Elyseo slaat niet aan, ontsteking verrot?

Awdurzmba

Well-Known Member
Ik heb een gebruikte Elyseo gekocht welke niet lopt.

De vorige eigenaar is onderweg stil komen staan en sindsdien start hij niet

Als je hem electrisch start gooid hij hem goed rond, krijgt benzine en vonkt gewoon.
Je hoort dat hij wel af en toe een plofje geeft en dat hij wel wil maar hij slaat niet aan. Geen plov uit uitlaat van onverbtande benzine maar een plofje zoals hij doet als hij zou lopen

pick up van slag is of cdi toch kapot?

Immobilizer led gaat gewoon uit.
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Ik zou eerst de cilinder eens gaan bekijken. Tijdens rijden stil komen te staan kan veel oorzaken hebben, misschien een warmloper?
 
Wat is de km stand van de Scooter ? zuiger versleten of zuigerveren die vast zitten kan ook een oorzaak zijn.

Hij heeft 40.000km gelopen
Zuiger en cilinder is 1500 km geleden vervangen door scooterzaak na warmlopen door kapotte olie pomp.

Onbegrensd, sito vervanging uitlaat.
Spoeier 56

Bougie gewisseld
Carburateur en membraam al gecontroleerd. Compressie aanwezig
Bougie is nat

Hij vonkt dus wel maar lijkt verkeerde timing te hebben
Ik verdenk cdi aangezien je volgens mij weinig kunt afstellen aan ontsteking. Aangezien het een chipkey is moet ik hem ombouwen om met een gewone cdi te testen of dit de oorzaak is.
 
Last edited:
A.u.b volledige info geven ..
Awdurzmba;68898 said:
Toch start hij niet
Als je hem lang rond laat gooien komt er witte rook uit uitlaat geeft hij af en toe een plofje zoals zou moeten maar hij start niet door. Ook zonder uitlaat af en toe een plofje en daarna wer niks
.


als het een 2-takt waterkoeling is , kan je koppakking lek zijn.
 
is niet watergekoeld.
witte rook is volgens mij onverbrande brandstofdamp die hij er uit gooit wat zou beteken dat hij misschien veel te veel brandstof krijgt
 
is niet watergekoeld.
witte rook is volgens mij onverbrande brandstofdamp die hij er uit gooit wat zou beteken dat hij misschien veel te veel brandstof krijgt

Witte rook is meestal waterdamp.
Hoe lang zit die benzine al in de scooter?
Ik zou de tank, de carburateur, de brandstofslang, eventueel extra brandstoffilter en vauum- kraantje/pompje eens leeg laten lopen en doorblazen en schoon en droogmaken en daarna nieuwe peut erin.

Compressie aanwezig met vinger op bougiegat.
Je duim is maat voor niks, zelfs 1 Bar is moeilijk tegen te houden met je vinger.
Toch maar even een compressietest (laten) doen.

Hij vonkt dus wel maar lijkt verkeerde timing te hebben
Verder even naar het spietje kijken, die op de as bij je vliegwiel zit.
Even controleren of het er nog in zit en of het vliegwiel niet verdraait zit.
 
Last edited:
Benzine er uit gehaald en nieuwe mengsmering erin, ook geen resultaat.

BDP opgezocht en ca 1.5 mm ervoor een streep op vliegwiel gezet. Stroboscooplamp er op gezet en wat blijkt: Hij vonkt ruim 90 graden te laat. Soms ploft hij omdat hij toch brandstof ontsteekt. Op dat moment ontsteekt hij nog maar ongeveer 45 graden te laat

Vliegwiel getrokken en die zit netjes op spie, ook geen gekke dingen te zien aan de windingen en magneten van stator. Blokje voor pick up zit op ca 1 mm afstand van sensor.

Pick up, cdi of bobine..... ?
 
Last edited:
Blokje voor pick up zit op ca 1 mm afstand van sensor.
Ik kan hier in de manuals niks over terug vinden.
Op internet spreekt men van Creditcard dikte, die van mij is 0,8mm ;-)

Pick up, cdi of bobine..... ?

Ik kan hier geen zinnig woord over roepen omdat ik het fenomeen niet kan beredeneren anders dan dat er misschien een ander vliegwiel op zit, maar dat lijkt me sterk.

Ik zou de twee boutjes van de pickupspoel even losdraaien en eens proberen of de pickup wat dichter op het vliegwiel kan, zonder te raken natuurlijk.

Verder even de massaverbinding van het motorblok controleren, dit doe je door met een multimeter, op het laagste Ohm-bereik, te meten tussen blank motorblok en de min-pool van de accu.
De weerstand mag niet hoger zijn dan een paar tiende Ohm.
 
Cdi gaat vaker kapot op peugeot..

Bobine is een hele simpele kopere spoel die stroom op laad naar een zeer hoge spanning.

Stator kan eigenlijk alleen verbranden als die te heet word, maar dat gebeurd eigenlijk bijna nooit.. Pickup slijt ook niet omdat het vliegwiel er niet tegenaan loopt. (kan wel gebeuren als de krukas speling gaat krijgen..

Timing word geregeld door de CDI.
 
Ik kon ook niets anders meer bedenken dan de cdi. Aangezien een elyseo een afwijkende hele dure cdi heeft met startonderbreker heb ik deze eraf gehaald en een gebruikte stator, vliegwiel en cdi van een buxy erop gezet en bedrading wat aangepast.

Meteen starten en lopen!
Ca 70 km/h op de teller zonder dat luchtschroef op carburateur is afgesteld. Houdt nog wel wat in bij sommige toeren maar dat zoeken we later uit.

Blijkbaar kan cdi kapot gaan en timing ontregelen terwijl hij toch blijft vonke5
Bedankt allemaal
 
Dat die CDi kapot gaat komt omdat er een condensator erin zit.. Deze gaat naar verloop van tijd kapot (kan door slijtage of slechte kwaliteit condensator) en dan verloopt de timing en gaat je scooter hele rare dingen doen..


Capacitor Discharge Ignition
 
Back
Top