Fiddle 3 2015 euro 3 Motor lampje knippert 3x

Dannyhoogland

New Member
Goedemorgen,

Ik ben sinds gister in het bezit van een Fiddle 3 (type XA05W) 2015.
Alleen het motor lampje knippert telkens 3x. De beste man zei tegen mij dat dit al een tijd zo was en verder niet erg was.

Toch wil ik dit oplossen, in mijn buddy ben ik de volgende sticker tegen gekomen:

20200922_084943 (1).jpg

Het lijkt dus aan de cylinder temperatuur sensor te liggen.

Weet iemand een manier om dit eenvoudig te testen ? Of de sensor defect is, of mischien de temperatuur te hoog is in de cilinder?
Of iemand die hetzelfde probleem heeft gehad ?

Heb zelf geen verstand van 4 takt motors. Waar kan ik deze sensor vinden en is deze makkelijk toegangbaar.

Groetjes,

Danny
 
Advertisement - register to remove this

Heb het gister even nagekeken, zag een kleine beschadiging aan het draad van de sensor.
Heb een nieuwe besteld komt vrijdag binnen. Hoop dat het daarmee is opgelost. Laat het nog even weten.

Was overigens erg makklijk om de sensor los te draaien (gewoon met de hand).

Dit is hem:

temperatuursensor-cilinderkop-sym-fiddle-3-origineel-37880-xfa-0-80855_233x800.jpg
 
Ik heb eenzelfde probleem als DannyHoogland maar dan met een Sym Xpro van april 2019 euro 4. Ook bij mij 3x knipperen pauze 3x .... enz
De foutcode tabel onder het zadel is hetzelfde dus is bij mij ook iets met de cilinder temperatuur sensor. Dat van dat doormeten heb ik geen idee of mij dat ook gaat lukken (ik ben niet zo'n elektronica wizard) daarom jammer dat ik na september 2020 geen reactie meer heb gelezen van Danny over de vervangen sensor.
 
Ik heb eenzelfde probleem als DannyHoogland maar dan met een Sym Xpro van april 2019 euro 4. Ook bij mij 3x knipperen pauze 3x .... enz
De foutcode tabel onder het zadel is hetzelfde dus is bij mij ook iets met de cilinder temperatuur sensor. Dat van dat doormeten heb ik geen idee of mij dat ook gaat lukken (ik ben niet zo'n elektronica wizard) daarom jammer dat ik na september 2020 geen reactie meer heb gelezen van Danny over de vervangen sensor.
Hoi Rob.

Ik heb het opgelost door de sensor te vervangen. Dit is makkelijk zelf te doen.

Ik had onderstaande sensor gekocht. Wellicht heb jij een andere nodig


Groet

Danny
 
Dank voor je snelle reactie Danny, die sensors zijn voor de Xpro niet zo gemakkelijk te vinden op internet. Lijkt me het beste om er over te
bellen met b.v. M2trading of Zandri voor levering. Groet Rob
 
Of even het motor identificatie nummer te vergelijken van Danny's en Rob's brommer.
Als dit hetzelfde is zijn de sensoren voor de Sym Fiddle 3 Euro3 en de Sym Xpro Euro4 hetzelfde.

Edit: want uit een ander topic weet ik dat bijvoorbeeld de blokken van de Sym Fiddle2 Euro4 exact gelijk is aan de Sym Orbit3 Euro4.
 
Last edited:
De Sym fiddle orbit en xpro hebben veel onderdelen gemeen, ben ik ook al achter gekomen na het bestellen van spullen voor een grote beurt.
Ik neem gewoon even telefonisch contact op met de webshop en geef mijn voertuigidentificatienummer op, gewoon om zeker te zijn. Ik heb het sterke vermoeden dat het dezelfde is als de Fiddle III maar zeker weten is beter dan retourneren.

Dank voor je bijdrage Sparky!
 
Ik heb de sensor gedemonteerd en daar is niks aan te zien, nog als nieuw maar dat zegt natuurlijk niks. Met de multimeter getest om te kijken of de weerstand wel tussen de 127 - 6.400 Kilo Ohm zit. Ik sluit de multimeter (let op wel de com en ohm poort gebruiken) aan op de sensor en schakel op vanaf 200 ohm. Bij 2000K krijg ik de waarde 114 dus dan is de weerstand 114x2000=228 Kilo Ohm en dat ligt mooi binnen het weerstandsbereik van de 127 - 6.400 Kilo Ohm. De conclusie na het doormeten is dus :laughing: dat er met de sensor niks mis is maar machines zijn net mensen en er gebeuren wel vreemdere dingen in de wereld van vandaag de dag. Nu ga ik de aansluitingen maar eens lekker schoonmaken/doorblazen en nog eens monteren en kijken of die foutmelding weg blijft zo niet dan..... heb ik voor de Sym Xpro het juiste onderdeel ook al gevonden bij een prima webshop waar ik wel vaker shop: Sym Xpro Cilinder Temperatuur Sensor Het is inderdaad een ander type dan die van Danny. Voor de liefhebbers heb ik wat plaatjes bijgevoegd.
 

Attachments

  • Weerstand sensor cylinder temp.jpg
    Weerstand sensor cylinder temp.jpg
    115.3 KB · Views: 20
  • Cilinder Temperature Sensor Xpro.jpg
    Cilinder Temperature Sensor Xpro.jpg
    11.2 KB · Views: 20
Last edited:
Je maakt een denkfout of je schrijft het verkeert????
Je zegt je meet 114 op het bereik van 2000K, ik vermoed dat je bedoel 2K Ohm dit is 2000 Ohm.
De 114 met de schakelaar op 2K bereik wil zeggen je meet 114 Ohm. (dit is lager dan de minimale waarde van 127 Ohm en daarom krijg je wellicht ook die foutmelding!)
Wat ik wel niet begrijp is dat je dan op het bereik 200 Ohm geen meting krijgt van 114 Ohm.

114 Ohm is namelijk lager dan de 200 Ohm die je kunt meten op dit meetbereik dus de meter zou gewoon 114 moeten aangeven.
Zou de weerstand hoger zijn dan 200 Ohm, zou de meter OL of L of I moeten aangeven!
 
Dank je Sparky, ik ben geen electrotechneut. Als ik er weer problemen mee krijg bestel ik gewoon een nieuwe en hoop dat het dan is opgelost. Vanmiddag nog 20 km gereden zonder geknipper, groet Rob
 
Met de multimeter getest om te kijken of de weerstand wel tussen de 127 - 6.400 Kilo Ohm zit.
Ik ben afgegaan op je verhaal van je post #12 en heb niet gekeken naar het tabelletje wat @Dannyhoogland heeft toegevoegd.
Hierin staat dat je bij een temperatuur van 20 graden Celsius een weerstand moet meten van 127 Ohm, de afwijking kan 6,4 Ohm naar boven of beneden zijn. (Dus geen kilo Ohm)
Maw bij 20 graden Celsius mag je een waarde meten die ligt tussen 121,6 en 133,4 Ohm.
Dus die NTC weerstand (sensor) is toch goed als je tenminste bij ongeveer kamertemperatuur hebt gemeten.

Dus ik vermoed dat het probleem zit in de bedrading tussen ECU en sensor.
Maar kan ook een overgangsweerstand zijn geweest in de connector van de sensor die nu door het losnemen en weer insteken is verdwenen.

Dus even afwachten inderdaad
 
Inderdaad :), dat van die temperatuur had ik al meegenomen dus die waarde lijkt wel aardig goed hoor, of mijn multimeter is aan gort, kan ook nog. Vroeger had ik er twee maar kan de andere niet vinden helaas. Ik wacht gewoon af want meestal knippert hij wel binnen twee ritjes.
 
Intussen vier keer aan de rit geweest met in totaal een ruime 150 km erbij. Het lampje van het motormanagement heeft niet meer geknipperd, dus ik denk dat het probleem nu is opgelost.
Post automatically merged:

En Bulldog ook bedankt voor de info in deze thread!!!
 
Last edited:
En er knippert weer wat op mijn display en nee de kerstspullen heb ik al weer op zolder liggen dus dat is het zeker niet. Vermoedelijk heb ik in eerste instantie 3x knipperen geteld terwijl het er 4x waren vanwege de stress zeg maar of ik had de eerste keer wel goed opgelet hmmm.... Ik ben een oude knar met veel chronische ziektes dus ik ben niet zo scherp meer als vroeger... excusez moi. Weer helpt Bulldog mij min of meer uit de brand of gaf hij mij weer prima leesvoer over de Sym familie. Denk maar aan die tv-serie maar dan net anders GSST (goede Sym stoute Sym).
Ja, 4x is van de O2 sensor/Oxygen sensor/Lambdasonde. Zodra ik tijd en/of energie heb, zal ik die lambdasonde eens van heel dichtbij bekijken na demontage. Het gekke is dat ie niet altijd knippert maar goed zoals de Fransen zo treffend zeggen :'C'est la Vie!" De prijs voor zo'n sonde is vrijwel hetzelfde als die van de Cilinder Temperatuur sensor maar goed dat ik die niet besteld heb.. Jullie horen nog van mij in de andere thread!!!
 
Last edited:
Back
Top