fluitend geluid koppeling/vertanding OPGELOST

Vanoss

Member
Onlangs heb ik een BTC Riva snor scooter gekocht om op te knappen (8500km uit 2012). Al sinds ik hem heb komt er een fluitend/gierend geluid vanaf de achterkant van het blok. Het lijkt te komen vanaf de achterste poulies, het achterwiel of de transmissie kast.

Het is vooral wanneer je het gas los laat, maar ook bij het optrekken, maar dan minder luid. Wel is het, hoe harder je rijdt, hoe harder het geluid.

Wat ik tot nu toe heb geprobeerd:

-Nieuwe rolletjes
-Nieuwe geleiders
-andere v snaar
-sterkere drukveer
-lagers in de achterste koppeling gecontroleerd, de naald en kogellager zien er beide nog goed uit.

-transmissie carter losgehaald om alle lagers te controleren, hierbij bleek dat de lagers in de 'borgplaat' versleten waren, alle andere lagers in de transmissiekast zagen er nog goed uit en stonden netjes in de olie.

De borgplaat heb ik vervangen door eentje met goede lagers waarmee ik hoopte het probleem op te lossen, maar helaas bleef het fluitende geluid onverminderd aanwezig.

Het enige wat het in mijn optiek nog zou kunnen zijn, zijn de remblokken die aanlopen, het achterwiel wat mogelijk verkeerd gemonteerd zit, of toch het lager waar de as vanaf de koppeling doorsteekt naar de transmissie, deze lager zag er nog goed uit maar aan de kant van de koppeling zit nog iets van een afsluitende ring? mogelijk produceert dit het geluid?

Iemand die nog een idee heeft wat de oorzaak van het geluid kan zijn? Dan hoor ik dat graag..
 
Advertisement - register to remove this

Ik heb wel eens verhalen gehoord over lagers die kunnen gaan fluiten als ze versleten zijn maar weet niet of dit werkelijk zo is. Check anders even of er speling zit op de krukas bij de Vario kant. Kan ook de vertanding zijn dat aan het fluiten is.
 
Als ik het zo lees is het probleem wat je beschrijft dus toeren afhankelijk?

Dan zou het dus niet echt meer in de overbrenging kunnen zitten (denk ik)
Aangezien die op een beetje toerenverloop wel rond de zelfde toeren blijft hangen +/-

Dan zou je het eventueel kunnen zoeken in de onderdelen die gestaags wel harder gaan draaien.

Remschijf/trommel.
Velg/band
Je vertanding zelf kan gewoon geluid maken.
Verschil zit het hier in recht of schuin hoeveel het aan geluid kan produceren.

Klinkt het dan ook intern of extern.
Snap het, is lastig te horen.
Misschien kijken of je er een camera bij kan houden onder het rijden +/- uit de wind.

Het blijft speculeren.
Maar zelfs bij 1 en de zelfde soort scooter heb je verachillende of bijna identieke blokken die on af hankelijk toch hun eigen bij geluiden maken.

Mijn 2008 lc blok was stiller dan minn 2005 lc blok. Meer om het verschil in de oliepomp
( naar mijn gehoor en gevoel )

Het zijn maar ideeën misschien heb je er wat aan
 
Als ik het zo lees is het probleem wat je beschrijft dus toeren afhankelijk?
//
Het zijn maar ideeën misschien heb je er wat aan

Hartelijk dank voor je reactie. Het is, zoals het lijkt inderdaad toeren afhankelijk, hoe harder alles draait, hoe harder het geluid.

Ik heb opnieuw alles uit elkaar gehaald en er lijkt toch speling te zitten in de lager die de as van de koppeling op zn plek moet houden (zie het filmpje in de link). De tanwielen maken ook enigszins herrie maar naar mijn mening zien ze er nog wel prima uit, en zonder olie maken ze natuurlijk altijd wat herrie..

Filmpje: https://we.tl/t-rKvZHa9ImU

Foto:
d8iwbf.jpg


Zoals het lijkt is die lager op het filmpje dus niet meer goed? Of kan dit niet de oorzaak van het geluid zijn?

Ik hoor het nogmaals graag!
Post automatically merged:

Ik heb wel eens verhalen gehoord over lagers die kunnen gaan fluiten als ze versleten zijn maar weet niet of dit werkelijk zo is. Check anders even of er speling zit op de krukas bij de Vario kant. Kan ook de vertanding zijn dat aan het fluiten is.

De lager van de krukas heeft 0 speling, niet van zijn plek te krijgen.. Zie filmpje wat ik zojuist post, is deze lager wel aan vervanging toe en de mogelijke oorzaak van het geluid?
 
Back
Top