Ergens kortsluiting piaggio zip 2t

zeazip

New Member
Hallo iedereen, ik heb al een tijdje problemen met de verlichting van mijn zip. Ontsteking en spanningsregelaar vervangen denkende dat dat het probleem op zou lossen. Het ding is dat mn verlichting het SOMS doet. Laatste tijd weer niet en brand mn koplamp heel zwak. Zekering was er ook laatst uit geklapt dus ik had een nieuwe erin gezet, contact aan en ging ook gelijk kapot. Nu is er dus ergens kortsluiting maar hoe kan ik er ooit achter komen waar dat zit? Kan ik beter een nieuwe kabelboom aanschaffen? Of langs de scooterzaak die de kortsluiting misschien kunenn vinden zonder dat ik een hoge rekening krijg?

Groetjes
 
Advertisement - register to remove this

Vooralsnog is een compleet nieuwe kabelboom aanschaffen niet nodig.
Maar het is wel noodzaak om er achter te komen waar het precies zit.

Wat je in ieder geval niet moet doen, is een zekering plaatsen die zwaarder is als de standaard zekering!

Kortsluiting ontstaat vrijwel altijd doordat een plus kabel direct contact maakt met een min kabel en/of aarde/massa.
Doordat de weerstand op deze plek praktisch 0 Ω (ohm) is, gaat er een grote stroom lopen van de plus naar de min.
Een geklapte zekering kan ook ontstaan door een tijdelijke overbelasting.

Kortsluiting is niet op te sporen door met een multimeter of stroomtang te gaan meten.
De kortsluiting kan enkele tientallen ampère zijn en is bovendien ook zeer kortstondig aanwezig.
Dit omdat de juiste zekering snel er uit klapt. Een kortsluiting is wel op te sporen met behulp van een proeflampje van 12V/21W.

Met behulp van een fitting voorzien van 2 draden (plus & min) kun je deze op de plek van de zekering aansluiten.
Schakel vervolgens de verbruikers die op de zekering geschakeld zijn, 1 voor 1 aan en weer uit.
(begin met het contactslot aangezien dit de hotspot is)

Als het lampje na het inschakelen van een verbruiker zwak gaat branden, is er geen kortsluiting.
Als het lampje na het inschakelen van een verbruiker fel gaat branden, zit er in het gedeelte voor deze verbruiker een plus kabel of verbinding die direct contact maakt met min/massa,

Maar dan nog kan het zijn dat dit erg lastig op te sporen is!
Het geheel visueel controleren kan ook al voldoende zijn om het kwaad te kunnen achterhalen.
Nadeel is wel dat er vrij veel kappen gedemonteerd dient te worden om goed bij de bekabeling te kunnen komen.
 
Last edited:
Back
Top