[Ervaringen]Electrische Scooters

Wouzzie

FG(e)X
Wie van jullie heeft er ervaringen met een electrische scooter? laat je verhaal kwijt ;)

Om maar af te trappen, heb vorige zomer een dagje op zo'n ding gereden, was best wel tevreden eigenlijk! nauwelijks lawaai, was eigenlijk net alsof ik op een fiets zat zonder dat ik hoefde te trappen, heerlijk was dat!

Was alleen wel jammer dat de reikwijte niet zo heel hoog is, dus dat je altijd in de buurt van een stopcontact moet blijven....
 
Advertisement - register to remove this

Ik zie zelf (nog) geen toekomst in Electrische scooters, het heeft meer nadelen dan voordelen.

Even de voor en nadelen van mij op een rij, Vul het gerust aan :)

Voordeel:

1: Bijna geen geluid.
2: Geen benzine en olie verbruik ( Goed voor het milieu )
3: Minder onderdelen die kunnen slijten of kapot kunnen gaan.
4: Goede acceleratie.

Nadelen:

1: Niemand hoort je aankomen.
2: De scooter is zwaarder door de accu's.
3: Accu opladen kost gemiddeld 8 uur ( Kassa voor de energie leverancier )
4: Berijk is zoon 50 km voor de accu's leeg zijn.
5: Onderdelen zijn duur omdat er nog niet veel productie van is.
 
ik werk zelf op electrische scooters.

ze trekken als een beest op maar dat is het dan ook.
de technologie is gewoon nog niet ver genoeg.
wanneer je gas los laat en weer vol aan doet gaat hij heel hard remmen op de motor.
en dan gaat hij pas weer verder.
daarbij moet je wel een verschrikkelijk grote accu hebben.

kort om het zal nog veel beter moeten worden om mensen te laten overwegen
 
ik werk zelf op electrische scooters.

ze trekken als een beest op maar dat is het dan ook.
de technologie is gewoon nog niet ver genoeg.
wanneer je gas los laat en weer vol aan doet gaat hij heel hard remmen op de motor.
en dan gaat hij pas weer verder.
daarbij moet je wel een verschrikkelijk grote accu hebben.

kort om het zal nog veel beter moeten worden om mensen te laten overwegen

Met de elektromotoren zit het wel goed (rendementen van ver boven de 90%).

Voor de accu's moet nog iets bedacht worden in de vorm van "tankbare" accu's, zodat je net zoals bij het huidige tanken binnen 10 minuten weer verder kunt.
Dan zullen de elektrische scooters pas echt doorbreken verwacht ik.
 
Last edited:
En minstens 500 keer zo lang duurt.

Overdrijven is ook een vak...

De gemiddelde opgevoerde scooter loopt 1:20.
Als er 5 liter in je tank past, kun je dus 100km rijden.
Met een volle accu haal je de 50km wel.
Nu mag jij uitrekenen wat goedkoper is.
 
Overdrijven is ook een vak...

De gemiddelde opgevoerde scooter loopt 1:20.
Als er 5 liter in je tank past, kun je dus 100km rijden.
Met een volle accu haal je de 50km wel.
Nu mag jij uitrekenen wat goedkoper is.

Nou ben even aan het rekenen geslagen en heb de AGM Retro als voorbeeld genomen, omdat hier een 4T en E model van is.

Retro 4T

Advies prijs: 1375,00 ex afleverkosten
Verbruik zal rond de 1:35 liggen.



E-Retro

Advies prijs 2995,00 ex afleverkosten.
Verbruik 50km op een volle accu.

Deze maakt gebruik van een 48v 60ah accu met een laadtijd van 8 uur.

60ah / 8uur = 7,5 amp per uur.

48*7,5*8 = 2,880 kwh, bij deze berekening zit je op 70% lading: 2,880 + 30% = 3,774 kwh. Met een gemiddelde Kwh prijs van 0,21 cent kost een volle lading 79 cent.

Als je elke dag 50km rijd:

E-Retro: 365* 0,79= 289,27 euro.

4T Retro: 365* 50= 18250km / 35 = 521 liter * 1.40 = 730 euro

verbruik kosten verschill: 440,73 euro op jaarbasis.

De 4T retro is 1620,00 goedkoper, dus 440,73 / 1620,00 = 3,67 jaar voor je de kosten eruit hebt van een E-scooter.
 
Nou ben even aan het rekenen geslagen en heb de AGM Retro als voorbeeld genomen, omdat hier een 4T en E model van is.

Retro 4T

Advies prijs: 1375,00 ex afleverkosten
Verbruik zal rond de 1:35 liggen.



E-Retro

Advies prijs 2995,00 ex afleverkosten.
Verbruik 50km op een volle accu.

Deze maakt gebruik van een 48v 60ah accu met een laadtijd van 8 uur.

60ah / 8uur = 7,5 amp per uur.

48*7,5*8 = 2,880 kwh, bij deze berekening zit je op 70% lading: 2,880 + 30% = 3,774 kwh. Met een gemiddelde Kwh prijs van 0,21 cent kost een volle lading 79 cent.

Als je elke dag 50km rijd:

E-Retro: 365* 0,79= 289,27 euro.

4T Retro: 365* 50= 18250km / 35 = 521 liter * 1.40 = 730 euro

verbruik kosten verschill: 440,73 euro op jaarbasis.

De 4T retro is 1620,00 goedkoper, dus 440,73 / 1620,00 = 3,67 jaar voor je de kosten eruit hebt van een E-scooter.

Ik ben niet zo thuis in de aanschafprijs van die dingen.
Op zich lijkt het een eerlijke berekening, maar afhankelijk van de accutechniek kan deze berekening nog veel slechter uitkomen voor de elektrische scooter.
De levensduur van b.v. een lithium ion batterij ligt ergens tussen de 500 en 1000 laadcycli.
Dus in het ergste geval is je accu na 1,5 jaar al afgeschreven.
 
Ah in tijd bedoelde je. :)
Ook dan overdrijf je: 8*60/10=48 keer zo lang. ;)

Heb je een erg grote tank :)
Maar goed, tot dat de elektromotoren beter worden, en de accu's een langer levensduur hebben en meer kracht kunnen afgeven denk ik dat we voorlopig nog even op onze benzine aangedreven voertuigen rondtuffen ;)
 
de actie radiussen zijn aan het oplopen naar de 100km , er is een grote doorontwwikkeling in de accu technologie. Lithium polymeer oid

En er zijn van bepaalde merken ook snelladers verkrijgbaar , grootste probleem van die dingen is dat het allemaal ching chang bende is qua opbouw.

En het actieradius verschilt ook verbruiksplaats. Veel optrekken is sneller leeg.

dingen zijn trouwens redelijk makkelijk op te voeren
 
Redelijk makkelijk op te voeren, doormiddel van schakelingen aanbrengen/verwijderen etc?
Zullen je accu's ook snel leegraken ben ik bang.

Maar goed, de aanschafprijs is nog te duur voor de meeste mensen ben ik bang.
Persoonlijk zou ik dan een 4 takt ZIPje kopen, als ik een bejaarde was. (Grapje;))
 
Aanschafprijs is niet rendabel tegenover brandstofkosten die je bespaart.
Alleen zijn ze nog niet zo ver dat dit in jou voordeel is.

Net zoals er al word aangegeven, je moet gewoon die accu vol kunnen 'tanken' en weer door rijden.

Als mensen die brommer 8 uur moeten laten opladen dan zijn er weinig mensen die zoiets kopen.
Ik heb wel bij een elektrische auto een handig wissel systeem gezien.
Dus misschien dat je in de toekomst een soort ruil systeem krijgt bij benzine pompjes.
Net zoals met gasflessen.

Maar daar zal natuurlijk wel weer een prijskaart aan hangen.

-

Tot dusver hebben ze in ieder geval nog geen goede methode gevonden om een accu snel op te laden, geloof dat de minimale tijdsduur 1 uur was, en dan zat hij 75 % vol, de overige 25 % duurde nog eens 3 uur.
Zie het maar als je telefoon batterij, het eerst streepje gaat net zo lang mee als de andere 2-4 streepjes.
 
Aanschafprijs is niet rendabel tegenover brandstofkosten die je bespaart.
Alleen zijn ze nog niet zo ver dat dit in jou voordeel is.

Net zoals er al word aangegeven, je moet gewoon die accu vol kunnen 'tanken' en weer door rijden.

Als mensen die brommer 8 uur moeten laten opladen dan zijn er weinig mensen die zoiets kopen.
Ik heb wel bij een elektrische auto een handig wissel systeem gezien.
Dus misschien dat je in de toekomst een soort ruil systeem krijgt bij benzine pompjes.
Net zoals met gasflessen.

Maar daar zal natuurlijk wel weer een prijskaart aan hangen.

-

Tot dusver hebben ze in ieder geval nog geen goede methode gevonden om een accu snel op te laden, geloof dat de minimale tijdsduur 1 uur was, en dan zat hij 75 % vol, de overige 25 % duurde nog eens 3 uur.
Zie het maar als je telefoon batterij, het eerst streepje gaat net zo lang mee als de andere 2-4 streepjes.


Een ruil systeem werkt ook niet omdat er teveel verschillende accu's worden gebruikt.

Tenzij de laadtijd aanzienelijk verkort wordt zie ik er nog geen toekomst in.

Wat wel een leuk alternatief is: Vespa LX 50cc HyS.
De eerste 50cc hybrid scooter van de Pia groep (helaas nog niet verkrijgbaar in NL)
 
dat gaat niet werken omdat:

- Er zijn nu al te veel verschillende accu types gebruikt, 24V / 48V.

- Dan moeten alle accu formaten het zelfde zijn en heel gemakkelijk uitneembaar zijn.

- Je zit ook met de garantie van de accu: Stel je hebt een nieuwe scooter gekocht en je moet je accu bij de pomp omruilen voor een accu die al een paar 100 keer is opgeladen.
 
Back
Top