Ervaringen elektrische scooters en tips voor beginners

nadah

New Member
Hallo allemaal,

Ik heb een IVA E-GO S4 (45km/u variant) besteld en ik ben benieuwd naar jullie ervaringen met elektrische scooters (of nog specifieker, dit merk en model).
Dit wordt mijn eerste ervaring met (elektrische) scooters, omdat ik het scooterrijbewijs bij mijn autorijbewijs heb gekregen. Dus ik ben nog een 'newbie'.

Hebben jullie tips, dingen die ik moet weten/rekening mee moet houden (mag van alles zijn!)?

En, hoe zit het met het onderhoud aan een elektrische scooter? Welke onderdelen zijn onderhoudsgevoelig?
Volgens IVA moet je na 1000km/twee maanden na aankoop onderhoud laten uitvoeren. Wat is jullie ervaring hiermee, is dit nodig?

TL;DR wat zijn jullie ervaringen met elektrische scooters en hebben jullie tips voor beginners?

Alvast bedankt!
 
Advertisement - register to remove this

Volgens IVA moet je na 1000km/twee maanden na aankoop onderhoud laten uitvoeren. Wat is jullie ervaring hiermee, is dit nodig?
Of dit nodig is of niet, ik zou het toch maar doen anders heb je dikke kans dat je garantie vervalt als gevolg van nalatig onderhoud bovendien in het productieproces kunnen ook allerlei dingen misgaan dus een kleine checkup kan nooit kwaad.

Ik heb een IVA E-GO S4 (45km/u variant) besteld en ik ben benieuwd naar jullie ervaringen met elektrische scooters (of nog specifieker, dit merk en model).
Beetje laat om deze vraag nu hier te stellen, dit had je misschien beter gedaan voor je deze scooter bestelde.
Niet dat ik bekend ben met problemen rond dit merk/type scooter of hun dealers/doosjesschuivers ,maar toch.
 
Of dit nodig is of niet, ik zou het toch maar doen anders heb je dikke kans dat je garantie vervalt als gevolg van nalatig onderhoud bovendien in het productieproces kunnen ook allerlei dingen misgaan dus een kleine checkup kan nooit kwaad.


Beetje laat om deze vraag nu hier te stellen, dit had je misschien beter gedaan voor je deze scooter bestelde.
Niet dat ik bekend ben met problemen rond dit merk/type scooter of hun dealers/doosjesschuivers ,maar toch.
Dankjewel voor jouw reactie.
 
Hallo allemaal,
Ik heb een IVA E-GO S4 (45km/u variant)
Gefeliciteerd met je nieuwe aankoop (aangezien NIU als eerste met dit model op de proppen kwam, maar dan met ronde koplamp, zie ik de IVA als een kloon) deze scooters staan wel als redelijk betrouwbaar te boek, maar let wel op de achterbrug.
Dit wordt mijn eerste ervaring met (elektrische) scooters, omdat ik het scooterrijbewijs bij mijn autorijbewijs heb gekregen. Dus ik ben nog een 'newbie'.
Hebben jullie tips, dingen die ik moet weten/rekening mee moet houden (mag van alles zijn!)?
Tja... een van de dingen waar de overheid imo serieus steken laat vallen, is je een rijbewijs erbij geven terwijl je daar geen les voor gehad hebt..
Ondanks de lagere snelheid is een scooter toch heel anders dan een auto, dus bij deze wat aandachtspuntjes:

- leer remmen (eventueel bij een rijschool) anders is de kans dat je jezelf onderuit remt bij bijv. een bijna botsing niet ondenkbaar.
- verdiep je in je plaats op de weg; er zijn er die hier komen klagen dat ze zo gevaarlijk ingehaald worden op de weg.
Bij doorvragen blijken ze vaak (alsof ze motor rijden) in het midden van de rijstrook te rijden, maar dat is niet waar de scooter thuishoort.
I.c.m. de toch al lagere snelheid t.o.v. het overige verkeer lokt dit irritatie bij andere weggebruikers op.
Beter kun je in het spoor van de rechterwielen van de auto voor je rijden.
Dit is de juiste plek en inhalen word hierdoor in verhouding minder gevaarlijk, omdat het voor auto's makkelijker is.
Dit kan in het begin wat intimiderend zijn, maar echt: het went na verloop van tijd.
- bedenk dat e-scooters meer nog dan brandstof scooters max 45kmpu gaan, en dat dit wisselt naarmate de accupercentage daalt.
is ie helemaal vol, kan je er lekker snel mee.
Maar als de accu bijv. nog maar 35% heeft zal ie de 45 niet meer halen, dus houd daar rekening mee als je bijv. op de terugweg bijna thuis bent en de rijbaan op moet.
Een alternatieve route via fiets/bromfietspaden is dan wel zo relaxed.
En, hoe zit het met het onderhoud aan een elektrische scooter?
Welke onderdelen zijn onderhoudsgevoelig?
Volgens IVA moet je na 1000km/twee maanden na aankoop onderhoud laten uitvoeren. Wat is jullie ervaring hiermee, is dit nodig?
De naafmotor is onderhoudsvrij, voor de accu en controller worden nog wel eens firmware updates geschreven, dus bijtijds bijwerken kan zeker lonen.
Omdat ie dezelfde achterbrug heeft als die van NIU, lijkt mij dat ie ook dezelfde kwaal heeft als NIU: de verf.
De buitenkant van de achterbrug is mooi geverfd, maar de binnenkant niet.
Dus na een tijd zal de verf eraf beginnen te bladeren, en het metaal te roesten.
Maar er zijn nog steeds zaken waar je na bijv. 3000km best wel mag kijken: de remmen, bouten en moeren natrekken, balhoofdlagers...
 
Gefeliciteerd met je nieuwe aankoop (aangezien NIU als eerste met dit model op de proppen kwam, maar dan met ronde koplamp, zie ik de IVA als een kloon) deze scooters staan wel als redelijk betrouwbaar te boek, maar let wel op de achterbrug.

Tja... een van de dingen waar de overheid imo serieus steken laat vallen, is je een rijbewijs erbij geven terwijl je daar geen les voor gehad hebt..
Ondanks de lagere snelheid is een scooter toch heel anders dan een auto, dus bij deze wat aandachtspuntjes:

- leer remmen (eventueel bij een rijschool) anders is de kans dat je jezelf onderuit remt bij bijv. een bijna botsing niet ondenkbaar.
- verdiep je in je plaats op de weg; er zijn er die hier komen klagen dat ze zo gevaarlijk ingehaald worden op de weg.
Bij doorvragen blijken ze vaak (alsof ze motor rijden) in het midden van de rijstrook te rijden, maar dat is niet waar de scooter thuishoort.
I.c.m. de toch al lagere snelheid t.o.v. het overige verkeer lokt dit irritatie bij andere weggebruikers op.
Beter kun je in het spoor van de rechterwielen van de auto voor je rijden.
Dit is de juiste plek en inhalen word hierdoor in verhouding minder gevaarlijk, omdat het voor auto's makkelijker is.
Dit kan in het begin wat intimiderend zijn, maar echt: het went na verloop van tijd.
- bedenk dat e-scooters meer nog dan brandstof scooters max 45kmpu gaan, en dat dit wisselt naarmate de accupercentage daalt.
is ie helemaal vol, kan je er lekker snel mee.
Maar als de accu bijv. nog maar 35% heeft zal ie de 45 niet meer halen, dus houd daar rekening mee als je bijv. op de terugweg bijna thuis bent en de rijbaan op moet.
Een alternatieve route via fiets/bromfietspaden is dan wel zo relaxed.


De naafmotor is onderhoudsvrij, voor de accu en controller worden nog wel eens firmware updates geschreven, dus bijtijds bijwerken kan zeker lonen.
Omdat ie dezelfde achterbrug heeft als die van NIU, lijkt mij dat ie ook dezelfde kwaal heeft als NIU: de verf.
De buitenkant van de achterbrug is mooi geverfd, maar de binnenkant niet.
Dus na een tijd zal de verf eraf beginnen te bladeren, en het metaal te roesten.
Maar er zijn nog steeds zaken waar je na bijv. 3000km best wel mag kijken: de remmen, bouten en moeren natrekken, balhoofdlagers...
Dankjewel voor jouw uitgebreide antwoord! Deze punten neem ik zeker mee. :)
 
Back
Top