Fitness / Bodybuilding Facts! #17

Zal ook miss meer in mn hoofd zitten hoor, maar als ik 7x op een dag eet eet ik meer weg dan als ik 4x eet. Zolang je gezond eet en naar je lichaam luisterd/kijkt en aan je doel denkt met je voedsel is het goed.
 
Het is overigens een fabel om te denken dat 4/5/6 keer pag dag eten je stofwisseling hoger gaat houden dan als je 3x p dag eet. Er is nergens bewijs dat het hebben van frequentere eetmomenten je stofwisseling boost.

Is gewoon wetenschappelijk bewezen hoor. Ik weet niet waar jij je bronnen vandaan haalt?
 
Ik sluit me bij Dempie aan. Daar komt bij dat de gemiddelde mens slechter gaat eten bij bijvoorbeeld 3 maaltijden per dag. Dan heb je namelijk echt honger en eet je meer dan nodig en vaak een ongezonde snelle hap. Als je je lichaam gedurende de dag continu 'gevuld' houdt zal je niet snel teveel naar binnen stoppen. Zeker voor mensen die spiermassa op willen bouwen is het noodzakelijk om +- om de 2 uur wat te eten om te voorkomen dat je lichaam spiermassa gaat aanspreken om energie uit te halen.

Overigens of het nou wel of niet bewezen is. Lijkt me logisch dat als je lichaam een paar uur niets te eten krijgt het in de 'spaarstand' gaat en dus je stofwisseling omlaag schroeft.
 
Ik sluit me bij Dempie aan. Daar komt bij dat de gemiddelde mens slechter gaat eten bij bijvoorbeeld 3 maaltijden per dag. Dan heb je namelijk echt honger en eet je meer dan nodig en vaak een ongezonde snelle hap. Als je je lichaam gedurende de dag continu 'gevuld' houdt zal je niet snel teveel naar binnen stoppen. Zeker voor mensen die spiermassa op willen bouwen is het noodzakelijk om +- om de 2 uur wat te eten om te voorkomen dat je lichaam spiermassa gaat aanspreken om energie uit te halen.

Overigens of het nou wel of niet bewezen is. Lijkt me logisch dat als je lichaam een paar uur niets te eten krijgt het in de 'spaarstand' gaat en dus je stofwisseling omlaag schroeft.

"De afgelopen jaren heb je waarschijnlijk vaak gehoord dat je elke 2 a 3 uur een maaltijd moet nuttigen, omdat dit je stofwisseling zou verhogen. Laten we maar meteen duidelijk zijn: dit is de grootst mogelijke onzin en een van de grootste mythes die er is. Het klinkt goed in theorie, maar er is geen enkel wetenschappelijk onderzoek (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19943985)
die de fysiologische voordelen laat zien van 6 maaltijden per dag tegenover bijvoorbeeld 3 maaltijden per dag. Twintig jaar geleden werd dit in wetenschappelijk onderzoek al aangetoond (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/9155494). Er zijn zelfs studies die laten zien dat het metabolisme niet negatief wordt beïnvloedt nadat er 60 tot 90 uur is gevast. Let op: we hebben het hier over de fysiologie, niet de psychologie achter frequent en minder frequent eten.

Uiteindelijk gaat het erom wat je aan het eind van de dag hebt geconsumeerd, of je dit nou in 3 maaltijden of in 6 maaltijden doet maakt fysiologisch gezien niks uit. Dit wil echter niet zeggen dat om de 2 a 3 uur eten geen resultaten oplevert, het is alleen niet noodzakelijk! Het is simpelweg een van de manieren om jezelf te voorzien van voeding. Wat bij jou past en werkt is afhankelijk van je persoonlijke voorkeur op psychologisch vlak, niet op fysiologisch vlak. De een houdt er van om de hele dag kleinere porties te “grazen” en de ander houdt het liever bij 2 of 3 grotere maaltijden en de overige uren te “vasten”. Het een is niet beter dan het ander, het een werkt psychologisch beter voor de een dan de ander. Doe wat werkt voor jou!"

Bronnen voor bovenstaand verhaal vind je hier:

- Sensi S, Capani F. Chronobiological aspects of weight loss in obesity: effects of different meal timing regimens. Chronobiol Int. (1987)
- Keim NL, et al. Weight loss is greater with consumption of large morning meals and fat-free mass is preserved with large evening meals in women on a controlled weight reduction regimen. J Nutr. (1997)
- Swinburn B, Sacks G, Ravussin E. Increased food energy supply is more than sufficient to explain the US epidemic of obesity. Am J Clin Nutr. (2009)
- Verboeket-van de Venne WP, Westerterp KR. Influence of the feeding frequency on nutrient utilization in man: consequences for energy metabolism. Eur J Clin Nutr. 1991 Mar;45(3):161-9.
- Cameron JD, Cyr MJ, Doucet E. Increased meal frequency does not promote greater weight loss in subjects who were prescribed an 8-week equi-energetic energy-restricted diet. Br J Nutr. 2010 Apr;103(8):1098-101.
- Varady KA. Intermittent versus daily calorie restriction: which diet regimen is more effective for weight loss? Obes Rev. 2011 Mar
- Bellisle F et. al. Meal frequency and energy balance. Br J Nutr. (1997) 77 (Suppl 1):S57-70
- Swindells YE, The metabolic response of young women to changes in the frequency of meals. Br J Nutr. 1968 Dec;22(4):667-80.
- Young CM, Frequency of feeding, weight reduction, and body composition. J Am Diet Assoc. 1971 Nov;59(5):466-72.
- Verboeket-van de Venne WP, et al. Frequency of feeding, weight reduction and energy metabolism. Int J Obese Relat Metab Disord. 1993 Jan;17(1):31-6.

En:
Overigens of het nou wel of niet bewezen is. Lijkt me logisch dat als je lichaam een paar uur niets te eten krijgt het in de 'spaarstand' gaat en dus je stofwisseling omlaag schroeft.

Je lichaam gaat niet naar een paar uur in de spaarstand, er zijn studies die laten zien dat na 60u het zelfs ongewijzigd is.
 
Last edited:
Ik ga er dus vanuit dat psychologische voorkeur belangrijker is dan de fysiologische.. Signalen die lichaam geeft, en zeker hongergevoelens zijn zeer lastig te onderdrukken. Daarom heeft de ene meer baat bij het 4/5/6 keer per dag eten en de ander meer baat bij het eten van 3 maaltijden, wanneer je wat eet is dan wel weer van belang.
 
Ik ga er dus vanuit dat psychologische voorkeur belangrijker is dan de fysiologische.. Signalen die lichaam geeft, en zeker hongergevoelens zijn zeer lastig te onderdrukken. Daarom heeft de ene meer baat bij het 4/5/6 keer per dag eten en de ander meer baat bij het eten van 3 maaltijden, wanneer je wat eet is dan wel weer van belang.

Maar toch, je lichaam kan zoveel gram eiwit per zoveel uur opnemen bijvoorbeeld, dan zou je nooit de gewenste hoeveelheid eiwit kunnen halen toch?

// laat maar: http://www.chivo.nl/content/eiwitinname-hypertrofie-deel-1-hoe-relevant-30-gram-plafond

"Conclusie
Aangezien spieropbouw indicatoren niet toenemen boven de 30 gram eiwit per inname, is het idee ontstaan dat er een maximum is waarmee eiwit per maaltijd kan bijdragen aan spieropbouw. Daarbij is geen rekening gehouden met het vermogen van hetzelfde eiwit om spierafbraak te remmen. Daarmee draagt de 'nutteloze' extra hoeveelheid welzeker bij aan spieropbouw. Dit betekent concreet dat er geen ingewikkelde eetschema's gehandhaafd hoeven te worden, als men de hoeveelheid eiwit per dag maar haalt. Relevant voor fitness en revalidatie."
 
Ik ga er dus vanuit dat psychologische voorkeur belangrijker is dan de fysiologische.. Signalen die lichaam geeft, en zeker hongergevoelens zijn zeer lastig te onderdrukken. Daarom heeft de ene meer baat bij het 4/5/6 keer per dag eten en de ander meer baat bij het eten van 3 maaltijden, wanneer je wat eet is dan wel weer van belang.

Die onderzoeken altijd... :Rolleyes:

Misschien heb je wel gelijk hoor, misschien ook niet. Volgens mij is er voor elk willekeurig onderwerp wel een onderzoek dat gedachte 1 beaamt en een onderzoek dat gedachte 1 tegenspreekt. Ik ken talloze real life voorbeelden van mensen die kg's afvallen door alleen maar regelmatiger (6x per dag) gaan eten en verder niet op hun eten letten. Dat valt niet te verklaren op basis van jouw onderzoek, maar ik heb het zelf meegemaakt.
 
zelf ben ik juist zwaarder geworden (bewust) door meerdere keren per dag te gaan eten ipv 2-3x.
Aangezien ik dan tijdens die maaltijden zo snel , zo veel at dat ik meteen vol zat. Nu kan ik dus meer wegkrijgen over de hele dag.

Maar wta je zegt Pronk, ik denk ook dat het gewoon heel erg afhankelijk is van persoon, werksituatie en aanleg. Al denk ik wel dat regelmaat altijd beter is dan onregelmatig.
 
Die onderzoeken die bert aankaart zijn voor obesistas mensen die niet sporten. Aangezien die mensen totaal niet bewegen en alleen van hun vetverbranding leven. Dan maakt meal frequentie idd niet uit alleen je calorie inname. Maar zodra je sport verbrand je je koolhydraten (glycogeen). Alleen dit is ook nodig voor je eiwitsynthese die je de hele dag ingang wil houden. Daarom verbrand je meer kcal als je meerdere keren op een dag eet. Verder veranderd je suikerspiegel minder waardoor het ook psychologisch voordeel heeft.
 
Tijdje terug 2 rondjes gedaan samen met de vriendin @ de TT-run, totaal 9 km. Was heel erg leuk, geen toptijd, maar we hebben het in 1 keer volbracht wat voor ons al een hele prestatie was. :)


1010435_405543039559936_1956816649_n.jpg


913020_406412456139661_448556250_n.jpg
 
Ja stukkie groter maar vorig jaar zomer had ik veel te diep en snel gecut zonder koolhydraten waardoor ik paar kilo massa ben kwijtgeraakt en zo plat als een dubbeltje was. Zat er gelukkig zo weer op :p
 
Pas je nog normale spijkerbroeken? :p

Hier nu redelijk constant bezig, 2x in de week bootcamp (full body workout), buiten, als ik tijd heb 1x hardlopen en 1x krachttraining met PT. Ik heb alleen het gevoel dat ik echt mn eten moet gaan aanpassen. Teveel alcohol verspreid door de week, snoep verder vrij weinig maar heb zo mn momenten. Dus dat is het doel voor de komende tijd, max 1x per week alcohol avondje, minder fris/snoep.

Conditie is in ieder geval een stuk beter nu!
 
Back
Top