Ervaring met kappen warm stoken om te rollen?

Isamu

a.k.a. OverLander
Beste lezer,

Bij mijn La Souris wil ik graag de kappen herstellen (geen breuk), er zitten wat deuken in door... Nu wil ik een koplamp kap warm stoken om het plastisch weer terug te duwen zodat deze niet met de volle laag vuller hoeft en dan weer behandelen voor het spuiten. Nu vraag ik mij af of iemand dit al eens heeft gedaan en wat de ervaringen zijn (nieuwe kap kopen is sneller, maar dit is voor oefening).

Kleur en overige krassen doen er even niet toe, het gaat om de deuk in het midden van de kap (teller heeft hier verder niets mee te maken).
IMG_0782[1].JPG

B.v.d.
 
Advertisement - register to remove this

zelf zou ik eerst gaan kijken met wat voor plastic je temaken heb
sommige plastics kunnen niet hervormd worden ookal verhit je deze

verder kan je kijken hoe ze een deuk uit een bumper van een auto halen


ik denk dat het materiaal van de kap ABS op PP is
ABS, is een thermoplast ofwel bij het warm maken kan je deze buigen
PP, smelt als deze (te) warm wordt, dus voorzichtig zijn
 
Het is ver van buigzaam en zo hard als het maar kan, dus of Hard PP, maar aangezien jij spreekt @it's_A_Lex over ABS dan zal dit het zijn. @trabiarie daar zat ik dus ook aan te denken.

Met een beetje geluk zou ik dan met MoTip 2K Kunstof plamuur kunnen werken. Maar we gaan eerst, maar eens warm maken en kijken wat het doet. Daarna het voorste spatbord maar proberen, die is er pas echt slecht aan toe en heb ik weinig hoop in dat het goed komt. Maar ik heb even een leuk klusje te proberen en met geluk werkt het goed.

Bedankt.


Edit: Ook nog even kijken naar een spuitbusje wat lijkt op "spiegel-verf" of iets, binnen in de koplamp zit een brandplek. En als het een beetje werkt dan moet ik maar een mooi kleurtje uitzoeken of combineren. Denk nog steeds aan rood en matzwart combinatie, maar dat is omdat ik de spuitbussen heb staan en denk dat het dan makkelijker verkoopt.
 
Last edited:
Voordeel aan het goedkope meuk is dat je lekker kunt oefenen zonder je zorgen te maken over kosten. Spuuglelijk verder, maar dat maakt mij niet uit. Het doel is uiteindelijk om naar de betere merken te gaan, maar daarvoor ben ik eerst oefen projecten nodig. Als je leert kappen te repareren dan heeft dat een groot voordeel en bespaard in de toekomst wellicht een vermogen, dus bij dit project komt het heel goed uit.

Het nadeel is dat ik een hekel aan alles heb wat met verven te maken heeft. En dan nog niet te spreken over alle kapotte lipjes en weet ik het wat je gaat tegenkomen. Maar heb al mooie onderwerpen op het forum gevonden over dit soort zaken.
 
Last edited:
niet met deze kap specifiek, maar wel met een bumperkap van m'n 1999 toyota yaris: gewoon heet water uit de waterkoker overheen gegoten en een venijnige deuk teruggedrukt. met een verfföhn heb je gauw blaasjes aan het oppervlak, water is niet zo heet maar "zet wel door" naar de binnenlaag.
 
Het werkte met kokend heet water, niet perfect, heb het tot een 90% goed weten te krijgen.

Grote pan op het vuur en lekker op temperatuur laten komen. Moest er wel op letten dat ik de rondingen van de rest niet vervormde.
 
Back
Top