Ervaringen Technische Tekenprogramma's

Ik zou gewoon autocad nemen.. Heb zelf veel ervaring met dit programma, ook op 3d gebied.... Is wel gecompliceerd maar echt veel in mogelijk. Heb anders ook wel autocad 2004 met crack.

Krijg je als je bouwkunde doet...
 
Autocad, ik werk er nu ongeveer 3 jaar mee. Na veel te leren is het een handig programma. Ik heb nu AutoCAD 2002. Echt aan te raden. Mijn vader werkt er ook mee (hij is technisch tekenaar :W)

voor exploded view's van ori onderdelen kun je ook kijken bij easyparts :)
 
Ik vind pro engineer niet heel erg relaxed, het duurt wel even voor dat je het een beetje door hebt....

Ik hoor veel positieve berichten over Inventor, maar daar heb ik persoonlijk geen ervaring mee...
Ik ben nog aan het zoeken naar een kopietje zodat ik het is kan uitproberen...
 
werk zelf met autocad 2004 super prog 3d tekenen is pittig omdat je alles goed moet doordenken maar na tijdje is t zeker wel flex solidworks wil ik nog is gaan proberen
 
Ik zit dus op een school waar autotechniek en bouwkunde samen gevoegd is en op het netwerk staat bij ons autocad. En zal wel niet voor niets gedaan zijn denk ik dan;)
 
Is het echt zo dat AutoCAD niet echt geschikt is voor 3D tekeningen?

En kunnen onderling bestanden tussen verschillende programma's zonder problemen uitgewisseld worden?
 
kijk zoiets als dit is easy (opdrachtje van mij voor school, in 2e schoolweek van 1ste jaar al gemaakt):
oefening1render.JPG

is een half uurtje werk.... wat dat betreft heb je het vrij snel onder de knie...

maar dingen als remklauwadapters wordt wel een stukkie lastiger (tenminste, als er ronde vormen in voorkomen... als het een stukkie ijzer moet worden met alleen rechte lijnen is het easy)
 
Last edited:
Dat is waarschijnlijk een soort programma waar je zo delen aan kunt klikken en snel kunt plaatsen, aan zon programma heb je voor het ontwerpen van onderdelen niet veel aan.

Originally posted by Arnie
Ik zit dus op een school waar autotechniek en bouwkunde samen gevoegd is en op het netwerk staat bij ons autocad. En zal wel niet voor niets gedaan zijn denk ik dan;)

Autocad kunnen de leraren zelf wat makkelijker leren ;) , probleem voor scholen is dat je nieuwe pc nodig hebt om b.v. Pro-E te draaien en Autocad draaid goed op tragere pc's. (of je moet extreem grote tekeningen hebben)
Probleem van Pro-e is dat je het niet echt snel leert en je een goede cursus of handleiding nodig hebt, met autocad kun je "zo" al wel wat knooien en kom je er wel redelijk uit met wat hulp.
 
Bovenstaand plaatje is dus met autocad gemaakt... En is eigenlijk hetzelfde principe als een onderdeel in 3d ontwerpen, wat betreft coordinaten invoeren en lijnen tekenen... (je moet ff niet op die meubels letten enzo, dat zijn gewoon std. designfiles die je er zo in plaatst)
 
Ah zo, zo begin je met pro e ook je maakt een soort 2d schets die je uittrekt of rond een as roteerd. Dat model pas ja daarna aan als een soort van vreesmachine gedachte.

hier ben ik weleens mee bezig geweest (samen met mijn broer)

gas.jpg


Maar om terug te komen op het onderwerp, als je de 3d modellen direct kunt gebruiken heeft een 3d programma veel voordelen. Maar als je van de 3d modellen weer (2d) tekeingen gaat maken kun je bij simpele onderdelen sneller en makkelijker gewoon een programma als autocad gebruiken.
 
Last edited:
Ik ben gister zeer productief geweest :rolleyes:. Een legoblokje. Door het invoeren van de lengte en breedte moeten het aantal noppen op het blokje en in/onder het blokje mee veranderen.

48.jpg


Ongeveer 20 minuutjes mee bezig geweest. Tekenen ervan ben je binnen 5 minuten klaar.
 
Originally posted by JP-Tuning
xander, welk prog heb je nou genomen?
en heb je dit nou gedaan zonder enige vorm van ervaring?

Ik ben even aan het rommelen met UniGraphics NX2.

Ervaring met CAD tekenen heb ik totaal niet. Maar in het algemeen heb ik wel veel ervaring met verschillende software pakketten. :)
 
3d Max is de shit, wel aardig moeilijk, ik heb het als vak op school dus dat is wel vet...heb eindexamen werk gezien van 4e jaars, te ziek! Volledig 3d geanimeerde flimpjes, van net 5 min waar ze 4 maanden aan hadden gewerkt! :eek: Maar wel heel erg mooi!
 
Op school had ik voor een 2dejaars project WTB een keer een scooterblok in 3-D getekend in Autocad, dat zag er op zich niet verkeerd uit maar als ik het opnieuw zou doen dan zou ik Solid Works pakken..werkt veel makkelijker en sneller.
Heb dat pakket namelijk op mn stage gehad...:W
 
Een onwijs goed programma is Zmodeler. Kun je fraaie dingen mee maken, is in et begin alleen wel moeilijk te begrijpen.

Gewoon op google.com zoeken naar Z modeler en dan vind je et wel

LTZ! ...::: ROBBERT© :::...
 
Back
Top