Fine tuning/ perfect afstellen.

Oeman88

Member
Hey ik heb een ludix,
70cc airsal t6
17.5 mm carb
primaire vertanding malossi 13/35
Secundaire vertanding polini 16/44
Technigas-QRTE terugloop(prut uitlaat)
Rode drukveer 20% TNT
nieuwe vario set standaard.
Nieuwe poulie+ koppeling standaard.
Trekveren standaard.
Standaard v snaar enz.

De scooter loop maar 75 gps, 90 teller.
Trekt fk langzaam op en wil dit veranderen, wil meer top en trek
Vraag 1 wat voor drukveer
Vraag 2 wat voor trekveren
Vraag 3 wat voor uitlaat is het best met airsal t6 70c?
 
Advertisement - register to remove this

Vind het een beetje jammer dat tegenwoordig jeugdigde mensen zijn, die niks meer dingen willen (zelf) uit proberen)

In plaats van wat of welke moet ik voor deze afstelling hebben.

Zo ging het vroeger ook niet.. Zelf proberen en mocht het niet lukken kan er altijd iemand je een stukje er verder mee helpen.

Maar een antwoord verwachten zonder zelf gezocht en geprobeerd te hebben is wel een no-go.
 
Vind het een beetje jammer dat tegenwoordig jeugdigde mensen zijn, die niks meer dingen willen (zelf) uit proberen)

In plaats van wat of welke moet ik voor deze afstelling hebben.
Ja maar wat vaak word vergeten is dat wij een magisch tjoening boek hebben en daar staan alle afstellingen in voor alle setups die er bestaan. En toen kwam de paashaas ook nog ff langs, was het maar zo'n simpel verhaaltje. Maar mag niks kosten, geen vuile handen en meteen goed zijn.
Zo ging het vroeger ook niet.. Zelf proberen en mocht het niet lukken kan er altijd iemand je een stukje er verder mee helpen.
Zelf proberen en als het kapot ging wist je in elk geval wat je de volgende keer beter niet kon doen.
Maar een antwoord verwachten zonder zelf gezocht en geprobeerd te hebben is wel een no-go.
Proberen kan altijd he
 
Ja maar wat vaak word vergeten is dat wij een magisch tjoening boek hebben en daar staan alle afstellingen in voor alle setups die er bestaan. En toen kwam de paashaas ook nog ff langs, was het maar zo'n simpel verhaaltje. Maar mag niks kosten, geen vuile handen en meteen goed zijn.

Zelf proberen en als het kapot ging wist je in elk geval wat je de volgende keer beter niet kon doen.

Proberen kan altijd he
Ik heb een rode drukveer en normale geprobeerd en is beide niet echt goed, en ik wil niet elke kleur druk/trekveer moeten proberen zo ben ik veel geld kwijt. Daarom vraag ik het
 
Ik heb een rode drukveer en normale geprobeerd en is beide niet echt goed, en ik wil niet elke kleur druk/trekveer moeten proberen zo ben ik veel geld kwijt. Daarom vraag ik het
Afstellen kost geld , heb je dat er niet voor over .. dan kan je beter een standaard Scooter kopen .
Stel ... dat die 6T straks kapot draait? ... heb je dan geld om dat ding weer te maken ..
Opvoeren en onderhoud kost geld , soms / vaak , veel geld .
Ga eerst eens lezen in Rubriek Tuning voor gevorderden , of bij Rubriek : afstellen.
 
Ik heb een rode drukveer en normale geprobeerd en is beide niet echt goed, en ik wil niet elke kleur druk/trekveer moeten proberen zo ben ik veel geld kwijt. Daarom vraag ik het

Je kan niet verwachten dat je scooter in 1 keer goed is.. Zoals al gezegd word, onderdelen kopen om af te stellen kost geld.
Opvoeren kost ook geld.

Standaard laten is het makkelijkste, want zolang hij dan goed afgesteld is. hoef je er ook niet meer eraan te zitten rommelen.


Ik zie redelijk vaak mensen allerlei spullen kopen zoals een vrij dikke 70cc , uitlaat carb, en de hele mik mak.. Maar weten vervolgens niet hoe ze het moeten afstellen.. Ook kopen ze maar wat onderdelen omdat als je meer koopt je scooter automatisch harder gaat..

Helaas werkt dat zo niet.. Je moet eerst begrijpen wat een bepaald onderdeel doet en dan voeg je er dingen eraan toe..

Een sport koppeling is bijvoorbeeld in de meeste gevallen niet eens nodig.. Tenzij je met midrange setups begint te gebruiken en je standaard koppeling dan te zwaar word om je afstelling goed te krijgen. Net als een membraan niet in elk geval hoef te vervangen.


Overigens een andere vertanding voeg je altijd als laaste toe aan een setup.. Niet als eerste.
Als je de standaard vertanding erin laat en je haalt dan maximale uit je setup, dan weet je dat er meer uit je setup te halen is.

Maar als je dan eerst de vertanding veranderd, weet je niet wat de oorzaak is waarom je zo lage snelheid haalt.
 
Opvoeren kost ook geld.

Standaard laten is het makkelijkste, want zolang hij dan goed afgesteld is. hoef je er ook niet meer eraan te zitten rommelen.


Ik zie redelijk vaak mensen allerlei spullen kopen zoals een vrij dikke 70cc , uitlaat carb, en de hele mik mak.. Maar weten vervolgens niet hoe ze het moeten afstellen.. Ook kopen ze maar wat onderdelen omdat als je meer koopt je scooter automatisch harder gaat..

Helaas werkt dat zo niet.. Je moet eerst begrijpen wat een bepaald onderdeel doet en dan voeg je er dingen eraan toe..

Een sport koppeling is bijvoorbeeld in de meeste gevallen niet eens nodig.. Tenzij je met midrange setups begint te gebruiken en je standaard koppeling dan te zwaar word om je afstelling goed te krijgen. Net als een membraan niet in elk geval hoef te vervangen.


Overigens een andere vertanding voeg je altijd als laaste toe aan een setup.. Niet als eerste.
Als je de standaard vertanding erin laat en je haalt dan maximale uit je setup, dan weet je dat er meer uit je setup te halen is.

Maar als je dan eerst de vertanding veranderd, weet je niet wat de oorzaak is waarom je zo lage snelheid haalt.
Waardeer je antwoord, over vertanding indd gelijk, me oude vertanding was kapot en dacht doe gelijk het “ dure” spul erop.
 
70cc airsal t6
17.5 mm carb
primaire vertanding malossi 13/35
Secundaire vertanding polini 16/44
Technigas-QRTE terugloop(prut uitlaat)
Rode drukveer 20% TNT
nieuwe vario set standaard.
Nieuwe poulie+ koppeling standaard.
Trekveren standaard.
Standaard v snaar enz.

De scooter loop maar 75 gps, 90 teller.



1. Vertanding standaard maken.. (want wellicht is je huidige te lang en verlies je dus vermogen en top snelheid)
2. Je uitlaat is echt prut (goed voor originele cilinder, maar niet voor die 70cc.
3. Rode drukveer is waarschijnlijk wat te zwaar, zou er een malossi geel of iets van 15% erin doen (door de lichtere veer heeft die al wellicht al genoeg tegen druk, maar omdat de veer minder zwaar is vreet het minimaal tot niks aan je top snelheid (dus waarschijnlijk gaat die al 5 km harder)

4. In dit geval zou ik geen standaard vario meer gebruiken, maar een sport vario.. Eentje van 30 a 40 euro doet het eigenlijk ook al prima..
Niet perse een malossi dure multivar voor nodig. (koppeling kan standaard blijven, maar moeten wel strakkere trekveren in, zou voor medium kiezen)

Poelie helft van achter hoef je niet perse te vervangen, maar als er een rare knik in de spiebanen zit (soort van banaan knik) dan is een torque driver wel aan te raden om een constanter toeren verloop te krijgen.

Sproeier en carb afstellen is een kwestie van proberen (is geen exact antwoord op te geven) (maar tussen de 80 en de 96 zal het wel ergens moeten zitten)
 
Ik heb een rode drukveer en normale geprobeerd en is beide niet echt goed, en ik wil niet elke kleur druk/trekveer moeten proberen zo ben ik veel geld kwijt. Daarom vraag ik het


Originele drukveer gaat zoiezo niet werken met die setup.. Trekt die 70cc zo door heen.. Krijg je geen power op de stenen.. Hernemen van gas zal ook belabert zijn.

De wet van de drukveer geld dat je een zo licht MOGELIJKE drukveer moet toepassen..

Dus stel hij loopt met een witte drukveer wat belabberd en trekt slecht door, dan zal je dus je drukveer 1 optie zwaarder moeten maken.

(daarna moet ook het rollen gewicht herzien worden)

Maar de gele 15% doet het opzicht altijd wel redelijk goed met een 70cc kit. Alleen een hoogtoeriger kit heeft ook weer een zwaardere veer nodig.
 
Originele drukveer gaat zoiezo niet werken met die setup.. Trekt die 70cc zo door heen.. Krijg je geen power op de stenen.. Hernemen van gas zal ook belabert zijn.

De wet van de drukveer geld dat je een zo licht MOGELIJKE drukveer moet toepassen..

Dus stel hij loopt met een witte drukveer wat belabberd en trekt slecht door, dan zal je dus je drukveer 1 optie zwaarder moeten maken.

(daarna moet ook het rollen gewicht herzien worden)

Maar de gele 15% doet het opzicht altijd wel redelijk goed met een 70cc kit. Alleen een hoogtoeriger kit heeft ook weer een zwaardere veer nodig.
Ah oke bedankt, wat raad je aan. Eerst de veren afstellen of rollen?
 
Een witte drukveer 7% zit normaal of in een standaard scooter met snelle uitlaat. Of met snelle Uitlaat met DR50 of zo.
Of gewoon als je merkt dat zelfs met standaard drukveer nog een beetje te slap is.


En daarna zit je al op die 15% drukveer.. Voor de meeste 70cc zal die moeten voldoen.
Maar je hebt die rode ook nog liggen.. Alleen de rode van malossi bijvoorbeeld is zwaarder. (dacht 30% of zo)

Veel zwaarder zal je niet nodig hebben.


Ik weet dat een snelle pijp en standaard drukveer niet zo best werkt met een peugeot scooter.. Die standaard drukveer is echt voor geheel standaard setup bedoeld. Dit weet ik omdat ik ooit een Tecnigas next en een Gianelli NR-X op de vivacity heb gehad..

En je merkte toen al dat de gasherneming met standaard drukveer niet zo best is.. (trekt dan niet zo heel snel op)

En als je veel gas gegeven hebt en je gooit direct het gas erop dan kakt die weg op de aandrijving. (zakt die even in) en dan merk je al dat je drukveer te slap is.
 
Een witte drukveer 7% zit normaal of in een standaard scooter met snelle uitlaat. Of met snelle Uitlaat met DR50 of zo.
Of gewoon als je merkt dat zelfs met standaard drukveer nog een beetje te slap is.


En daarna zit je al op die 15% drukveer.. Voor de meeste 70cc zal die moeten voldoen.
Maar je hebt die rode ook nog liggen.. Alleen de rode van malossi bijvoorbeeld is zwaarder. (dacht 30% of zo)

Veel zwaarder zal je niet nodig hebben.


Ik weet dat een snelle pijp en standaard drukveer niet zo best werkt met een peugeot scooter.. Die standaard drukveer is echt voor geheel standaard setup bedoeld. Dit weet ik omdat ik ooit een Tecnigas next en een Gianelli NR-X op de vivacity heb gehad..

En je merkte toen al dat de gasherneming met standaard drukveer niet zo best is.. (trekt dan niet zo heel snel op)

En als je veel gas gegeven hebt en je gooit direct het gas erop dan kakt die weg op de aandrijving. (zakt die even in) en dan merk je al dat je drukveer te slap is.
Ah oke ja ik heb gekeken net en ik snap t niet echt meer want er staat nergens een % aantal bij de drukveren maar wel hoeveel rpm. En ik weet nu niet welke 15% is hoe kan ik dit zien? Want bij piaggio zijn de gele 30%
 
Back
Top