Fly alleen stadslicht

mickietjuh

Well-Known Member
Beste forummers,

Ik heb sinds kort weer een fly (Piaggio 50cc 4t) maar deze heeft een klein probleempje, mijn stadslicht doet het prima evenals de knipperlichten maar mijn normale en groot licht werkt niet, nu keek ik naar de bedrading en zag dat alles aan elkaar geknutseld zit laten we maar zeggen..

Weet iemand welke kleuren draden ik nodig heb voor normale verlichting en welke voor het groot licht? Evt welke draden ik kan gebruiken om het normale licht constant te laten branden is ook goed.

Alvast hartelijk bedankt!
 
Advertisement - register to remove this

Hierbij het schema , kun je zelf zien wat ze , verklooid hebben . Bruin is dim , en paars groot licht , komen beide van de schakelaar , die gevoed wordt door de geel/zwarte draad . Waar de paarse ook gesplitst wordt , naar het controle lampje .
 

Attachments

  • piaggio_zip_fly_lx_liberty_4t_eldiagram.jpg
    piaggio_zip_fly_lx_liberty_4t_eldiagram.jpg
    258.2 KB · Views: 2
En het feit dat het stadslichtje wel brandt, is een teken dat de spanning vanaf de spanningsregelaar er wel is.
  • Doet je achterlicht het?
  • Doet de cockpit achtergrond verlichting het?
  • Is het duplolampje in de koplamp nog heel?
  • Als je grootlicht opzet, brandt dan wel het blauwe controlelampje in je cockpit?
Uiteraard alle bovenstaande vragen met lopende motor.
 
Last edited:
En het feit dat het stadslichtje wel brandt, is een teken dat de spanning vanaf de spanningsregelaar er wel is.
  • Doet je achterlicht het?
  • Doet de cockpit achtergrond verlichting het?
  • Is het duplolampje in de koplamp nog heel?
  • Als je grootlicht opzet, brandt dan wel het blauwe controlelampje in je cockpit?
Uiteraard alle bovenstaande vragen met lopende motor.
Het achterlicht doet het gewoon, remlicht ook, mn dashboard is helaas kaduuk en wordt ergens volgende week vervangen als alles meezit dus helaas geen controle lampje.

Qua koplamp heb ik een led lamp, die gewoon zou moeten werken wat op mn vorige fly heb ik precies zo'n lampje gemonteerd zonder problemen.

Ik ga zo het schema even doornemen en kijken of ik ergens stroom uit kan krijgen, bedankt allemaal
 
De verlichting van jouw scooter werkt met wisselspanning en dit vinden led-lampen niet fijn.
Als je die niet hebt omgebouwd naar gelijkspanning is de kans groot dat je Led-koplamp kaduuk is, dus controleer dit het eerst voordat je onnodig gaat zoeken!
 
De verlichting van jouw scooter werkt met wisselspanning en dit vinden led-lampen niet fijn.
Als je die niet hebt omgebouwd naar gelijkspanning is de kans groot dat je Led-koplamp kaduuk is, dus controleer dit het eerst voordat je onnodig gaat zoeken!
de led lamp werkt gewoon hoor als ik er direct 12v op zet. maar bedankt voor de tip! helaas de tijd nog niet gevonden om de draden te checken :( ik laat het wel even weten of het lukt
 
Dat klopt, als je er 12 Volt op zet van de accu echter wanneer deze in de koplamp zit en deze wordt gevoed met de statorspanning is dit een andere zaak.
Led moet een stabiele spanning hebben, heeft deze dat niet, en dit is zo als deze gevoed wordt vanaf de stator, begint het gedoe.
Valt uit of knippert bij gas geven en los laten en gaat uiteindelijk hemelen.
Zet er maar eens een gewone gloeilamp in, je zult het meemaken.
Wil je die led-koplamp blijven gebruiken moet je de boel ombouwen naar gelijkspanning.

De gemakkelijkste manier is:
  1. zwart/gele draad afkoppelen van de grootlicht-/dimlichtschakelaar en isoleren met een stukje tape of krimpkousje.
  2. op de vrijgekomen aansluiting een draadje trekken naar de witte draad van je contactslot.
Je choke, je achterlicht en achtergrondverlichting van de cockpit werkt dan wel nog op wisselspanning.
 
Last edited:
Dat klopt, als je er 12 Volt op zet van de accu echter wanneer deze in de koplamp zit en deze wordt gevoed met de statorspanning is dit een andere zaak.
Led moet een stabiele spanning hebben, heeft deze dat niet, en dit is zo als deze gevoed wordt vanaf de stator, begint het gedoe.
Valt uit of knippert bij gas geven en los laten en gaat uiteindelijk hemelen.
Zet er maar eens een gewone gloeilamp in, je zult het meemaken.
Wil je die led-koplamp blijven gebruiken moet je de boel ombouwen naar gelijkspanning.

De gemakkelijkste manier is:
  1. zwart/gele draad afkoppelen van de grootlicht-/dimlichtschakelaar en isoleren met een stukje tape of krimpkousje.
  2. op de vrijgekomen aansluiting een draadje trekken naar de witte draad van je contactslot.
Je choke, je achterlicht en achtergrondverlichting van de cockpit werkt dan wel nog op wisselspanning.
Met de vorige gloeilamp (en een nieuwe) brandde hij heel zachtjes, hij ging aan maar was vrijwel niet te zien.

De boel ombouwen naar gelijkspanning om toch die led te kunnen gebruiken trekt me wel aan, ik denk dat ik het maar eens probeer. Hartelijk dank!

Ps als ik het doe op die manier brand mn koplamp dan ook als de motor uit staat met contact aan? (Ik vind dat wel mooi staan namelijk)
 
Met de vorige gloeilamp (en een nieuwe) brandde hij heel zachtjes, hij ging aan maar was vrijwel niet te zien.
Dan is waarschijnlijk de spanning aan de lamp te laag en daarom werkt die led-lamp ook niet, maar als je toch gaat ombouwen naar gelijkspanning is dit niet meer spannend.

Ps als ik het doe op die manier brand mn koplamp dan ook als de motor uit staat met contact aan? (Ik vind dat wel mooi staan namelijk)
Ja, als de scooter op contact zet gaat de koplamp branden zonder dat de motor loopt, met de grootlicht- dimlichtschakelaar kun je dan ook wisselen tussen grootlicht en dimlicht.
 
Back
Top