[Ervaringen]Electrische Scooters

Tja, ik kan het zo snel even niet vinden.
Maar ze hadden bij zo elektrische auto een wissel systeempje wat echt 2 seconden duurde om ze om te wisselen.

Die had gewoon twee contactpunten, en daar zette je zo de + en - tegenaan.

Dan valt er vast ook wel zo handig systeempje te maken voor een scooter.
 
Tja, ik kan het zo snel even niet vinden.
Maar ze hadden bij zo elektrische auto een wissel systeempje wat echt 2 seconden duurde om ze om te wisselen.

Die had gewoon twee contactpunten, en daar zette je zo de + en - tegenaan.

Dan valt er vast ook wel zo handig systeempje te maken voor een scooter.

Zoon aansluiting is erg oxidatie gevoellig, dus gaat bij scooters niet werken.

Dan is er ook nog een financieel probleem, alles moet tegenwoordig zo goedkoop mogelijk.

Een ruil Accu bij de pomp gaat het sowieso niet worden, ook al worden alle accu's hetzelfde. Aangezien elke pomp dan accu's moet gaan aanschaffen en dat is een hele grote kosten post.

Dan moet je ook nog eens die accu's achter slot en grendel opslaan, anders krijg je weer te maken met accu dieven, aangezien die geld opleveren.

Dus een pomp bediende moet bij elke wissel zoon accu pakken en dat kost weer tijd + oplaadkosten + aanschafkosten van een accu, reken maar uit wat dat al met al kost.

Zodra je meer de 3 euro voor een volle accu moet betalen ben je al duurder uit dan een gemiddelde 4T scooter met KM / kosten verhouding.
 
er is een grote doorontwwikkeling in de accu technologie. Lithium polymeer oid
Het is lithium ION polymeer en behoort dus tot de lithium ion familie.
Het voordeel van de lipo accu's is vooral de hogere energiedichtheid.
Daarnaast moeten lipo accu's goed beschermd worden, vanwege explosie gevaar.

Ik heb eerlijk gezegd behoorlijk hoge verwachtingen van de zink-lucht accu.
Deze accu haalt zijn energie uit de reactie van het zuurstof uit de lucht met een elektrode van zink.
Deze accu's worden in batterij vorm al toegepast in gehoorapparaten e.d.
Het probleem van deze accu's is nu nog het aantal laadcycli.
Een zwitsers bedrijf is bezig om een vloeibare elektrode te maken voor deze accu, het grootste voordeel hiervan is dat hij dan in de toekomst tankbaar gemaakt zou kunnen worden.
FF de accu leegpompen en opnieuw vullen met een nieuwe elektrode is dan hetzelfde als tanken nu.
De oude "elektrode" hoeft niet weg gegooid worden, maar kan geregeneerd worden.
 
hahaha, in China schijnen ze massaal op die dingen te rijden.

Maar nu de topic toch een schop heeft gekregen en we vier jaar verder zijn, hoe ziet het met de E-scooters?
Ik heb ze nog niet in grote getalen gezien. Zijn deze inmiddels wat meer rendabel geworden?
 
Welkom in (bijna) 2020. Het is goed om even terug te kijken naar ruim 10 jaar elektrische scooters. Wat valt als eerste op?

De markt:

escootverkoop.png
  • Bijna alle goedkope (chinese imitatie) merken zijn even snel verdwenen als dat ze deze kant op kwamen.
    • Novox, QWIC, Nimoto en de 'kratjes scooters' van diverse webshops. ze zijn allemaal failliet of irrelevant.
    • Veel nieuwe kanshebbers (chinese eendagsvliegen) hebben hun plaats ingenomen, dit blijft zo doorgaan.
    • Leer hiervan: koop een merk dat het lang uithoudt (zowel je scooter als de importeur!)
  • De normale benzine merken zijn er nog niet serieus mee begonnen. Als ze al een e-scooter hebben, is deze krankzinnig duur en/of heeft een onbruikbaar kleine batterij. (Sym, Kymco, Vespa). Daardoor zul je nooit uit de kosten komen, als je uberhaupt al op je werk komt met de kleine actieradius (Sym, Kymco).
  • Er zijn ook serieuze e-scooter merken die echt bruikbare scooters maken, maar deze zijn meer voor de zakelijke markt, en zo duur dat consumenten ze eigenlijk niet kunnen betalen (Govecs)
  • Tussen alle bagger en onbetaalbare scooters is ondertussen 1 chinees merk opgestaan dat zijn best doet een betaalbare en goede scooter aan te bieden, NIU.

De scooters (techniek)
  • Chinese scooters bleken Chinese scooters.
    • Die goedkope benzine en elektrische scooters van een aantal jaren geleden liggen inmiddels grotendeels op de schroothoop.
  • Die accus gingen stiekem toch geen "1000x laden" mee.
    • Afgezien van een peperdure Govecs bleken de doorsnee scooters gezegend met een accu die vaak na 2 jaar de geest gaf en vervanging is bijna even duur als een 2e hands Agility of Zip. (De nieuwe accu van een NIU scooter kost bijvoorbeeld 1299 euro). De accus in deze scooters zijn veel slechter dan die in een elektrische auto.
  • Die actieradius was van A tot Z gelogen.
    • 50km uit de folder was eigenlijk 35km als je rustig aan deed. In de winter is dat nog minder, en naarmate de accu slijt ook.
  • De topsnelheid is alleen 45 als je accu vol is!
    • Dat waren ze even vergeten te vertellen in de folder. Bij de meeste e-scooters is de topsnelheid afhankelijk van hoe vol de accu is. Is hij vol ga je 45, maar dat zakt dus in tot je op een gegeven moment nog maar 35 rijdt als de accu bijna leeg is.
Conclusie:
Simpel gezegd zijn escooters na 10 jaar nog weinig opgeschoten en nog geen volwaardig alternatief voor benzine scooters.
  1. Snel slijtende accus zijn een enorme kostenpost, je komt zo goed als zeker duurder uit dan met een benzine scooter ook als je het onderhoud meetelt, als je er zelf mee blijft rijden en accus gaat vervangen.
  2. Je scooter is na een paar jaar 2e hands weinig waard, omdat hij met een versleten accu compleet is afgeschreven.
  3. De prestaties zijn zowel in actieradius als topsnelheid niet in lijn met de praatjes van de folder.

Het wachten is dus tot een a-merk de handschoen oppakt en een scooter introduceert met de kwaliteiten van een Govecs of Vespa Elettra voor een normale prijs. Ik verwacht niet dat dat binnen een paar jaar gaat gebeuren omdat er nog te weinig op prijs wordt geconcureerd.
 
de doorsnee scooters gezegend met een accu die vaak na 2 jaar de geest gaf en vervanging is bijna even duur als een 2e hands Agility of Zip. (De nieuwe accu van een NIU scooter kost bijvoorbeeld 1299 euro). De accus in deze scooters zijn veel slechter dan die in een elektrische auto.


Dit is voor mij al tijden een reden om geen elektrische scooter te willen en de aanschaf prijs word er niet goedkoper op.
Om die reden zie ik weinig in om ooit nog een nieuwe veel duurdere en onpraktisch onderhoudbare euro 4 scooter te kopen.
Ik rijd momenteel prima op een peugeot kisbee 4t.. Erg fijne scooter en het blok zit in 2 a 3 uur al in elkaar. Onderdelen zijn er in overvloed. En elke winkel lijkt wel iets ervoor te verkopen, ook al is het niet origineel peugeot maar daardoor het wel gewoon past en werkt.
Mocht ooit de piaggio new fly eruit gaan (ben wel van plan deze helemaal op te rijden) Dat ik dan weer terug stap naar een 2-takt scooter met minarelli blok dat ik in de kelder heb liggen.) Ik woon in het buiten gebied dus heb amper last van mileu zones.
Kwaliteit van vroeger was gewoon veel beter.

Het jammere van een elektrische scooter blijft voor mij de afschrijving na defect accu.. 2 jaar vind ik veelste kort.
Ookal leverd een elek scooter minder downtime op kwa onderhoud, als je eenmaal van de generatie sleutelen bent dan leer je dat niet zo makkelijk meer af. (het is ook een soort bezigheids therapie.)


Mijn vloot is momenteel:

Piaggio new fly 4t 2valve uit 2017 (staat momenteel stil voor reperatie)
Tomos Quadro EX 25 ( met olietankje) (2dehands gekocht, maar staat nog voor reperatie (blok is gereviseerd) (heb momenteel belangrijkere reperaties te doen, met spoed)
Peugeot kisbee 4t bouwjaar 2011 ( rijd er momenteel op maar heeft een reperatie nodig ) * stuurketting na kijken. kleppen stellen, controlle*
Peugeot vivacity sl4 2006 (deze heeft een tijdje stil gestaan en ben deze momenteel aan het opbouwen) (moet voor volgende week rijdbaar zijn) Is straks me tijdelijke scooter voor 4 a 5 maanden zodat ik meer tijd heb om die andere reperaties te doen, anders heb ik geen vervoer. Mochten de andere reperaties klaar zijn dan verkoop ik de scooter.
 
Welkom in (bijna) 2020. Het is goed om even terug te kijken naar ruim 10 jaar elektrische scooters. Wat valt als eerste op?

De markt:

View attachment 52312
  • Bijna alle goedkope (chinese imitatie) merken zijn even snel verdwenen als dat ze deze kant op kwamen.
    • Novox, QWIC, Nimoto en de 'kratjes scooters' van diverse webshops. ze zijn allemaal failliet of irrelevant.
    • Veel nieuwe kanshebbers (chinese eendagsvliegen) hebben hun plaats ingenomen, dit blijft zo doorgaan.
    • Leer hiervan: koop een merk dat het lang uithoudt (zowel je scooter als de importeur!)
  • De normale benzine merken zijn er nog niet serieus mee begonnen. Als ze al een e-scooter hebben, is deze krankzinnig duur en/of heeft een onbruikbaar kleine batterij. (Sym, Kymco, Vespa). Daardoor zul je nooit uit de kosten komen, als je uberhaupt al op je werk komt met de kleine actieradius (Sym, Kymco).
  • Er zijn ook serieuze e-scooter merken die echt bruikbare scooters maken, maar deze zijn meer voor de zakelijke markt, en zo duur dat consumenten ze eigenlijk niet kunnen betalen (Govecs)
  • Tussen alle bagger en onbetaalbare scooters is ondertussen 1 chinees merk opgestaan dat zijn best doet een betaalbare en goede scooter aan te bieden, NIU.

De scooters (techniek)
  • Chinese scooters bleken Chinese scooters.
    • Die goedkope benzine en elektrische scooters van een aantal jaren geleden liggen inmiddels grotendeels op de schroothoop.
  • Die accus gingen stiekem toch geen "1000x laden" mee.
    • Afgezien van een peperdure Govecs bleken de doorsnee scooters gezegend met een accu die vaak na 2 jaar de geest gaf en vervanging is bijna even duur als een 2e hands Agility of Zip. (De nieuwe accu van een NIU scooter kost bijvoorbeeld 1299 euro). De accus in deze scooters zijn veel slechter dan die in een elektrische auto.
  • Die actieradius was van A tot Z gelogen.
    • 50km uit de folder was eigenlijk 35km als je rustig aan deed. In de winter is dat nog minder, en naarmate de accu slijt ook.
  • De topsnelheid is alleen 45 als je accu vol is!
    • Dat waren ze even vergeten te vertellen in de folder. Bij de meeste e-scooters is de topsnelheid afhankelijk van hoe vol de accu is. Is hij vol ga je 45, maar dat zakt dus in tot je op een gegeven moment nog maar 35 rijdt als de accu bijna leeg is.
Conclusie:
Simpel gezegd zijn escooters na 10 jaar nog weinig opgeschoten en nog geen volwaardig alternatief voor benzine scooters.
  1. Snel slijtende accus zijn een enorme kostenpost, je komt zo goed als zeker duurder uit dan met een benzine scooter ook als je het onderhoud meetelt, als je er zelf mee blijft rijden en accus gaat vervangen.
  2. Je scooter is na een paar jaar 2e hands weinig waard, omdat hij met een versleten accu compleet is afgeschreven.
  3. De prestaties zijn zowel in actieradius als topsnelheid niet in lijn met de praatjes van de folder.

Het wachten is dus tot een a-merk de handschoen oppakt en een scooter introduceert met de kwaliteiten van een Govecs of Vespa Elettra voor een normale prijs. Ik verwacht niet dat dat binnen een paar jaar gaat gebeuren omdat er nog te weinig op prijs wordt geconcureerd.

Mooi om te lezen! Bedankt voor dit. Ik denk dat met de ontwikkelingen van nu- denk aan de consument die duurzaamheid erg belangrijk vindt, en steeds meer beoordeeld wordt door de medemens over zijn of haar ecologische voetafdruk, er een grotere en wijdere markt zal bloeien. Dan is het aan een bedrijf om een tweede Tesla te worden, een Tesla voor de tweewielerwereld. De prijs zal niet veel uitmaken, als de consumentperceptie hier maar een waarde aan toevoegd.

Verdere interessante ontwikkelingen kunnen zijn de hoge parkeerkosten in Amsterdam, Vespa's nieuwe elektrische scooter. Risico's kunnen zijn de hoge marktbetredingskosten door productontwikkeling, juridisch enzv, hoge marketingskosten (consumentenperceptie naar kwaliteit richten, zodat je niet in prijs hoeft te concurreren).

Ik heb geen directe research gedaan, en ik heb ook geen bronnen om deze statements te steunen- het zijn slechts ideeën van een ondernemer. Mocht je dit willen gebruiken dan adviseer ik je om zelf goed onderzoek te doen!
 
Iedereen wil electrisch gaan maar voor de meeste mensen is dit nog te duur tov conventionele verbrandingsmotoren.
De meeste goeie electrische auto's, met een acceptabel bereik, bevinden zich dan ook in het duurdere marktsegment, dit is zeker ook zo bij elektrische scooters.
Daarbij wordt de actieradius, welke aangegeven wordt door de fabrikanten, vaak met voeten getreden.
Mensen maken zich zorgen over wat als ik stil kom te staan met een lege accu, je tankt niet zo maar wat stroom bij, hiervoor moet de scooter toch wel meerdere uren aan de lader hangen.
Nu zijn er scootermerken die hier wel aan gedacht hebben om wisselbare accu's te plaatsen die je gemakkelijk kunt uitwisselen bij een "gestandaardiseerd" laad/tankstation en je gewoon deze accu leent tijdens zijn ontladingstijd en dan weer omwisselt op zo'n station voor eentje die opnieuw geladen is.

Maar ik ben zo'n station nog nergen tegengekomen en blijft vooralsnog theorie.

Echter als ik de accu's van de verschillende merken bekijk kan men hier niet echt spreken van "standarisatie" en dit is volgens mij een probleem om een goed werkend laadnetwerk op te zetten.

Bovendien, vraag ik me af, is de elektrische scooter wel zo ecologisch als je bekijkt dat alle productie van elektriciteit verkocht is aan het buitenland en de elektriciteit nog vaak opgewekt wordt door kolen centrales?

Een hypermoderne centrale in Maasbracht, welke vlak voor de verkoop door Essent aan RWE nog is aangepast en uitgebreid, ligt hierdoor volledig stil omdat RWE op een andere, minder ecologische manier, goedkoper stroom kan produceren!!!

Ik betwijfel of puur elektrisch de goeie weg is omdat het opslaan van de, op ecologisch verantwoorde manier geproduceede,electriciteit nog niet goed geregeld is en dit waarschijnlijk, gezien de zeer hoge kosten, ook voorlopig er niet zal komen.

Beter zou zijn zich te richten op echte ecologisch te produceren brandstof, die men langere tijd kan opslaan en direct kan gebruiken als je deze nodig hebt en die bovendien gemakkelijk te produceren is zonder ingewikkelde chemische processen zoals waterstof.

De Universieteit van Leuven is bijvoorbeeld bezig met zonnecellen die gelijk van het vocht in de lucht waterstof maken en een stuk efficienter zijn dan electriciteit opwekken middels zonnepanelen en deze elektriciteit te gebruiken voor de electolise van water.
 
Een vraagje ik sinds kort tot volle tevredenheid een AGM Goccia 1000 e-scooter.
De accu toond na het opladen bij controle drie groene en een rood ledlampje, mijn vraag is dat correct?
Groetend, Bram.
 
Geen idee Bram, staat er niks over deze indicatielampjes in de usermanual van je scooter?
Ik neem aan dat je deze vraag stelt omdat je ontevreden bent over de actieradius van de scooter.
Als dit rode ledje onderdeel is van de indicatie die de laadtoestand van de batterij aangeeft, lijkt me een rood ledje een indicatie dat er iets scheelt met een deel van de batterij.
Als de scooter nog in de garantieperiode zit, niks zelf aan doen maar teruggaan naar de dealer.
 
Lijkt me van wel.
Het geeft gewoon aan hoe vol de accu's nog zijn.
Zijn de drie groene lampjes uit, blijft rood over.
En dat wil zeggen ....
Tijd om op te laden.
Niet perse storing.
 
Heel sterk vermoeden. Binnenkort weet ik het. Ben naar nieuwe aan het kijken en in de display viel met dat op.
Maar zover ik jou ken weet jij bijzonder veel, dus mocht ik het mis hebben, corrigeer me maar.
Bij mijn huidige elektrische is het een soortgelijk display, maar dan in zwart wit. Vandaar mijn sterke vermoeden
 
mocht ik het mis hebben, corrigeer me maar.
Nee hoor, ik heb reeds tegen Bram gezegd dat ik geen idee heb.
Ik had begrepen dat dit de ledjes waren op de batterij zelf, zoals je dit ook wel eens hebt op batterijen van boormachines en dergelijke en niet op het display in de cockpit.
Ik zou het dan vreemd vinden als één van die ledjes rood zou zijn, maar alles kan natuurlijk.

Onderstaande vraag was ook meer bedoelt uit nieuwsgierigheid
Weet je dit of vermoed je dit?
 
De accu toond na het opladen bij controle drie groene en een rood ledlampje, mijn vraag is dat correct?
Dat komt idd vrij vaak voor bij e-scooters
(Waarom weet ik niet).
Die rode is de eerste 25%, de groene erna voor 50% etc.
En wat @Sparky al zegt: kijk eens in de handleiding van je scooter.
 
Back
Top