Ervaringen Technische Tekenprogramma's

Xander

Registered Abuser
Hoi,

De laatste tijd ben ik een aantal noodzakelijke onderdelen voor gebruik op mn scooter aan het ontwerpen. Neem als voorbeeld een remklauwadapter.

Nu lijkt het me zeer handig om deze ontwerpen eens digitaal in 3D te kunnen modelleren. Ik ken een aantal programma's die dit mogelijk maken, zoals AutoCAD, Solidworks, 3D Studio MAX, etc. Nu ontstaan er bij mij enkele vragen.

- Welk technisch tekenprogramma is het beste te gebruiken voor zo'n soort toepassing?
- Welk programma biedt het meeste functionaliteit en de minste overhead? (relatief eenvoudige leercurve?)
- Zijn er programma's die de mogelijkheid bieden een file te compileren, die gebruikt kan worden door een CNC freesmachine?
- Met welke programma's heb jij ervaring? En wat zijn je bevindingen?
- Zijn er eventueel freeware/trail programma's beschikbaar?

Thanks! :)
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Ik raad je 3DSMAX ten zeerste af, het is een zéér goed programma, maar héél erg moeilijk! Heb er zelf bijna 2 jaar over gedaan om het fatsoenlijk te kunnen. (denk dat je je scooter voor het jaar 2006 wel af wil hebben? :p)

Is ook erg duur, geen try-outs.

IK persoonlijk zou AUTOCAD gebruiken.
 
Ik heb intussen met Mechanical desktop, SolidWorks en Ideas leren tekenen.

Het leren en tekenen gaat het makkelijkst in Solidworks
Kijk maar naar waar ik in een maandje mee op de proppen kwam: http://forum.scooterforum.net/vbportals/forums/showthread.php?s=&threadid=37627

Als je echter ook CAM wil gaan doen heb je een pakket als Ideas nodig. Alleen lijkt het me heel erg moeilijk om dit zonder begeleiding te gaan leren(vooral de cam module).
Bovendien heb je voor zo een pakket een nogal krachtige computer nodig, ik geloof dat het Ideas tekenpakket en campakket zo'n 4 tot 5 cd beslaat.

Mij lijkt het dus het beste om ergens een copietje van solidworks te pakken te krijgen.
Als je dan iets netjes getekend hebt gewoon mee naar een cnc bedrijf stappen, dan doen die de cam ws wel.
Of nu naar een cnc bedrijf stappen en vragen in welk formaat zij de tekening het liefst aangeleverd krijgen.

Freeware kan je vergeten als het iets deftig moet zijn, copietjes zijn geen probleem als je het particulier gebruikt.
Maar pas op want licenties voor zo'n programma's kunnen duizenden per jaar kosten.
 
Gebruik nu 3 maanden Unigraphics NX, bevalt me eigenlijk wel. We gebruiken het ook op school. Niet echt heel moeilijk. Behalve om er aan te komen :p
 
Ik zal even op Koen voortborduren; SoWo kan je koppelen aan Esprit, die zelf CNC draai- en freesprogramma's kan genereren... SoWo had ik snel onder de knie, maar Esprit heb ik weinig mee van doen gehad...
 
kzou autoCAD nemen;)

heb je een eigen cnc draaimachine(toevallig emco?)

moet je wel cker weten dat je het in een cassettebandje om kan zetten voor draaimachine

zover ik weet kan dat met autokut!;)(correct me if i'm wrom)

s6
 
Originally posted by Roi
Gebruik nu 3 maanden Unigraphics NX, bevalt me eigenlijk wel. We gebruiken het ook op school. Niet echt heel moeilijk. Behalve om er aan te komen :p

Vroegah was er pas moeilijk aan te komen... Toen kon je Unigraphics alleen draaien op een Unigr. workstation...
 
Whoei! Een hoop modellers hiero! :D

Ik heb van Solidworks een licentie liggen. Mn vriendin heeft namelijk industrieel product ontwerpen gedaan. Dus komt mooi uit. :)

Op school heb ik de beschikking over 2 cnc machines. Ik heb allleen geen enkel idee welke dimensies deze kunnen frezen. Zelf doe ik Techische Informatica en ben dus een bitjes neuker. Ik zal eens meer info vragen over die dingen.

Wat slikt een cnc qua dataformaat?

PS. Sprinter --> Respect. :)

Ik heb nog een leuke tutorial gevonden. Misschien dat iemand er iets aan heeft.
 
Last edited:
Net even rondgekeken op internet en met wat ik daar aan info vond moet het blijkbaar mogelijk zijn om een autocad bestand te gebruiken.

CNC Machining:



How the process works:

CNC Machining uses a, computer controlled, robotic arm that removes material from a piece of stock using data from CAD files to create parts quickly and precisely. CNC machines are basically a computerized machinist that cuts material away from a standard size piece of material until the desired product is achieved. CNC Machines come in two basic forms: The CNC mill and the CNC lathe. On a CNC milling machine, the robotic arm manipulates a spinning mill bit to remove material from a piece of stock that is clamped in place. CNC lathes use lathe bits and spin the work piece to remove material from the work piece. CNC lathes are best suited to creating parts that have axial symmetry such as shafts and rods. Some CNC machines have more axis than others. With more axis more complex designs can be produced since the robotic arm can articulate in more directions.

Nog wat info:

http://www.sijtsma.nl/sijtsmanieuws/2,juni2001/PerfectieinMDF.htm

Dit is dan wel voor MDF, maar ook hier komen de bestanden binnen via mail in CAD formaat en ik zie niet in waarom dat voor een ander materiaal anders zou moeten zijn.
 
Originally posted by Xander

Wat slikt een cnc qua dataformaat?


Dat is net het probleem, het hangt er vanaf welke sturing(voor iedere fabrikant anders) er wordt gebruikt.
Iedere sturing is net genoeg verschillend om het niet te laten werken. Er bestaan wel programma's om de programma's om te zetten maar die zijn zeker niet feilloos en zomaar te krijgen.

Het voordeel van bv ideas is dat een programma wordt gemaakt dat dan met de nodige hulpsoftware van Ideas voor de juiste sturing kan worden omgezet.

Het is dus de boodschap te weten welke machinecode de cnc machine nodig heeft alvorens je ergens begint aan te tekenen.
 
ik gebruik vrij veel autocad voor school.
in het begin erg moeilijk maarjah allebeginnen zijn moeilijk.
thuis heb ik beckercad liggen waar ik eigenlijk niks mee doe maar heb wel eens naar de voorbeelden gekeken die erin staan.
deze zijn te vergelijken met de baksels van sprinter :p
dus moet ik ook maar eens mee bezig :)
 
Pro engineer/ pro e. niets?

Lijkt mij een beter programma om 3d mee te tekenen dan autoCAD. Bij autoCAD is dat een aardig gepruts vind ik zelf ivm eerst aanzichten tekenen en het programma zelf nog onder de knie krijgen.
 
Originally posted by JourneY
Pro engineer/ pro e. niets?

Lijkt mij een beter programma om 3d mee te tekenen dan autoCAD. Bij autoCAD is dat een aardig gepruts vind ik zelf ivm eerst aanzichten tekenen en het programma zelf nog onder de knie krijgen.
Als je in aCAD in 3d tekent gaat dat niet dmv. eerst aanzichten tekenen hoor....

Ik gebruik nu 3 maanden AutoCad voor school (bouwkunde@TU), heb er ook les in en moet er opdrachten mee maken, en heb t nu al heel aardig onder de knie. Kan al hele gebouwen in 3d tekenen met de kleinste details erin, en animaties ervan maken (dat je dus echt een virtueel filmpje krijgt zegmaar)...

Ik denk echter dat het niet echt is wat jij zoekt. Voor gebouwen/huizen e.d. (vooral rechte vormen dus) is het ideaal (en ook de standaard)... Maar voor bijv. zo'n remklauw kan ik me voorstellen dat er fijnere programma's zijn (zoals ProEngineer).
 
Ik gebruik Solid Edge. Zeer goed tekenprogramma een vrij eenvoudig te gebruiken.

3D tekening eerst ontwerpen en later kun je dit omvormen naar een 2D tekening.

Hier een voorbeeldje:



rol%20exploded.jpg

Rol
 
Originally posted by sprinter
Idd, autocad is het beste programma om 2d te tekenen.
Persoonlijk vind ik het voor 3d niet echt geschikt.

Mechanical Desktop is gewoon AutoCAD...

Niet dat ik jou dat hoef te vertellen, Koen, maar ik quote je toch maar :)
 
Heb veel met AutoCAD 13+ 14 gewerkt, en MD heb ik nooit onder de knie gekregen [ook nooit moeite voor gedaan]... @Stage SoWo gekregen, en dat verliep zeer vlotjes :)
 
Originally posted by JourneY
Pro engineer/ pro e. niets?

Lijkt mij een beter programma om 3d mee te tekenen dan autoCAD. Bij autoCAD is dat een aardig gepruts vind ik zelf ivm eerst aanzichten tekenen en het programma zelf nog onder de knie krijgen.

Mijn broer gebruikt dat programma ook op school (hts autotech) , ik snap er heen hol van maar de onderdelen die er uit komen zien er wel gaaf uit.
Mara het is te lastig om zo effe te leren volgens mij.

(ps is ili erg lastig aan te komen )
 
Last edited:
Back
Top