€350 Kosten afgebroken tapeind vervangen - vespa s50 4t4v

Ollodebeer

New Member
Heb mijn scooter nu ongeveer 5 maanden. Ben zeker niet de eerste gebruiken, bouwjaar is 2010. Was gister onderweg naar school, toen gebeurde dit:
Tijdens het rijden verloor ik opeens al mijn vermogen, scooter aan de kant gezet en gekeken of ik het probleem kon constateren. Na 2 trappen op de kick was het me al duidelijk. Helemaal geen compressie meer. Ik wilde mijn kleppen al een tijdje geleden stellen vanwege, hard geluid uitlaat, klein beetje olie-verlies, iets minder vermogen. Ben met de scooter aan de hand naar de werkplaats gelopen (zat gelukkig om de hoek). In de veronderstelling dat de (verwaarloosde) klepstelling het probleem was heb ik ze gevraagd om ze even te stellen. Kreeg vandaag een telefoontje van ze dat de oorzaak een gebroken cilinder tapeind is. Zie de foto die ze hebben gestuurd. Tegenvaller voor mij dus... heeft een vorige gebruiker dus een keer gesloopt...

Kosten voor de reparatie bij hun, nieuw tapeind en pakking: minimaal €350 (!!).

Ben ik nou heel gierig, of is deze prijs echt erg hoog? Tapeind hoeft niet uitgeboord te worden en het blok zou onder het frame kunnen blijven.
Ik ga morgen een andere scooter zaak bellen in de buurt voor hun prijs indicatie. Het liefste zou ik er zelf lekker aan sleutelen, maar heb er helaas echt de tijd niet voor...

€350 is toch een (veel) te hoge prijs?

(Ik weet niet of ik dit op de juiste plek plaats, ik ben nieuw met fora.)
 

Attachments

  • PHOTO-2020-01-21-17-15-44.jpg
    PHOTO-2020-01-21-17-15-44.jpg
    157.7 KB · Views: 51
Advertisement - register to remove this

Het gaat om het arbeidsloon/de manuren en dan kan de prijs wel een kloppend zijn. Heb je zelf gezien hoe lang het tapeind is dat losgekomen is? Met andere woorden: Kun je na het afnemen cilinder het restant er zo uitdraaien of moet er een restant uit het cartergedeelte gehaald worden?
Het kan dus ook duurder uitpakken:oops:, durf je de klus zelf aan, dan kan het goedkoper omdat de uren niet betaald hoeven te worden.
Balen is het wel!
Groet,
 
Het gaat om het arbeidsloon/de manuren en dan kan de prijs wel een kloppend zijn. Heb je zelf gezien hoe lang het tapeind is dat losgekomen is? Met andere woorden: Kun je na het afnemen cilinder het restant er zo uitdraaien of moet er een restant uit het cartergedeelte gehaald worden?
Het kan dus ook duurder uitpakken:oops:, durf je de klus zelf aan, dan kan het goedkoper omdat de uren niet betaald hoeven te worden.
Balen is het wel!
Groet,
Het uiterst bovenste stukje bij de moer is afgebroken. Kwestie van cilinder er af, tapeind eruit, nieuwe erin, cilinder er op.
 
Heel simpel, vraag om onderbouwing van de offerte. Een monteur kost makkelijk 60 a 70 euro per uur. Dat zijn de voornaamste kosten.
 
Het is best logisch, kleppen moeten gedemonteerd worden zodat je bij de cilinder kan.
350,- is wel iets aan de hoge kant, maar is wel begrijpelijk.
 
Het uiterst bovenste stukje bij de moer is afgebroken. Kwestie van cilinder er af, tapeind eruit, nieuwe erin, cilinder er op.
Niet cilinder; Dan volstaat het om de kop incl alle randzaken (inlaat, uitlaat, nokkenas incl ketting(denk om spanner), etc) los te nemen, (denk om alle mogelijk nieuwe pakkingen als je die zelf niet op voorraad hebt, etc. ) los te nemen. Heb je zelf een vervangend tapeind op juiste passing etc, en je durft het zelf aan, dan ben je achteraf goedkoper uit en apetrots op de fix.
Groet,
 
Zo leer je er ook nog iets van.. Denk dat de vorige eigenaar de moeren te strak heeft aangedraait en toen al een hoop spanning erop stond..
Uiteindelijk gewoon de tapeind die het niet meer kon houden,
 
Zo leer je er ook nog iets van.. Denk dat de vorige eigenaar de moeren te strak heeft aangedraait en toen al een hoop spanning erop stond..
Uiteindelijk gewoon de tapeind die het niet meer kon houden,
Volgensmij is het al zo sinds ik hem heb gekocht. Het moertje met gebroken stukje tapeind was er niet meer namelijk. Dus het harde geluid bij de uitlaat en olie verlies, waarvan ik dacht dat het een lekke uitlaat was, waren hier het gevolg van... Heb dus blijkbaar bijzonder lang kunnen rijden met maar 3 moertjes.

Leren doe ik er zeker van! Was de eerste keer voor mij dat ik een 4T blok heb ge(de)monteerd. En met succes!
 
Back
Top