Ervaringen met e-scoobie

Jrave

New Member
Hi,
Ik overweeg ergens in 2021 een bromscooter aan te schaffen.
Elektrisch(lithium) lijkt mij ideaal vanwege het zuinig en stil rijden.
E-scoobie lijkt de beste prijzen te hebben, maar ik heb zelf nog nooit eerder van het merk gehoord. (e-scoobie.nl)
Daarom hoor ik graag eerst van anderen wat hun ervaringen waren met het merk.

Ook zag ik op de site staan dat de scooters een 1.5kW Bosch motor bevatten.
Dit is het laagste vermogen wat ik tot nu toe heb gezien bij elektrische scooters en ik vroeg me af wat voor effect dit zou hebben op het rijgedrag.

Alvast bedankt!
 
Advertisement - register to remove this

1.5kW is niet veel, ik ga er van uit dat dat het piek vermogen is. Als je een beetje mee wilt komen met het verkeer gaat dat lastig worden, en verwacht ook niet ver boven de 35km/h te komen als je iemand achterop hebt.
Maar voor de rest ziet hij er wel geinig en betaalbaar uit.
Verwacht trouwens niet dat zo'n ding goedkoper is qua gebruik, met de prijs van zo'n accu kan je zo'n 24.000km met benzine rijden, knappe accu die dat volhoud. En de motor kan ook best problemen opleveren.
touren is ook lastig met een elektrische scooter
 
Ik weet niet of ik voor dit merk zou gaan.
De prijzen zijn wel erg goedkoop voor een elektrische scooter.
Als je het vergelijkt met bijvoorbeeld de instap modellen van NIU kosten deze maar de helft.
Ik weet niet of je voor dit geld een uitgerijpte techniek en kwaliteit kunt verwachten.

Het motorvermogen van 1500 Watt is niet eens zo laag, NIu heeft zelfs 4 modellen met een 1200 Watts Bosch motor

Maar ja, deze Scooby vergelijken met een NIU is, denk ik, het vergelijken van een Yamaha met een Chineesje met een mooie Italiaanse naam.

De gemiddelde brommer heeft 2,3 tot 2,7 KW hoe dit in verhouding staat met die 1,5 KW van deze Scooby, geen idee.
 
1.5kW is niet veel, ik ga er van uit dat dat het piek vermogen is. Als je een beetje mee wilt komen met het verkeer gaat dat lastig worden, en verwacht ook niet ver boven de 35km/h te komen als je iemand achterop hebt.
Maar voor de rest ziet hij er wel geinig en betaalbaar uit.
Verwacht trouwens niet dat zo'n ding goedkoper is qua gebruik, met de prijs van zo'n accu kan je zo'n 24.000km met benzine rijden, knappe accu die dat volhoud. En de motor kan ook best problemen opleveren.
touren is ook lastig met een elektrische scooter

Ik zal waarschijnlijk af en toe mijn broer achterop nemen die naar dezelfde school gaat, dus iemand achterop kunnen nemen is wel zo handig.
Dit is wel een vrij korte afstand door rustige straatjes dus de iets lagere snelheid zal dan niet zo'n issue zijn. Touren zal ik niet doen, de verste afstand die ik normaal gesproken zal rijden is 8 km naar Amsterdam.

Hoe zou de motor presteren als ik zelf rijdt? Neem aan dat het het meest merkbaar zal zijn bij het optrekken en steilere hellingen (hoewel die hier in de regio niet veel voorkomen).
Dit is de enige elektrische scooter (met lithium accu) die binnen mijn budget ligt, vandaar dat ik echt probeer te achterhalen of dit een redelijke optie is of dat ik toch beter voor een benzine scooter kan gaan.
 
Ik weet niet hoe dit precies zit met het vermogen.
Zo'n elektrische motor heeft natuurlijk wel een hoger rendement dan een benzine model.
Als je 2,3 KW aan de krukas hebt van een benzine motor, heb je dit nog niet aan je achterwiel.
De hele overbrenging geeft ook vermogensverlies (Vario/V-snaar, koppeling, eindoverbrenging), bij een elektische motor is de motor zelf ook gelijk het achterwiel.

Verder kan ik me niet voorstellen dat een gerenommeerd merk op E-scooter gebied zoals NIU, 4 modellen uitbrengt met een 1200 Watts motor als de prestatie ondermaats zou zijn.
 
Tsja, ik ken niemand met een niu. Heb wel wat ervaringen gehoord van wat andere merken (welke dat waren weet ik niet meer) En de meeste waren toch wel wat teleurgesteld met de snelheid. En dat waren ook de wat zwakkere motoren.
En ook ben ik heel veel elektrische bezorgscooters op de weg tegengekomen (die allemaal 3000watt zijn dacht ik) En die kan ik altijd inhalen of met gemak bijhouden.
Om weer en beetje on-topic te gaan; maak een keer een testrit bij een dealer, dan weet je direct of het iets voor jou is.
 
Back
Top