Fluitend en gillend geluid boven de 50kmpu...

MaikelB

Reageert niet op PM's
Goedenavond,

Ik had paar weken geleden een topic gestart met een "soortgelijk" probleem, maar deze laten sluiten omdat het inmiddels (dacht ik) was opgelost. Maar na 100km verder en bijna me hele overbrenging nieuw, is het probleem terug.

Betreft: Piaggio Zip 4t 2015,

Vandaag tijdens het rijden viel mij op dat er een fluitend (en beetje gillend) geluid aan de kant van me koppeling komt linksachter bij me carterkap. Dit geluid komt alleen tussen de 45 en 65kmpu op de teller voor. Daarboven en daaronder niet. Nou had ik laatst een nieuwe koppeling (helemaal standaard en origineel van Piaggio) eronder gezet, en het leek wel even weg te zijn. Maar nu 100km verder, heb ik weeeer dat fluitend geluid terug! Ik ben eigenlijk een beetje ten einde raadt waarom;

* V-Snaar nieuw
* Koppeling nieuw en origineel
* Rollen nieuw
* Hele variateur nieuw
* Carterkap zo goed als nieuw
* Carterkap centreerlager nieuw
* Vertandingsolie ververst (20km geleden)
* Geen speling op mijn achterwiel
* Wiellager gecontroleerd, was goed.

Nou ben ik zelf al wat wezen brainstormen en testen dus het volgende;

Ik heb de scooter op de bok gezet nadat ik hem goed had warm gereden, daarna 30seconden helemaal volgas laten draaien (onbelast dus) en? géén fluitend geluid.

Ahh fijn, daarna heb ik heb de carterkap eraf gehad, weer gestart elektrisch (tijdens het starten een kleine dop stevig tegen me bendix aangedrukt gehouden) en weer 30 seconden volgas (onbelast dus) en wéér geen fluitend geluid!

Kortom, ik snap er geen drol meer van. Is het dan toch iets met me vertanding? of komt het door me koppeling bij een bepaalde stand tijdens het rijden (belast)? Kan het zijn dat me V-Snaar toch te warm wordt en het daardoor kan komen? etc..

Alvast bedankt voor de reacties!
 
Advertisement - register to remove this

Goedenavond,

Ik had paar weken geleden een topic gestart met een "soortgelijk" probleem, maar deze laten sluiten omdat het inmiddels (dacht ik) was opgelost. Maar na 100km verder en bijna me hele overbrenging nieuw, is het probleem terug.

Betreft: Piaggio Zip 4t 2015,

Vandaag tijdens het rijden viel mij op dat er een fluitend (en beetje gillend) geluid aan de kant van me koppeling komt linksachter bij me carterkap. Dit geluid komt alleen tussen de 45 en 65kmpu op de teller voor. Daarboven en daaronder niet. Nou had ik laatst een nieuwe koppeling (helemaal standaard en origineel van Piaggio) eronder gezet, en het leek wel even weg te zijn. Maar nu 100km verder, heb ik weeeer dat fluitend geluid terug! Ik ben eigenlijk een beetje ten einde raadt waarom;

* V-Snaar nieuw
* Koppeling nieuw en origineel
* Rollen nieuw
* Hele variateur nieuw
* Carterkap zo goed als nieuw
* Carterkap centreerlager nieuw
* Vertandingsolie ververst (20km geleden)
* Geen speling op mijn achterwiel
* Wiellager gecontroleerd, was goed.

Nou ben ik zelf al wat wezen brainstormen en testen dus het volgende;

Ik heb de scooter op de bok gezet nadat ik hem goed had warm gereden, daarna 30seconden helemaal volgas laten draaien (onbelast dus) en? géén fluitend geluid.

Ahh fijn, daarna heb ik heb de carterkap eraf gehad, weer gestart elektrisch (tijdens het starten een kleine dop stevig tegen me bendix aangedrukt gehouden) en weer 30 seconden volgas (onbelast dus) en wéér geen fluitend geluid!

Kortom, ik snap er geen drol meer van. Is het dan toch iets met me vertanding? of komt het door me koppeling bij een bepaalde stand tijdens het rijden (belast)? Kan het zijn dat me V-Snaar toch te warm wordt en het daardoor kan komen? etc..

Alvast bedankt voor de reacties!
Dit is misschien een domme suggestie, maar misschien een windruis ofzo? Anders zou ik zeggen iets dat aanloopt in de rem ofzo verder geen idee...... succes iig
 
Net ff me achterwiel eraf gehaald, alles was nog gaaf. Geen speling op de as (zijwaarts) achterwiel er weer op, nieuw plaatje op de moer met splitpen.

Maar inderdaad "windruis" kan dat dan zo gaan fluiten? Of kan het ook zijn dat me achterwiel gewoon geblanceerd moet worden? weet jij of dit ook gebruikelijk is bij scooters?

Ahh fijn, ik ben er ook klaar mee. Ik ga van de week me vertanding gewoon eens goed nakijken en wellicht een nieuwe vertandingsas plaatsen en of/lagers vervangen. Daarmee kan ik het definitief uitsluiten (denk ik). En anders maar gewoon een vogeltje als bijrijder!
 
Net ff me achterwiel eraf gehaald, alles was nog gaaf. Geen speling op de as (zijwaarts) achterwiel er weer op, nieuw plaatje op de moer met splitpen.

Maar inderdaad "windruis" kan dat dan zo gaan fluiten? Of kan het ook zijn dat me achterwiel gewoon geblanceerd moet worden? weet jij of dit ook gebruikelijk is bij scooters?

Ahh fijn, ik ben er ook klaar mee. Ik ga van de week me vertanding gewoon eens goed nakijken en wellicht een nieuwe vertandingsas plaatsen en of/lagers vervangen. Daarmee kan ik het definitief uitsluiten (denk ik). En anders maar gewoon een vogeltje als bijrijder!
Ik weet niks zeker over het windruis, maar als jij zegt dat je alles hebt vervangen is het lastig te bepalen. Of het gebruikelijk is evht geen idee, mijn praktijk ervaring met rijden is nagenoeg nul (heb nog geen rijbewijs) en als je vertanding gewoon olie heeft zou het niet moeten fluiten dacht ik. Windruis was gewoon een suggestie, zie je ook vee met dakkoffers.
 
Ik had op mijn sf2 met korte vertanding het zelfde alleen kwam het bij mij vanaf 55 km.
Idd fluitend.

Ik heb mijn vertanding er uitgehaald en vervangen voor een langere vertanding uit 2005 en het was weg.

De vertanding zelf + lagers waren nog prima olie ook oke.
Kan best zijn dat het gewoon echt in de vertanding zit heb zelf ook nog niks kunnen vastellen.

Anders dan misschien de bekende overtoeren.
 
Oké, klinkt opzich logisch. Hij rijdt 70kmpu op de teller, en tis inderdaad bizar dat het inderdaad zo rond de 50 a 55 op de teller gebeurd (dus boven standaard gemiddelde). Maar het bizarre is, als ik dan weer op een lange boerenweg in de streek 68-70 op de teller rij, dan is het fluitend geluid ook weer weg. Ik denk dat het uiterste gewoon gevraagd wordt steeds van de vertanding. En inderdaad als ie echt toeren begint te maken vanaf de 50,dan gebeurd dit ook. Ik zie er wel een verband in.

In iedergeval bedankt voor de confirmatie!


(ps dus gewoon mee rijden, en geluid negeren? Ik bedoel, de standaard bromvertanding kan die snelheid wel aan? )
 
Back
Top