This is a mobile optimized page that loads fast, if you want to load the real page, click this text.

Ervaring betreft scooters / motorblokken gevraagd / nieuwe aankoop scooter.

eurokit

Broem Broem Pff Pff
Beste scooterforum gebruikers..

Wil graag serieuze reacties bij deze, wees aan de andere kant ook niet bang om te reageren..

Momenteel ben ik in bezit van een Peugeot viva-city Sport line 4 in de kleur combinatie blauw- paars achtig / zwart..

Ben aan het overwegen om een scooter erbij te kopen.. Ik had eerder een chinese roverbike scooter erbij gekocht..(paar jaar geleden al weer) En hoogstens 2 dagen erop gereden.

Heb hem toen aan de kant gezet omdat ik een tikkend probleem aan het blok had.. Maar om dit stukje verhaal kort te maken, ik had nadat ik aan deze scooter wilde beginnen met opknappen / repareren geen enkele interesse meer om wat aan deze scooter nog 1 euro aan te spenderen.. Boutjes braken gewoon af zo erg het was (om te huilen). Ik wilde het risico niet nemen om eerst aan 900 euro aan onderdelen erin te steken.. En naar 2 maanden erachter komen dat weer 80% van de scooter weer hevig is aan dikke slijtage / roest ect, you name it ... Vond dit nogal een erg slecht investering.. Ook de krap bemeten benzine tank van 3,5 liter vond ik totaal de moeite niet *moet 5 dagen in de week , per dag 26 totaal aan kilometers overbruggen.
Deze chinese scooter is ondertussen al voor 85% procent gedemonteerd.. Moet dus alleen het frame nog weg doen.

Ik was ondertussen ook van plan om een Aprilia Sr Minarelli op te gaan bouwen... Maar daar zie ik momenteel eigenlijk ook vanaf omdat dit financieel een erg duur kosten plaatje word.. En op ten duur nog geen rijdende scooter hebt. Daarnaast zo`n minarelli blok gaat nogal erg makkelijk flink te snel.. Vroeger kon je dat soort dingen nog maken en kwam je er nog makkelijk vanaf.. Met de dag van vandaag heb je gewoon een Wok te pakken en heb je daarnaast een hoop gezeur om dit weer weg te krijgen..

Nou woon ik niet echt in een zwaar risico gebied, maar zoiets zou uiteraard altijd kunnen gebeuren..
Overigens zet een SR er ook niet bepaald saai uit, en je word nogal snel uitgekozen als op een racy / sport scooter rijd..

Ik heb vanaf de eerste scooter een peugeot viva-city gehad en ook een speedfight 2. Uiteraard beviel de eerste me iets meer dan als de 2de scooter.. Dus eigenlijk was ik aan het denken om weer voor peugeot te kiezen...
Niet zozeer dat ik dit het beste merk vind.. Maar deze sluit me wat beter aan bij mij wensen..

Ik heb de volgende wensen:

- Een reguliere makkelijke banden maat waar ook winterbanden voor te krijgen zijn
- Liefst een zo groot mogelijke benzinetank.
- Dashboard met Route teller en eventueel een klokje
- Goede voorvork (liefst olie geveerd)
- Opberg ruime voor slot en regenpak.
- Goede verlichting
- Goede remmen...

Heb uiteraard ook me zelf wat dingen bekeken betreft de motorblokken.. Daarbij ga ik liever voor een chinees dan het 4T Peugeot / sym blok.

Waarom ik geen Peugeot / sym 4T blok wil is

- Er kan geen grotere cilinder op (63cc is echter de max)
- Standaard cilinder is een piep kleine boring (kracht is dan ook lager)
- Cilinderkop vind ik een prut ding met die inspectie luikjes (erg gevoellig dat er iets kapot gaat en je komt er ook lastig bij met kleppen stellen.. En chinese cilinder kop is makkelijker te maken, want je komt er overal makkelijk bij. Ook is de prijs van de onderdelen voor een chineees veel aantrekkelijk betaalbaarder.


Ik denk zelf dat een Peugeot NEW viva-city 2T voor mij de beste keuze zou zijn..

1. Banden maat is 120/70-12 voor beiden wielen (bij een kisbee zijn die nog smaller en dus een lastiger maat.

2. De peugeot NEW viva-city heeft 8,5 liter benzine tank (zo`n beetje een van de grootste)

3. Scooter heeft ook gewoon een vlak voeten plateau, dus je kan makkelijkere doosjes / pakketjes / rugtas mee nemen..

4. Ook lijkt mij het nieuwe peugeot horizontaal blok een stuk beter. En minder gezeik met kleppen stellen.


Zijn er mensen die ervaring hebben met het peugeot horizontaal blok zoals lucht als vloeistof gekoeld?

Zijn er mensen die ervaring hebben met de Peugeot NEW viva-city..
 
Ik zou eerder kiezen voor een Peugeot Speedfight 3, zelf heb ik er 2.

Een 2-Takt Lc, en een 4-takt.

De 4-takt heb ik voor dagelijks gebruik , en de 2-takt voor zo nu en dan Sportief rijden, beide zijn fijne Scooters, goed rijgedrag en perfecte remmen , en grote tank.
en als je de helmbak verwijderd kan je overal goed bij , op de Cilinder na .

Moet ik bijv kleppen stellen dan haal ik het gehele blok er onder vandaan , ik heb de kappen aangepast( een kwart rondje eruit gezaagd) , dan kan je door het losdraaien / uithalen van een lange bout zo het blok eronder uit halen , dat is de snelste en makkelijkste manier en stelt niets voor.
 
Heb je een kymco ook nog overwogen? De kymco grand-dink lijkt me een comfortabele scooter, 2 takt ook nog. Verder geen ervaring met de scooter. Maar kymco lijkt me ook het overwegen waard (ook de 4-takt moddelen, schijnen van goede kwaliteit te zijn.)
 
@Brute-Force Ik kies eerder voor de NEW viva-city omdat het uiterlijk mij compleet niet boeit.. Voor mij is het gewoon belangrijk vervoer om van A (huis) naar (B) werk te komen.
Ook vanwege dat de NEW viva-city 8.5 liter tank heeft, en de speedfight 3, 8 liter heeft.(De speedfight 3 is in aanschaf ook duurder aangezien dit het topmodel was) Daarnaast de Nv heeft voor aan nog meer bagage ruimte, en ook betere verlichting.. Bij de speedfight 3 brand hij maar aan 1 helft... Overigens zie ik ook geen voordelen in een vloeistof gekoelde motor.. Ik zie alleen echt voordelen als je pas echt hard voluit ermee mag rijd... Zolang beide 45km gaan of gedeeltelijk ontgrensd 60km zie ik totaal geen voordelen voor luchtgekoeld tegenover vloeistof gekoeld.. Ook Double / single disk maakt niet echt veel verschil als je het prijs verschil er tegen over zet.. Overigens gebruikt de new-vivacity ook een betere bandenmaat waar makkelijk winterbanden voor te vinden zijn.. Bij smallere bandjes word dat een stuk lastiger.

Luchtgekoeld is dan als je het prijs verschil (in onderhoud) mee telt toch wel goedkoper.. Een LC cilinder is gewoon een duur ding... Ook scheelt het tijd als je de cilinder vervangd dat je eerst de vloeistof moet gaan aftappen, en meestal word dat een kliederboel ook. Bij AC is het gewoon een simpele wissel als je al een cilinder + passende zuiger al klaar hebt liggen.

Betreft dat 4-takt verhaal, zit er eigenlijk niet aan te denken om bij iedere kleppen afstelbeurt het blok eronder eruit te moeten halen.. Ergens kwa lichte tuning heb je vrij weinig aan dat sym / peug blok.


Waarom ik dan een 2-takt zou kiezen? Peugeot Horizontaal is een blok dat meer bij de tijd is.. (tegenover het vertikale blok) Geen onhandig klote spruitstuk zoals op het vertikale blok zit
Diverse fouten op gelost, geen raar bobbeltje boven aan de vario. Denk dat ook de spacing voor de vario beter is zodat een sport vario beter past. Geen gezeur meer met een afbrekende uitlaat steun zoals op het vertikaal blok.. Mijn huidige viva-city rijd momenteel niet verder dan 100 -120km op een tank benzine, omdat momenteel de zuigerveren versleten zijn en daarop zuipt hij teveel..
Maar ook het probleem met de oliepomp heb ik nog steeds dat er bij hogere toeren teweinig olie eruit komt.. Al ga ik wel de Oliepomp ombouwkit proberen, en zien of dat het probleem oplost.
Om het probleem enig sinds te tacklen doe ik olie in de tank, en een beetje olie in de benzine tank.

@Thij_apd

Ja dat heb ik al eens overwogen.. Maar om 2 redenen her zien:

- Las op het internet eens van een klant dat een door gerot / slecht gelast frame had, en hier kwa service Kymco hier geen ene poot voor wou uitsteken..
Dit was overigens niet het enige, ook condens problemen destijds met de kymco new dink.. Ik vermoed gewoon dat kymco kwa services klanten te makkelijk in de kou laten staan..

- Vind de scooters net zo slecht in elkaar zitten als de sym varianten.. Ik zeg niet dat het een chinees is, al worden sommige van hen wel in china gemaakt.. Maar nog vind ik het kwa kwaliteit goedkope brol scooters. (vind een peugeot kisbee dan nog beter.)

--------------------------------------------------------------------------------------------------

Ik heb overigens ook al 2ehands gezocht.. Maar:

1. In mijn buurt van z-limburg valt er amper iets bruikbaars te vinden (goede km stand+ status voertuig)

2. Als ik de kentekens bij de RDW in voer dan hebben deze voertuigen inmiddels al 5 eigenaren gezien, en vaak vind ik het vreemd dat de KM stand dan nog zo laag is (vertrouw ik totaal niet)

3. Brommers / scooters in mijn regio zijn vaak zwaak over priced.


Nieuw prijs voor een speedfight 3 ligt veel hoger dan voor een New viva-city, zie er niks in om daarvoor een meer prijs te betalen. (wil gewoon een goede scooter voor een zo laag mogelijke prijs.) (een kisbee is leuk voor erbij, maar niet als hoofdscooter..)
 
Last edited:
. Beste Eurokit, mijn bedoeling was niet specifiek om een 2-takt LC aan te bevelen , een lucht gekoelde rijd net zo goed.
Betreft verlichting : i.d.d brand er maar 1 koplamp i.p.v 2 , echter is dat gemakkelijk aan te passen zodat beide branden.
Betreft Tank : volgens mij is de inhoud van een Speedfight 3 ook 8,5 liter.

Betreft rij gedrag : Persoonlijk vind ik de 4-takt fijner rijden dan de 2-takt ... voor langere afstanden geef ik de 4-takt de voorkeur , voor kortere stukken ( buiten de bebouwde kom ) kies ik de 2-takt.
Tevens het formaat : een Speedfight 3 is niet te groot , en niet te klein , imo een ideale formaat Scooter.
Betreft banden maat ... 13 inch is geen probleem , overal te koop, zelf rijd ik met Michelin Power Pure.

Correctie : Tankinhoud is i.d.d 8 Liter.... ( ach wat is nu een 1/2 Liter...).. als je dat een bezwaar vind ?
 
Last edited:
Nieuw prijs van die speedfight 3 / 4 is veel duurder.. De new viva-city is goedkoper.. En als ik de kans heb ik een goede 2ehands te vinden ga ik liever daarvoor dan een splinternieuw.
Helaas koopt men tegenwoordig vaker een 25km model dan een 45km model. Speedfight 3 /4 kisbee is in mijn omgeving moeilijk aan te komen.. Dan word het een oudere peugeot vertikaal scooter (waar ik geen eeuw mee wil blijven zitten of zal ik een nieuwe moeten kopen voor de full price.. Heb uiteraard ook voor frames gekeken en dan een scooter opbouwen..

1. Die frames vind ik helaas niet in mijn buurt, wegens die sloop regeling (weinig of niks te vinden op de 2ehandse markt. (transport frame is ook lastig aangezien ik geen auto heb)

2. 2ehandse onderdelen voor die dan kopen word dan ook lastig, dus opbouw is dan alleen mogelijk door heel lang dingen bij elkaar te zoeken (waarvan ik van ook afhankelijk ben veel nieuw te kopen)

3. Met opbouw ben je ook wellicht duurder uit..


Ik heb momenteel wel iets gevonden, maar laat nog wel weten of het iets word of niet. Momenteel heb ik geld daar al voor. Dus hoef niet nog eens 900 euro bij te leggen..


Mijn ervaring met de huidige markt 2ehands is momenteel, slikken of stikken.. Dus of geluk hebben dat je een goede 2ehands kan kopen, of pech hebben dat er iemand anders ermee van door gaat..

Merk ook op dat nieuw nog weinig word verkocht, omdat de meeste mensen liever voor een goede 2ehandse gaan., Want dit scheelt al de kenteken leges ect + bijkomende extra kosten..
 
Iemand wellicht ervaring met de volgende blokken (niet opgevoerd dus) (graag begrensd en onbegrensd)

Peugeot horizontaal.

Sym 4T deuken blok

China 4T peugeot..


Van het peugeot horizontaal weet ik dat hij vrijwel lijkt op het vertikale blok.. Vario / vertanding / koppeling achterpoelie zijn volgens mij hetzelfde.. Verbetering van het spruitstuk vind ik zelf een plus.. (ook een beter luchtfilter )
Er zit volgens mij wel vrijwel naamloze carburateur op.. Iemand weet of daar sproeiers voor te krijgen zijn? Heb i.i.g nog geen andere gevonden dan 54 standaard.

Waar ik vooral benieuwd naar ben? Mits benzine tank bijna leeg is hoeveel kilometers kan je ermee rijden?
Van het peugeot vertikaal blok weet ik (brom versie dus, want snor schijnt wel een zuip bak te zijn) dat ik er zelf wel eens 170KM ermee gereden hebben (zat echt amper nog benzine is) Maar in de meeste gevallen zat ik rond de 150 -155 km..

Waarom ik dit voornamelijk wil weten of ik met het peugeot horizontaal blok werkelijk iets mee opschiet..
 
Vandaag wezen kijken bij een 2ehandse kymco super 8 scooter in de buurt..

Scooter zag er zo wel oke uit. Alleen de verkoper kreeg hem niet aan.. Hij was daarnaast een partij op de kickstarter aan het trappen, waarna ik al het idee had dat het gehele blok al is afgetrapt..
Daarnaast nog ruzie gehad met me vriendin omdat er nog een scooter erbij kwam.. (aangezien ik ook nog 2 brommobielen heb staan) Later toch nog bijgetrokken gelukkig.
Uiteraard heeft de verkoper nog de accu gewisseld, maar dat mocht niet baten helaas.. Veel moeite gedaan om daar te komen met 0 resultaat.

Vond die kymco super 8 overigens behoorlijk irritant in gewicht.. Voorkant en achterkant zat best wat gewicht aan.. In het midden voelde die er laag in gewicht..

Ben momenteel aan het denken om toch nieuw te gaan kopen... Heb deze momenteel op me lijstje staan:

-Peugeot New Vivacity 2T (gewoon vanwege de lage prijs tegenover de 4t versie en heb minder onderhoud met kleppen stellen)
-Misschien de peugeot New Vivacity 4T (mist ik meer weet over dit blok)
- Sym Symphony 50 ST (twijfel of dat die 16 inch wielen niet als begrenzer dienen)

Wat zou kunnen:

-Kymco agility 16+
-Kymco Super 8 (nieuw)
-Sym fiddle II
-Kisbee is wel oke, maar geeft denk ik weinig comfort. (zou dan wel denk ik de 2takt versie nemen)


Wat niet:

-New dink (vind ik te duur (kost nou 200 euro meer dan eerst)
-People S (vind ik ook te duur worden)
 
-Kymco agility 16+ ( niet voorruit te branden , en kan je weinig of nix aan doen om die sneller te krijgen )
-Kymco Super 8 (nieuw) ( niet voorruit te branden , en kan je weinig of nix aan doen om die sneller te krijgen )

-Sym fiddle II ... Fijne Scooter ... mits het 6 deukjes blok er onder zit.

Ps .. ik vind je opmerking overdreven dat een 4-takt meer onderhoud heeft , en zo vaak hoef je niet kleppen te stellen , en niet te vergeten hoeveel je uitspaart aan 2-takt Meng Olie.
 
Oude model Kymco Super 8 is niks mis mee? Want zag op het internet dat de CDi gewoon te ontgrenzen was, en vario ring kan je ook zo verwijderen en een eventuele gaskabel aanslag in de carburateur.

Voor de prijs van 2takt olie hoef je het ook niet te doen, als je de olie op internet per doos aankoopt en dus per fles maar 5 euro kost..

Bij een 4-takt moet je de olie wel aftappen.. (wellicht een klusje voor nog geen 15min) maar dit klusje komt er wel extra erbij plus je om het weekend het carter olie in de gaten moet houden..

Bij een 2takt hoef ik het alleen erbij te gieten, en hou er dan ook geen afgewerkt olie aan over die ook weer bij het milieu park moet brengen (waar waarschijnlijk ook geld voor gevraagd word om het af te voeren..


Kan je mij wellicht vertellen wat er veranderd is aan die nieuwe kymco super 8 waarom die niet vee; sneller te maken is.. (zeker een andere vertanding set erin of zo)?
 
Last edited:
Het achterwiel is te groot , en de 16+ heeft hetzelfde probleem .

Op het andere bekende Forum staan 2 ellen lange topics over deze Scooters , zelfs met een 85 CC Cilinder zijn deze Scooters niet op snelheid te krijgen.
 
Het achterwiel is te groot , en de 16+ heeft hetzelfde probleem .

Op het andere bekende Forum staan 2 ellen lange topics over deze Scooters , zelfs met een 85 CC Cilinder zijn deze Scooters niet op snelheid te krijgen.


Neem aan dat dit dan ook voor de kymco people S dat dan ook geld, want die is namelijk ook 16 inch wielen.. De kymco Super 8 is overigens 14 inch..

Ik heb zelf het idee dat ze daar gewoon een hele trage vertanding erin hebben gemonteerd i.c.m grote wielen..
 
Probeer maar eens aan vertanding te komen die past ... niet te krijgen .

Diverse Kymco Super8 Freaken zijn er mee aan de slag gegaan met die Scooter , zelf een 90 CC Cilinder er op gehad met andere kop en snelle Nokkenas , etc etc.. Topsnelheid ... net 70 GPS, en Zuipen als de Neten.
 
Ben weer een beetje aan het brainstormen..

Ik vind het ontzettend jammer waarom er voor GY6 kymco / china zoveel onderdelen te vinden zijn.. En voor Sym 4T alleen een cilinder te krijgen is en zelf niet eens 1 of 2 nokkenassen hier in europa te verkrijgen zijn.

Ik heb ook in me hoofd zitten dobben om wellicht voor een New viva-city 2takt te gaan.. maar denk dat ik dit wellicht toch afsla.. Waarom wel in de eerste plaats? De NEW viva-city met 2takt blok is zeker wel voor 200 - 400 euro minder te krijgen.. Als ik het financiele plaatje dan bekijk, betekend dat ik de scooter eerder zou kunnen aanschaffen (scheelt me minstens 2 maanden wachten)
(Liefst geef ik eigenlijk zo min mogelijk geld uit voor de scooter als dat mogelijk is, aangezien ik vind dat een 50cc model totaal geen investering is (tenzij die altijd 45km /u blijft lopen)

Volgens dit filmpje, schijnt het peugeot 2-takt horizontaal blok totaal niet zuinig te zijn.. Hij meld 4.4 liter op 100km verbruik. Ook problemen met het start tandwiel dat iets te veel speling zou hebben waardoor de scooter een rattelend geluid maakt het de motor dan niet gestart krijgt. (Ook schijnt de standaard uitlaat snel te roesten, al maak ik daar zelf geen probleem van)

Ook al gedacht om voor een peugeot django te gaan, dit omdat de scooter er aardig eruit ziet, en ook een GY6 compatible motorblok schijnt te hebben... Alleen dan zit ik met een paar problemen.

De prijs is uiteraard absurd die 2500 - 2600 euro wat je ervoor betaald.. Voetenplank ziet er naar mijn mening te glad eruit en voetenplank kap vind ik ook te goedkoop eruit zien, dat deze dus te makkelijk kapot zal gaan.. Ook weet ik niet hoe hoog de zithoogte is, en ben bang dat deze te laag zal uitvallen en niet lekker zit. Plus is nog steeds de grote brandstof tank.

Voor 2500 euro koop je ook een NEW dink voor. Plus is voor mij vooral het stuur, veel onderdelen voor het blok. Denk een prima zit voor 2 personen. Ben alleen bang dat het blokje standaard niet veel power heeft om zo`n logge scooter voor te duwen..

Een nieuwe kymco people S zie ik niet zitten.. Kwa prijs heb je bijn al een Vespa voor.. 2500 euro vond ik nog fair, maar 2700 euro vind ik te veel gevraagd.

Andere optie is wellicht een te dure 2ehandse people S.

Yamaha Neo en Aerox vind ik overigens ook te duur.. (voor 3000 euro kan je beter voor vespa gaan dan.)