Ervaring kleppen Piaggio Liberty?

Ricardo079

New Member
Hallo, ik heb een vraag. Heeft er iemand ervaring met een Piaggio Liberty 4t 2v? Hoe kom ik bij de kleppen? Moet ik alle kappen demonteren? Of het gehele blok los halen? Ik heb nu 2500 km op de teller en denk dat het verstandig is om de klepspeling na te kijken. Hij rijd verder nog steeds super. Beter het zekere voor het onzekere. Olie ververst, bougie vervangen, andere rollen, luchtfilter, gedaan bij 1500km. Alvast bedankt.
 
Advertisement - register to remove this

2500km zou ik niet zelf eraan gaan zitten.. Het betreft hier een bijna nieuwe scooter. Dan heb je gewoon garantie bij een dealer.
Ik heb er zelf bij mij ook niet eraan gezeten tot aan de 10.000km.. Gewoon wachten tot de garantie verloopt.

Maar bij zo`n km stand is dit gewoon dealer werk.

Je hebt teveel vragen, dan weet je ook niet wat je doet.. En de kans dat je de garantie verkloot is dan ook groot.
 
Dankjewel voor je antwoord. Het betreft een oudere scooter die ik van een oudere man heb gekocht. Kilometerstand was toen 1200km. De scooter is uit 2016. De garantie is verlopen uiteraard. ik heb het laatste model MOC met carburateur. Mijn vraag in het kort: Moet ik de hele scooter uit elkaar trekken om alleen de kleppen te stellen bij een Liberty 4t 2v omdat ik geen ruimte heb? Dus moeten alle kappen eraf? Of is er een alternatief om erbij te kunnen. Om bij de carburateur te kunnen ging net. Ik heb de achter veer(schokbreker) los gemaakt en de scooter opgekrikt. Dat was net te doen en beter dan alle kappen los. Dat moest ik doen om de sproeier 75 naar 78 te veranderen. Mvg, Ricardo
 
Last edited:
Er zit een inspectie luik bij je voeten plank aan de kant van het zadel vaak.. Die schroefjes eruit draaien en de kap weg nemen.
Dan zit je het kleppendeksel. Deze los maken en daarna eerst de krukas op tijd zetten.

En dan pas stellen.. Zoek het even op youtube is genoeg over te vinden.
 
Er zit een inspectie luik bij je voeten plank aan de kant van het zadel vaak.. Die schroefjes eruit draaien en de kap weg nemen.
Dan zit je het kleppendeksel. Deze los maken en daarna eerst de krukas op tijd zetten.

En dan pas stellen.. Zoek het even op youtube is genoeg over te vinden.
Dat snap ik. Maar mijn hand kan er met moeite tussen. ik kan zo nergens bij. Ik ben mijn Honda 4-takten gewend. Maar bedankt voor je moeite om te antwoorden. Ik probeer het morgen nogmaals en anders gaat het blok los en of de kappen. Ik heb helaas hele grote handen. Mvg, Ricardo
 
Je moet geen kleppen gaan stellen bij 2500 km, zoals eerder gezegd pas bij 10.000km. Ongeacht 2016, voorzorg, garantie. En als de scooter nu fijn loopt al helemaal niet. Ik zie het topic nu al aankomen "kleppen gesteld, loopt nu niet goed"
 
Dankjewel Simsa voor de juiste tip. Ps. In het boekje staat dat er een controle moet zijn van de klepspeling bij 1500km en daarna om de 3000. Het boekje van Piaggio heeft het dus verkeerd en het moet dus bij 10.000 km?
Kan dicht. De gouden tip (en vraag) was: Hoe kan ik er normaal bij. Bedankt allemaal voor de moeite. Mvg,Ricardo
 
Je moet geen kleppen gaan stellen bij 2500 km, zoals eerder gezegd pas bij 10.000km. Ongeacht 2016, voorzorg, garantie. En als de scooter nu fijn loopt al helemaal niet. Ik zie het topic nu al aankomen "kleppen gesteld, loopt nu niet goed"

Controle is eigenlijk nooit verkeerd. Maar zou het wel laten doen door iemand die weet wat hij doet.
En niet als een beginneling als Ricardo079 die het even zelf denkt te proberen en het straks alleen maar erger maakt. Plus straks je blok in de soep is gedraaid omdat de klepspeling niet goed stond.
 
Sorrie maar ik ben geen beginneling. Ik ben een oude vent van 42 en een echte hobbyist. Ik sleutel al vanaf mijn 11de levensjaar. Maar de Liberty is voor mij nieuw, niet de techniek. Hartelijk bedankt allemaal voor de adviezen. (Bij een Vespa bijvoorbeeld trek je de helmbak eruit en kun je er gewoon bij en ik hoopte op een snelle truuk, en dat is gelukt. Als er iemand opzit komt er meer ruimte vrij) Dus allemaal bedankt voor het meedenken.
Mvg, Ricardo
 
Last edited:
Nee eigenlijk bijna niks, maar ben blij dat ik toch even heb gekeken. Rijd toch lekkerder als ik weet dat alles in orde is. Nu maar wachten dat de sneeuw weer weg is. ( Ik rij alleen met mooi weer ) voorzichtig aan en veilige kilometers toegewenst allemaal. Mvg, Ricardo
 
De liberty is trouwens wel een van de beste scooters voor slechte wegen. Heb al aardig wat km's over zand en modderwegen gereden, soms zo extreem dat je er nauwelijks doorheen kon lopen (met straat banden). Op diezelfde wegen zou ik op scooters met kleine banden 10x zoveel moeite moeten doen, of zou het nauwelijks gekund kunnen hebben door de te lage wegligging.
 
De liberty is trouwens wel een van de beste scooters voor slechte wegen. Heb al aardig wat km's over zand en modderwegen gereden, soms zo extreem dat je er nauwelijks doorheen kon lopen (met straat banden). Op diezelfde wegen zou ik op scooters met kleine banden 10x zoveel moeite moeten doen, of zou het nauwelijks gekund kunnen hebben door de te lage wegligging.
Ja het rijd super. Ik wil er inderdaad ook mee op vakantie. Gereedschap en een tentje mee. Altijd al gewild, maar nooit van gekomen. Dus als de sneeuw weg is ben ik ook van plan om weg te gaan.
 
Back
Top