 
dat kwijt kunnen van uitlaten lijkt me niet zo'n probleem, Als het systeem word toegepast op een verticaal motorblok al helemaal niet. Maar ook al zou het om een horizontaal blok gaan, zijn er genoeg bochten te ontwerpen waarbij het prestatie verlies zeer ver in te dammen is (denkt aan TCR 4 cilinder)

Het probleem met het slot voor de zuigerveer zat ik ook al aan te denken.
Dit kan natuurlijk verholpen worden door een dunne spijl te laten lopen in een van de kanalen (enkel een inlaat)

Hoe de spoeling door het carter gaat lopen lijkt mij ook een serieus probleem wat mee gerekend moet worden.
Als er weer met een roterende inlaat gewerkt gaat worden ben ik benieuwd of de spoeling wel overal gelijk zal komen.
Wanneer ik denk aan een scooterblok zou een groter doorlaat volume van de inlaat meer zinvol zijn. Dit omdat dit al direct gecentreerd zit en omdat dit vrij makkelijk aan te passen is (groter membraam icm de juiste doorlaat van carburateur en spruitstuk.) Ook dit zal meer meehelpen aan een lagere carterdruk wat dus de weg naar meer vermogen bij lagere toerentallen mogelijk moet maken?
 
Dat van zuigerslotje word tegenwoordig niet meer zo nauw naar gekeken. Zie de huidige 7t's van malossi en bij polini komt het ook voor dat deze over de boostpoort gaat.

Ben wel benieuwd hoe zich dit gaat uitpakken!
 
Er is vast wel een poortconfiguratie te vinden waarbij het slotje wel continu over een spijl loopt.
B.v. door de spoelers bij de bovenstaande configuratie iets te verschuiven.
 
Back
Top