Extra onderdelen na schoonmaken carburateur

Mulder

New Member
Goedenavond,

Ik heb na het schoonmaken van mijn carburateur twee extra onderdelen die ik niet kan plaatsen. Het gaat om een kleine veer en een kleine bal/lager. Op de afbeelding "extra_onderdelen.jpg" zijn deze twee onderdelen, en 10 cent voor de schaal, te zien.
extra_onderdelen.jpg

De carburateur is een Keihin CVK-18 Z61F van een Piaggio Liberty 50 cc 4T (PTT of Delivery model van 2010).

Ik heb enkele YouTube video's over het schoonmaken van GY6 carburateurs gekeken maar daar kwamen deze onderdelen niet voorbij. Op de tekening op Zandri.nl zijn deze onderdelen niet te zien. Ook niet op de tekening van oem-parts.hu. Op dit scooterforum kan ik geen posts vinden met een combinatie van de trefwoorden "carburateur', "veer", "veertje", "bal", "balletje", "lager", "auto choke".

Op de carburateur tekening van https://mefast.com/Schematics/GY6Parts/GY6EngineParts.html (bijgevoegd als "carburetor_assembly .gif") lijkt het veertje wel zichtbaar te zijn als tweede onderdeel van boven bij de auto choke (3).
carburetor_assembly .gif

Als ik het veertje in de auto choke plaats heb ik toch mijn twijfels of het daar hoort. Zie afbeelding "veertje_in_auto_choke.jpg".
veertje_in_auto_choke.jpg

Kan iemand mij vertellen waar het balletje en het veertje in de carburateur horen?

Bij voorbaat dank!
 
Advertisement - register to remove this

Is dat niet het veerje en kogeltje van de acceleratie pomp
Bedankt voor de snelle reactie. Na jouw suggestie heb ik gezocht naar de acceleratie pomp. In een video (ik heb de link helaas niet) plaatste iemand het balletje op de plek zoals in 'acceleratie_pomp_balletje.jpg'. Helaas is dat voor mijn Keihin CVK-18 Z61F niet de juiste plek. Het leek echt perfect te passen maar als je de deksel terug plaatst op de acceleratie pomp dan past het net niet perfect meer. Mijn scooter bleef problemen hebben en na mijn carburateur weer uit elkaar halen zag ik dat de veer beschadigde en toen had ik dus ook door dat dit niet klopte.

Hier horen het balletje en het veertje dus niet:
acceleratie_pomp_veertje.jpgacceleratie_pomp_balletje.jpg

Het veertje heb ik toch bij mijn auto choke geplaatst zoals bij het schema "veertje_in_auto_choke.jpg" en dat paste perfect (zie "veertje_auto_choke.jpg"). Ook kon ik de auto choke stekker nog goed aansluiten.
veertje_auto_choke.jpg

De juiste plek van het balletje heb ik nog niet kunnen vinden. Ik leek een link te hebben gevonden waarbij het balletje in de sproeier geplaatst werd.

balletje_in_sproeier.jpg

Hierdoor draaide mijn motor stationair prima maar sloeg hij af als ik wat meer gas gaf. Het balletje heb ik nu op mijn bureau liggen en de motor draait gelukkig prima zonder.

Mocht ik kunnen uitvogelen waar het balletje hoort dan zal ik deze thread bijwerken. Of als iemand het antwoord weet dan ben ik erg benieuwd!


Edit: Aangegeven dat de plaatsing van de veer en de bal bij de acceleratie pomp zoals op afbeelding 'acceleratie_pomp_veertje.jpg' en 'acceleratie_pomp_balletje.jpg' toch niet juist was.
 
Last edited:
Back
Top