Ervaringen Naraku Tuningkit ECU / CDI voor Vespa Iget Euro5

the saga continues.
Gisteren was het even droog, dus testen!
Scooter uit de schuur gehaald.
Starten.... niet starten! GVD!
Het probleem is gewoon nu al weer terug
Na 5 6 of 7 keer starten wil hij starten.
Maar loopt gewoon niet mooi.
TPS reset uitgevoerd.
Maakt geen verschil.
Hij start gewoon erg slecht.
En de pomp draait weer na ook na een gefaalde start.
Ben al weer aan het mailen met Naraku.tw.com.

Maar ik denk dat ik deze set er vanmiddag weer eruit ga halen.
Ik heb geen zin in Papa mijn scooter start niet.

Als hij start en dan rijdt het wel redelijk haalde een top 55 Kmh op de teller.

maar het ding moet gewoon starten en niet na 5 6 7 of keer pas aanslaan.
 
Ik snap niet zo goed waarom hier een slotje op gaat ?
De bedoeling is deze snorfiets om te keuren naar een bromfiets als het eindelijk werkt
Iets waar veel mensen tegen aanlopen dezer dagen ivm helmplicht.
Deze set zou hierbij kunnen helpen.
Ik ben op deze set gekomen omdat de malossi injectronic niet of slecht leverbaar is.
En ik van mijn snorfiets een bromfiets wil maken.
 
De wonderen zijn de wereld nog niet uit.
Ik had dus weer een blaartrekkende mail gestuurd naar Naraku.
Maar had mijn telefoonnummer onder de email gezet.
Zojuist ben ik gebeld door Marcus Becker van www.racing-planet.com dit is de importeur van Narauku.
Duizendmaal excuses. Ze willen mij heel graag helpen.
Ze bieden mij aan de ecu en cdi rechtstreeks bij hun om te ruilen.
Aangezien Cityparts.nl waarschijnlijk een compleet verkeerde batch heeft.
Het probleem is bekend maar racing-planet.com weet niet hoeveel ze waar uitgeleverd hebben?
Anyway top service van Naraku. En het gaat denk ik een stuk sneller om het om te ruilen cityparts.nl
Wordt dus weer vervolgt
Post automatically merged:

Nog beter ze sturen mij gelijk een nieuwe ECU op!
Hallo,

wir senden spätestens übermorgen eine ECU mit neuer Software aus unserem Lager in Österreich zu dir. Btte testen und Rückinfo zu mir.

Gruss

Markus
 
Last edited:
Zeer goed dat je dit allemaal hier vermeld.. Denk dat andere gebruikers hier ook wel wat aan hebben als ze toevallig de oude type hebben ontvangen.
 
Eindelijk klustijd
Vandaag dan eindelijk tijd om uitgebreid te testen.
De boel weer opengeschroeft. En nu de blauwe met nummer 0173 erin.
Eerste start was erg moeizaam. Maar het was ook aardig koud -2 moest toch 3keer op de starter drukken. Start loopt mooi stationair. Geen onregelmatigheden zoals bij de zwarte met nummer 0172. 5 min laten lopen. Uitzetten.. en de pomp loopt weer. Starten start goed! Test ritje gemaakt. Trekt lekker vlot naar 45 kruipt naar de 50 en dan windje mee 55 kmh op de teller. Setup nu iget 4t 3v E5 scooter.
Blauwe 0173 ecu , de meegeleverde cdi.
Malossi performance aanzuigbuis.
Malossi witte drukveer, witte trekveertjes. Originele vario met gladdebus en 8.5gram rollen.
Nu staat hij even lekker af te koelen om zometeen weer te starten.
Zie video eerste start.
 
Zo, dat lek is boven!
Hij klinkt goed, en er komt ook voldoende vaart in.
Blijft een beetje mal, dat de pomp bij uitzetten nog zijn start riedeltje doet, maar wellicht komt daar in de loop van de tijd nog eens een update voor.
Lekker testen....en rijden.
 
Goed we zijn nu een dag later.
Koude start en.......
Start weer net zo slecht als met de zwarte (0172) ECU!
De brandstofopvoerpomp loopt ook weer voor 3 sec na bij het uitzetten van de motor.
En dit kan gewoon niet goed zijn.
Hij stinkt ook erg naar benzine als hij loopt.
Als hij start loopt het opzich wel goed.
Stationair OK , Topsnelheid OK! loopt beter als de zwarte ECU (0172)
Maar het startprobleem is weer terug. En dit is volgens mij echt te danken aan het nalopen van de pomp.
Ik heb maar weer een mail gedicht in het duits naar Marcus (de importeur van het spul) met de video's erbij.
Ben benieuwd waar hij mee komt.

later meer.
 
We hebben weer bericht.

Hallo Ron,

ich leite dir mal die Mail von meinem Kollegen weiter:

"Hi Markus,

evt. hilft die Drosselklappenstellung neu anlernen indem man:
Zündung an - nicht starten - 15 Sekunden warten - Zündung aus - 15 Sekunden warten
Zündung an - nicht starten - 15 Sekunden warten - Zündung aus - 15 Sekunden warten
Zündung an - nicht starten - 15 Sekunden warten - Zündung aus - 15 Sekunden warten
Danach "normal" starten
Das ist ein Hinweis, den Hannes von David hat - Ron soll das bitte mal probieren.

Parallel habe ich eine Primavera 50 E5 bei Piaggio im Werk, welche diese Woche das Steuergerät nochmal ausgiebig testen.

Die nachlaufende Benzinpumpe darf laut Piaggio Techniker (und der ist richtig gut - macht das seit 30 Jahren und hat jede Schulung in Pontedera, Noale und Barcelona mitgemacht) keinen Einfluss auf das Startverhalten haben, da der Differenzdruckregler in der Pumpe den aufbauenden Druck ablässt und wieder dem Tank zuführt.
Würde die Einspritzdüse dem Druck nachgeben und Benzin in den Brennraum gelangen, dann wäre die Einspritzdüse defekt.

Ich finde das Startverhalten in dem Video zugegeben nicht einwandfrei, aber Ron startet halt auch etwas "zaghaft" - ungefähr so starten wohl alle Primavera 50 E5 mit Tuning ECU's - zumindest unser Testfahrzeug hat ungefähr genauso wie in dem Video gestartet.
Soweit ich mich erinnern kann, ist unsere Primavera 50 E5 beim Testen mit der Polini ECU sogar schlechter angesprungen als die von Ron, mit der Naraku dann ähnlich wie die von Ron.
Ich denke von den deutlich über 1000 ECU's, die wir Umlauf gebracht habt, sind alle + - so angesprungen.

Malossi ECU habe ich nie getestet - wäre interessant, ob die das Startverhalten besser hinbekommt.
Beim ersten Mal länger am Startknopf draufbleiben und ich behaupte bei Hannes oder mir wäre Ron's Primavera angesprungen.

Laut dem Faber Techniker muss man leider festhalten, dass die Motoren eine relativ hohe Serienstreuung haben und das Ventilspiel neu immer gemacht gehört - machen aber die wenigsten beim Ausliefern - es gab und gibt auch viele 50er, die aus der Kiste mit der originalen ECU schlechtes Kaltstartverhalten haben.
50er 4-Takt sind sehr sensible Motoren und technisch gesehen suboptimal, aber dem Gesetz muß Genüge getan werden.
- Ventilspiel muss passen
- wenn die Drosselklappenstellung am Rande des Toleranzbereichs ist, dann kann es dazu führen, dass das Startverhalten darunter leidet.
- zum Teil schon nach 1000-2000 km Kat Probleme.
Ron wird allerdings zu Recht anmerken, dass seine Primavera mit der originalen ECU besser angesprungen ist, aber leider gibt es so gut wie immer bei Tuning eine Schattenseite und in dem Fall ist es das Kaltstartverhalten.

Wie gehen wir jetzt mit dem Kunden vor?
Ich schlage vor, dass Ron bitte mal die Drosselklappenstellung anlernen soll und ich bleib bei Piaggio dran und hoffe morgen mehr Info zu bekommen

Danke
Gruß Oliver"

Ok soweit so gut. Bitte probiere noch die Drosselklappe neu anzulernen. Mehr können wir aktuell nicht machen. Den Denkansatz mit der Serienstreuung bei den Einspritzdüsen kann ich folgen, die Fahrzeuge müssen ja immer mit Restdruck abgestellt werden, wenn die Düse undicht ist, dann läuft die Pumpe länger und macht dann ein einen Notstopp. Wenn jetzt die CDU mehr Druck erzeugt und das Ventil nicht korrekt schließt, haben wir ein Problem und das wird sich bei dir schwer lösen lassen. Wir haben bis heute erst 4x dieses Problem wie von dir geschildert gesehen (aber viele hundert verkauft). Es ist wirklich schwierig, wir dachten mit dem Softwareupdate konnte das gelöst sein.
Natürlich nehmen wir die ECU wieder zurück. Bitte prüfe das mit der Drosselklappe noch und gib mir eine Info. Ich möchte aber gern eine Lösung für dein Problem. Danke soweit für deine tolle mithilfe!

Gruss
 
Last edited:
Goed we zijn nu een dag later.
Koude start en.......
Start weer net zo slecht als met de zwarte (0172) ECU!
De brandstofopvoerpomp loopt ook weer voor 3 sec na bij het uitzetten van de motor.
En dit kan gewoon niet goed zijn.
Hij stinkt ook erg naar benzine als hij loopt.
Als hij start loopt het opzich wel goed.
Stationair OK , Topsnelheid OK! loopt beter als de zwarte ECU (0172)
Maar het startprobleem is weer terug. En dit is volgens mij echt te danken aan het nalopen van de pomp.
Ik heb maar weer een mail gedicht in het duits naar Marcus (de importeur van het spul) met de video's erbij.
Ben benieuwd waar hij mee komt.

later meer.


Heb het idee dat bij koude start het ding net een beetje te weinig benzine krijgt.. En bij lopen iets te veel. (aangezien je zelf aangeeft dat hij naar benzine stinkt (dat is te rijk)
 
Hemeltje lief wat een ingewikkelde tekst!
Gedeelte van TPS opnieuw inregelen is duidelijk.
Ook vertelt men dat het nalopen van de pomp, niet in verband staat met een slechtere koude start

Staat er ook iets in van klepspeling, Serienstreuung, en dat zou betekenen dat er in de nieuwe motoren een behoorlijke variatie in klepspeling bestaat?
Of slaat dat op de injector die open staat, lekt als gevolg van een te hoge restdruk in het inlaatkanaal, en dus niet goed zou zijn? Waarbij de injector een lekkende klep (Ventil)

En, doordat er een lekkage van benzine, via de injector is, gaat de pomp door, en gaat ie toch uit als een noodstop. (?)
Dat is wel goed, want als een motor niet meer aanstaat, en de pomp maar door kan pompen, kan het zijn dat er een ongeluk is gebeurd, of een benzine leiding naar de injector gescheurd, ontstaat er een groot risico op brand of ontploffing.
En deze bescherming is ingeprogrammeerd. Waarschijnlijk niet goed.
Of zou het de moeite lonen om een andere/nieuwe injector uit te proberen? Nee, want met de originele ECU doet ie het goed.

Ben benieuwd wat jullie er van snappen
 
Back
Top