Fluitgeluid Piaggio Zip (iGET)

NickvN

New Member
Hallo,

Mijn naam is Nick. Ik ben sinds een half jaar de 2e eigenaar van een mooie Piaggio Zip uit 2019. Onderhoud is door 1e eigenaar goed bijgehouden, en hij liep in de zomer als een zonnetje. Heb bij overname kleine onderhoudsbeurt laten doen.

Ik heb sinds juli 2021 en nu ongeveer 5300km gereden. Ik gebruik hem voor mijn werk. Sinds enkele weken hoor ik een vreemd fluitgeluid. Ik heb de scooter laten nakijken, en een aantal zaken zijn al uitgesloten/vervangen:
- keering, lager
- vario
- bendix

Daarnaast is er groot onderhoud aan gedaan waarbij remmen zijn gesteld, remblokken zijn vervangen, oliën zijn vervangen, V-snaar, enz.

Nu blijft het geluid aanwezig. Ik heb totaal geen prestatievermindering, althans dat denk ik. Hij trekt snel op, rijdt met gemak 56km/h met een top van 57km/h. Ik heb er een malossi vario in laten zetten met 7,5g rolletjes.

Het geluid is vooral aanwezig als ik langzaam rijdt (zoals op een video van mij, link zou ik hieronder zetten). Maar het is ook aanwezig als ik op 50/51km/h rijdt. Echter verdwijnt het geluid na een stukje rijden en dan hoor ik het nog sporadisch (als ik dan langzaam rijdt dan komt het langzaam weer terug).

Het komt bijna zeker uit de uitlaat. Ik heb goed geluisterd en ik hoorde met me oor bij de uitlaat dat het daarvandaan kwam. Schroeven van hitteschild al nagekeken.

Toch ben ik benieuwd wat het kan zijn, of het kwaad kan, en of anderen dit hebben gehad.

Ik hoor het graag, en alvast bedankt!

Video:
 
Advertisement - register to remove this

Hoi Nick,

Lastig te lokaliseren, maar zou even de vertandingsolie peilen. Ook zou je kunnen kijken of de carter lager niet gaar is door er met je vinger in te draaien.
Ook een optie is dat je koelvin van je poullie een stukje mist.
Het lijkt me in ieder geval niet 123 schadelijk, maar vervelend is het wel.
Kan ook zeker iets in je uitlaat zijn, als je bovenstaande hebt uitgesloten.

GR Laurens
 
Hoi Nick,

Lastig te lokaliseren, maar zou even de vertandingsolie peilen. Ook zou je kunnen kijken of de carter lager niet gaar is door er met je vinger in te draaien.
Ook een optie is dat je koelvin van je poullie een stukje mist.
Het lijkt me in ieder geval niet 123 schadelijk, maar vervelend is het wel.
Kan ook zeker iets in je uitlaat zijn, als je bovenstaande hebt uitgesloten.

GR Laurens
Hey Lourens,

Bedankt voor je reactie. Vertandingsolie is nagekeken en lagertje is toen vervangen (was idd beetje versleten). Ik dacht ook dat het de koelvin misschien was, maar toen ik ff naast mijn scooter goed met mn oor ging luisteren (niet goed voor je oren gok ik :p) leek het echt uit de uitlaat te komen.

Ik ben vooral benieuwd of iemand hetzelfde hebt en of het kwaad kan. Maar meeste mensen die ik spreek zeggen van niet
 
Ik ben op onderzoek uitgegaan en vraag me af of het door de lambdasonde kan komen. Deze had veel koolaanslag op zich toen ik de uitlaat eraf haalde. Deze eraf gehaald om even te checken of er iets los in de uitlaat zou zitten, maar dat was niet zo.

Iemand enig verstand van deze sensor? Ik weet dat je er heel voorzichtig mee moet zijn. Maar kan je ze ook schoonmaken? En zo ja, hoe?

Alvast bedankt!
Nick
 
Ik kwam dat ook tegen. En was inderdaad benieuwd of er verschil is tussen een van een auto en een van een scooter. Als iemand dat zeker weet, laat het vooral weten. Bedankt voor je reactie trabiarie!
 
Mijn iGet piepte ook ooit, met weinig kilometers. Het was de achter schokbreker, WD-40 erop en het was weg. Wel een andere piep dan bij jou, maar het valt te proberen. Rijd anders eens op een vlakke weg en kijk of je het dan nog steeds hoort.
 
Ik ben op onderzoek uitgegaan en vraag me af of het door de lambdasonde kan komen. Deze had veel koolaanslag op zich toen ik de uitlaat eraf haalde. Deze eraf gehaald om even te checken of er iets los in de uitlaat zou zitten, maar dat was niet zo.

Iemand enig verstand van deze sensor? Ik weet dat je er heel voorzichtig mee moet zijn. Maar kan je ze ook schoonmaken? En zo ja,
Hallo,

Mijn naam is Nick. Ik ben sinds een half jaar de 2e eigenaar van een mooie Piaggio Zip uit 2019. Onderhoud is door 1e eigenaar goed bijgehouden, en hij liep in de zomer als een zonnetje. Heb bij overname kleine onderhoudsbeurt laten doen.

Ik heb sinds juli 2021 en nu ongeveer 5300km gereden. Ik gebruik hem voor mijn werk. Sinds enkele weken hoor ik een vreemd fluitgeluid. Ik heb de scooter laten nakijken, en een aantal zaken zijn al uitgesloten/vervangen:
- keering, lager
- vario
- bendix

Daarnaast is er groot onderhoud aan gedaan waarbij remmen zijn gesteld, remblokken zijn vervangen, oliën zijn vervangen, V-snaar, enz.

Nu blijft het geluid aanwezig. Ik heb totaal geen prestatievermindering, althans dat denk ik. Hij trekt snel op, rijdt met gemak 56km/h met een top van 57km/h. Ik heb er een malossi vario in laten zetten met 7,5g rolletjes.

Het geluid is vooral aanwezig als ik langzaam rijdt (zoals op een video van mij, link zou ik hieronder zetten). Maar het is ook aanwezig als ik op 50/51km/h rijdt. Echter verdwijnt het geluid na een stukje rijden en dan hoor ik het nog sporadisch (als ik dan langzaam rijdt dan komt het langzaam weer terug).

Het komt bijna zeker uit de uitlaat. Ik heb goed geluisterd en ik hoorde met me oor bij de uitlaat dat het daarvandaan kwam. Schroeven van hitteschild al nagekeken.

Toch ben ik benieuwd wat het kan zijn, of het kwaad kan, en of anderen dit hebben gehad.

Ik hoor het graag, en alvast bedankt!

Video:
Hoi Nick

Ik heb zelf precies dezelfde scooter met precies hetzelfde probleem/geluid (2019 model met 14k km altijd netjes alle beurten gedaan)
ook heb ik precies hetzelfde dat als ik lang volgas rijd het verdwijnt en weer ineens terugkomt als ik hem dan laat teruglopen

heb zelf het vermoeden dat het in de vertanding van de scooter zit aangezien ik alle draaiende delen (variateur koppeling carterlager enz) al 10x heb nagekeken en vorige week mijn complete achterkant van de scooter heb losgehaald (koppeling achterwiel uitlaat enz) toen ik aan het achterwiel draaide zodat de vertanding ook ging draaien hoorde ik een soort knarsend geluid uit de vertanding komen toen heb ik ook de vertandingolie gelijk vervangen deze was super grijs dit is vgm niet een heel goed teken en dus ga ik binnenkort deze maar eens openhalen en kijken wat er aan de hand is mocht ik iets vinden of weten laat ik het horen
 
Bedankt voor de reacties.

Wat betreft de schokbreker: op welke plaats heb je WD40 precies gespoten DonJohnSon?

Glenn: ik had ook een klein beetje grijs in de vertandingsolie. Dit bleek van een kapot lagertje te komen. Vertanding was geen schade op te vinden. Lager, kering en vertandingsolie is toen vervangen. Daarna nog steeds zelfde geluid. Mijne is ook model 2019 met 8700km erop, dus de kans is wel groot dat we hetzelfde probleem hebben (ook alle onderhoudsbeurtjes netjes gehad). Ik dacht alleen wel duidelijk te horen dat het geluid uit de uitlaat kwam. En omdat het met gas geven en loslaten elke keer wisselt of het er is of niet, kwam dus bij mij het vermoeden van de lamdasonde. Ik ga die ff schoonmaken en ik laat jou ook even weten als ik meer weet!
 
Bedankt voor de reacties.

Wat betreft de schokbreker: op welke plaats heb je WD40 precies gespoten DonJohnSon?

Glenn: ik had ook een klein beetje grijs in de vertandingsolie. Dit bleek van een kapot lagertje te komen. Vertanding was geen schade op te vinden. Lager, kering en vertandingsolie is toen vervangen. Daarna nog steeds zelfde geluid. Mijne is ook model 2019 met 8700km erop, dus de kans is wel groot dat we hetzelfde probleem hebben (ook alle onderhoudsbeurtjes netjes gehad). Ik dacht alleen wel duidelijk te horen dat het geluid uit de uitlaat kwam. En omdat het met gas geven en loslaten elke keer wisselt of het er is of niet, kwam dus bij mij het vermoeden van de lamdasonde. Ik ga die ff schoonmaken en ik laat jou ook even weten als ik meer weet!
helemaal goed!
doe je alles zelf aan je scooter of laat je het bij een dealer/garage doen?
 
Meeste laat ik doen bij iemand die ik ken die een eigen bedrijfje is gestart. Hij helpt me goed. Jonge jongen die veel ervan af weet. Sommige makkelijke zaken (zoals uitlaatje ff loshalen) doe ik zelf
 
Lambdasonde schoongemaakt met staalborsteltje (kleine fijne, werkte wel echt perfect) maar helaas: geen resultaat. De scooter rijdt sinds schoonmaken wel iets sneller, 57km/h i.p.v. 56km/h. Dus alsnog proberen waard geweest.

Voor nu accepteer ik het geluid, gezien ik geen prestatievermindering heb. De moter loopt prachtig, gelijke toeren en mooie curve als ik optrek. Het geluid verdwijnt ook al snel als ik top snelheid heb gehaald en komt tijdens rijden af en toe weer ff terug.

Maar als iemand nog iets weet of een oplossing hoor ik het graag. Voor nu concludeer ik dat er wrs iets in de uitlaat zit dat speelt met de verschillen qua gas geven en niet (want als ik gas geef hoor je het, maar laat ik die los dan verdwijnt het weer).
 
Ha allen,

Ik wilde voor diegene die hetzelfde soortgelijke probleem nog even melden dat het probleem gevonden en opgelost is. Het bleek toch waarschijnlijk een schotje in de uitlaat zelf te zijn. Ik heb de gehele uitlaat vervangen (2e hands op de kop kunnen tikken) en sindsdien nooit meer last van gehad.

Groetjes,
Nick
 
Mooi dat het is opgelost, maar eerlijk gezegd hoor ik geen gekke dingen in je filmpje. De Zip iget van mijn vriendin maakt hetzelfde geluid en het lijkt mij een producteigenschap.

Nog een vraagje; heb jij ook de witte drukveer laten monteren met je Multivar?
 
Ha allen,

Ik wilde voor diegene die hetzelfde soortgelijke probleem nog even melden dat het probleem gevonden en opgelost is. Het bleek toch waarschijnlijk een schotje in de uitlaat zelf te zijn. Ik heb de gehele uitlaat vervangen (2e hands op de kop kunnen tikken) en sindsdien nooit meer last van gehad.

Groetjes,
Nick

Top dat je het meld had het zelfde probleem is uit het niks ineens weg gegaan haha
 
Back
Top