Eurobegrenzer mash fifty

Advertisement - register to remove this

Ik zou nooit eurobegrenzers halen, vanwege de betrouwbaarheid. (Ze gaan vaak kapot, of je snelheid verandert)
Ik zou een CDI halen die je kan doorzagen en dan een klein begrenzertje bouwen in je scooter.

Ik heb dan een vespa en heb een kokusan cdi gehaald die op vespa past, daarin zit een begrenzertje die je makkelijk kan doorzagen. Dat draadje wat doorgezaagd is maak je vast aan 2 draadjes maar daar tussen een schakelaartje (bijvoorbeeld van speelgoed, die zijn klein genoeg). Daarna heb ik het schakelaartje vastgelijmd aan mijn stuur (tussen mijn remhendel en handvat zit ruimte). Ik kon zelfs tijdens het rijden de begrenzer aan en uit zetten. dat was mijn geluk, gebeurt niet vaak.

edit:
Ik weet dat het veel werk is, maar dit is wel 1 van de betere manieren.
Ik weet niet of dit kan jou type brommer.

edit v2:
Volgensmij als je hier een schakelaartje tussen zet moet dat werken.
51666
 
Last edited:
Ja dat klopt ja maar op de rollerbank zien ze dat gwn

Dus ik wilde een cdi kopen die exact hetzelfde eruit ziet als origineel met een afstandbedieningkje
 
Dan moet het wel een eurobegrenzer zijn, ik weet dan geen andere oplossingen.
Maar kan je je cdi direct zien? Of moet er echt kappen gedemonteerd worden?
 
Ik zou nooit eurobegrenzers halen, vanwege de betrouwbaarheid. (Ze gaan vaak kapot, of je snelheid verandert)
Ik zou een CDI halen die je kan doorzagen en dan een klein begrenzertje bouwen in je scooter.

Ik heb dan een vespa en heb een kokusan cdi gehaald die op vespa past, daarin zit een begrenzertje die je makkelijk kan doorzagen. Dat draadje wat doorgezaagd is maak je vast aan 2 draadjes maar daar tussen een schakelaartje (bijvoorbeeld van speelgoed, die zijn klein genoeg). Daarna heb ik het schakelaartje vastgelijmd aan mijn stuur (tussen mijn remhendel en handvat zit ruimte). Ik kon zelfs tijdens het rijden de begrenzer aan en uit zetten. dat was mijn geluk, gebeurt niet vaak.

edit:
Ik weet dat het veel werk is, maar dit is wel 1 van de betere manieren.
Ik weet niet of dit kan jou type brommer.

edit v2:
Volgensmij als je hier een schakelaartje tussen zet moet dat werken.
View attachment 51666



Zou hem zelf nooit zo dicht op de stekker knippen.. Bij controlle zien ze dat er aan de kabelboom is geknipt en dan hang je.. Beter de kabelboom uit elkaar halen en dan ergens in de boom zelf een aftakking maken die netjes is weg gewerkt en op het oog niet opvalt en dan alles opnieuw inbinden.
 
Ik zou als ik jou was de groene draad zien te herleiden naar een zo dicht mogelijk punt bij de killswits, en daar de schakelaar van gebruiken.
Zodra je de killswits op uit hebt staat je brommer onbegrensd, bij een keuring zet je hem op aan.
Dan hoef je enkel de contact sleutel te gebruiken om uit te zetten.
Ff meer werk, maar onzichtbaar voor onze politie vrienden
 
Ik stel me tevens even voor.
Ik ben er vast in jullie ogen nog een van de oude stempel.
Dat klopt helemaal.
In de jaren 50 geboren en met bromfietsen en motoren opgegroeid.
Ik ben een gepensioneerd fietsenmaker en heb al heel wat bromfietsen behandeld.
Mijn vader had een DMF bromfiets, die ik op mijn manier opgeknapt heb.
Zelf begon ik met een mobulette met snaar aandrijving en een pookje.
Toen de Kreidler was ik een van de eerste die hem kocht.
De Zundapp was toch ook wel een van mijn favoriete brommers.
Op mijn 17e reed ik met mijn neef naar Italië, wat takken eind was dat.
Dit was op een Honda, ach wat liep dat mooi en probleemloos.
Nu rijdt ik een Mash Fifty , geweldige bromfiets maar behoeft wat onderhoud.
Voor informatie sta ik altijd open.
Gegroet
 
Leeftijd is onbelangrijk voor het gebruik van het forum.. Het is voor iedereen bedoeld.
Het was wel handiger geweest als je een eigen topic had gemaakt.
 
Welkom Ger, je bent niet de enigste "oude zak", hier nog eentje. ;)
Mijn eerste brommer was ook een mobilette, onverwoestbaar en loodzwaar voor zo'n klein brommertje.
Hier zat nog ijzer aan.

Inderdaad de kill-switch is een goeie optie om dit aan te sluiten maar is inderdaad wat werk.
En normaliter gebruik je die schakelaar toch niet en ik denk niet dat de politie eraan denkt als de bromfiets op de rollerbank getest wordt om deze schakelaar te bedienen.

Beter nog om de draden naar de schakelaar te leggen, is gebruik te maken van de handvatconnector die zich binen de bekleding van de scooter zit, maar dat bedoelde je misschien....
 
Voor nog geen €5.00 kan je op de Ebay een schakeling in een doosje van 40*35*25 mm kopen waarmee je draadloos die begrenzings draad kan schakelen.
De kunst is het geheel netjes en onzichtbaar wegwerken, b.v. naast de accu ofzo.

1214_snaps.jpg
 
Dat kastje ken ik, maar net wanneer je het gebruiken wil is je batterij leeg.
Daar sta je dan, met een WOK aan je kont.
Doe liever ff meer moeite en beveilig je hiertegen.
 
Ger,
zoals je ziet zit er op dit kastje een relais met een wisselcontact.
Dat is dat blauwe ding met dat 3 polig klemmenstrookje ernaast.
Als je het goed aansluit, moet je de de afstandsbediening gebruiken om de scooter te ontgrenzen.
Dus als de scooter uit is geweest, zit de begrenzing er weer op.
MAW, de afstandsbediening heb je in principe niet nodig om begrensd te rijden.
Wil je het kastje gebruiken om de scooter te ontgrenzen ennn.... de batterij zou leeg zijn, kun je altijd stoppen bij de eerst beste winkel op de hoek om een batterijtje te kopen voor je AB.
 
Apart,
Nou heb ik dat kastje weer tevoorschijn gehaald om het te monteren.
Wat blijkt, ben ik het schema kwijt.
Zou jij me kunnen helpen met een foto van de aan te sluiten bedrading?
Ik ben bang dat ik het anders fout doe.$_84.jpg
 
Ger,

ik zag een post van jouw met een melding in mijn mail echter nadat ik op de link gedrukt heb en hier terecht kwam was je post verdwenen.

Ik wil je er wel bij helpen maar er zijn twee kleine probleempjes, namelijk:
  1. Je spreekt over een kasje wat je weer gevonden hebt, ik veronderstel dat dit een begrenzer is, die je wilt aansluiten op je Mash Fifty???
    Misschien kun je hier even een detailfoto van nemen zodat wij enig idee hebben hoe dit "kastje" eruit ziet?
  2. Verder kan ik van de Mash Fifty geen schema vinden, als jij dit wel hebt, graag hier uploaden anders even een detailfoto van je CDI maken zodat we weten welke kleuren "Mash" gebruikt.
 
Sparky,
Hierbij de gevraagde documenten.
In mijn handleiding staat niets over elektronica.
 

Attachments

  • 20200407_154955.jpg
    20200407_154955.jpg
    112.2 KB · Views: 29
  • 20200407_154943.jpg
    20200407_154943.jpg
    79.4 KB · Views: 28
  • 20200407_154854.jpg
    20200407_154854.jpg
    96.1 KB · Views: 27
  • 20200407_154836.jpg
    20200407_154836.jpg
    158.3 KB · Views: 30
  • 20200407_154603.jpg
    20200407_154603.jpg
    156.1 KB · Views: 31
  • 20200407_154444.jpg
    20200407_154444.jpg
    142.7 KB · Views: 33
  • 20200407_154359.jpg
    20200407_154359.jpg
    150.7 KB · Views: 31
  • 20200407_154317.jpg
    20200407_154317.jpg
    125.2 KB · Views: 29
  • 20200407_154105.jpg
    20200407_154105.jpg
    155.7 KB · Views: 28
Ok, foto 1 t/m 4 zie ik de 433 Mhz ontvanger die je bedient met een afstandsbediening.
Deze heeft een 3 polig klemmenstrookje, hiervan gebruik je het N en NC contact om je begrenzer aan te sluiten.
Ook heeft hij een 2 polig klemmenstrookje, naar de + aansluiting breng je de geschakelde plus van je contactslot naar toe en naar de - aansluiting breng je een massa naar toe.

Op foto 5 t/m 7 zie ik je CDI, hiervan zijn:

- De groene draden gaan naar massa.
- De zwart/gele draad gaat naar de bobine.
- De blauw/witte draad gaat naar de pickupspoel
- De oranje/witte is voor de laadspanning van de cdi.

De connector van foto 8 waar is deze van en waarom heb je hier een foto van gemaakt?

Foto 9 staat weer de cdi en omgeving.

Ok, en waar is de begrenzer?
 
Back
Top