Fietspad

Bodhy

New Member
Er is in mij stad een hele smalle fietspad en je kan niet een fietser inhalen met een scooter mag je dat dan op de weg doen? Of hoe zou je dat moete doen
 
Advertisement - register to remove this

Tja, je mag niet op de rijbaan, maar als het niet anders kan via de rijbaan, let wel goed op.
Je rijdt op een snorfiets ?
 
Geduld is een schone zaak!!!

Is dit een fietspad of een (brom)fietspad?
In Belgie mag een bromfiets binnen de bebouwde kom kiezen of hij op de rijweg rijdt of op het fietspad, een snorfiets dient altijd op het fietspad te rijden.
In Nederland mag je met een brom niet op een fietspad rijden maar moet je de rijweg nemen, betreft het een (brom)fietspad moet een brommer op het (brom)fietspad rijden en mag hier niet op de rijweg rijden.
Een snorfiets in Nederland moet altijd gebruik maken van het fietspad.

Er even van uitgaande dat je in Nederland woont:
Dus heb je een brommer en dit smalle fietspad is een (brom)fietspad ben je in overtreding als je de rijweg op gaat om die fiets in te halen.
Met een snorfiets ben je sowieso in overtreding.
 
Last edited:
In NL zijn er 3 verschillende borden. Verwarrend en niemand snapt precies wat mag of moet.
Zo is er het bord "FIETSPAD"
Wie mag daar bijvoorbeeld wel op rijden?
En wie niet?
 
Fout.
Een elektrische snorscooter mag daar wel op.
Het bord heet officieel "onverplicht fietspad"
Op het onverplichte fietspad (bord G13) mag je alleen met een snorfiets  met elektromotor of uitgeschakelde verbrandingsmotor komen. 
Info komt van Veilig Verkeer Nederland
 
met brommen neem ik aan dat ze brommers bedoelen, anders zou er snorren moeten staan??

Maar heel duidelijk staat het vaak niet aangegeven. Op veel plekken hier staat er nieteens aangegeven waar je op/van het fietspad moet.
 
Ik denk dat in deze gemeente een overijverige ambtenaar zelf dit onderbord heeft verzonnen.
Lijkt mij geen officieel onderbord want het blauwe bord betekent immers al:

Verplicht fietspad. Fietsers, snorfietsers en bestuurders van een standaard elektrische fiets (tot 25 km/h) moeten van dit fietspad gebruikmaken.

Hier mogen dus GEEN bromfietsen rijden.
Een onderbord geeft altijd een uitzondering aan.
 
met brommen neem ik aan dat ze brommers bedoelen, anders zou er snorren moeten staan??

Maar heel duidelijk staat het vaak niet aangegeven. Op veel plekken hier staat er nieteens aangegeven waar je op/van het fietspad moet.
Er staan allemaal tegenstrijdige borden langs dat fietspad.
Het is een schoolgaande route dus daarom willen ze er geen brommers op hebben.
Waar die eerste foto gemaakt is sta ik met mijn rug naar dit bord.
Dat klopt wel met dat onderbord.
Inmiddels is het een 30 km zone en mag je dus op de rijbaan met je snorfiets.
Maar dan nog is het een onduidelijke situatie.
Ik heb er al eens contact over gehad met de gemeente en die vertelde mij dat het niet zomaar gewijzigd kan worden.
Dat moet middels een raadsbesluit wat onzin is.
Ik ontdekte dat toen ik een snorfiets had gekocht en mij ging verdiepen waar ik wel en niet mag rijden.
Dat is inmiddels 12 jaar geleden.
 

Attachments

  • Fietspad.png
    Fietspad.png
    1.8 MB · Views: 14
Een onderbord geeft vaak een uitzondering aan.
In dit geval: verboden te fietsen/brommen tussen 12.00 en 22.00 uur.
Tussen 22.00 en 12.00 uur mag het dus wel.
Verbod voor fiets en brom bepaalde tijd.jpg
Maar een onderbord kan ook ter verduidelijking zijn om het verkeersbord te ondersteunen.
In dit geval: verboden in te rijden.
Met als extra waarschuwing: GA TERUG...!!!
Voor de meeste mensen is een bord duidelijk, maar sommige hebben een onderbord blijkbaar nodig...
Snelweg.jpg
 
Dat het een zooitje is klopt wel. Ze maken er veel fouten mee, omdat ze gewoon niet weten hoe het moet.
Ik heb me er ook eens in verdiept en kwam er zo achter
 
Back
Top