Elektromagnetische kleppen

Advertisement - register to remove this

Ziet er interessant genoeg uit om een andere keer helemaal te lezen, aardige ontwikkeling volgens mij :)

Wat voor klepbediening heeft F1 eigenlijk? Pneumatisch toch? Ben wel benieuwd naar de verschillen/overeenkomsten tussen dit elektromagnetische systeem en pneumatisch dan :)
 
Idd, das dan wel weer jammer. Maar het bied wel weer mooie perspectieven. Stel je voor dat je bij een 2takt ook van alles variabel kon timen, dat zou tof zijn!
 
Ja wat moet je dr van zeggen.
Je moet steeds meer gaan vertrouwen op de electronica en ik vraag me af of je dat wel wil. Het is zowiezo een duurder blok om te produceren. Die units moeten namelijk tegen de hitte kunnen etc.

Voor de korte termijn is het iig niet toepasbaar.
 
JohnB said:
Ja wat moet je dr van zeggen.
Je moet steeds meer gaan vertrouwen op de electronica en ik vraag me af of je dat wel wil. Het is zowiezo een duurder blok om te produceren. Die units moeten namelijk tegen de hitte kunnen etc.

Voor de korte termijn is het iig niet toepasbaar.

denk niet dat dit nog zo lang zal duren voor het in productie zal gaan (10 jaar ofzo), beetje zelfste als met de overschakeling van carbu's naar injectie
 
Stephan@Spy said:
Op luchtdruk gaat het.

Voor de volledigheid, aangezien nogal vaak wordt gedacht dat het allemaal open en dicht gaat met lucht, maar het gaat enkel om de kleppen te sluiten.

Het openen van de kleppen geschiet nog (gewoon) met een nokkenas.

Het pneumatische sluiten wordt gebruikt omdat zelfs de sterkste klepveren niet konden verhinderen dat de kleppen gingen zweven op die gigatoerentallen. En anders zou je zulke extreem zware veren moeten monteren, dat jevermogen gaat verliezen, omdat de nokkenas steeds tegen een hele hoge veerdruk moet drukken.

Zodra er een systeem uitkomt die ook de kleppen pneumatisch opent, dan heb je oneindig veel "nokkenas" profielen.

Ooit zal het er wel van komen, zitten nu alleen nog teveel nadelen aan vast.
 
buh said:
denk niet dat dit nog zo lang zal duren voor het in productie zal gaan (10 jaar ofzo), beetje zelfste als met de overschakeling van carbu's naar injectie
Ja maar de overgang van carbu's naar injectie heeft ook wel langer als 10 jaar geduurt hoor :* K denk dat het wel mogelijk is maar niet voledige @ de automarkt binnen 10 jaar + dat het idd wel een hoop geld gaat kosten:)
 
een van de grootste problemen atm is het vermogen wat er nodig is om die kleppen te openen, daarvoor is eigelijk een hogere boordspanning nodig (42v).



Mechanic said:
Ziet er interessant genoeg uit om een andere keer helemaal te lezen, aardige ontwikkeling volgens mij :)

Wat voor klepbediening heeft F1 eigenlijk? Pneumatisch toch? Ben wel benieuwd naar de verschillen/overeenkomsten tussen dit elektromagnetische systeem en pneumatisch dan :)

simpele uitleg
Elektromagnetisch;

Kleppen worden elekronisch aangestuurd en met behulp van magnetisme geopend. Stroom die nodig is om die magneet te bedienen is aardig groot, wat iig een probleem voor een 12v systeem is.
Grote voordeel is dat je totaal onafhankelijk bent van de nokkenas, en je kleptiming dus kunt optimaliseren op alle toerentallen (als een nokkenas met 1000000en standen :p) wat je veel vermogen (onderin) opleverd, een gunstiger verbruik opleverd en de uitstoot ook nog eens gunstig kan beinvloeden.

Pneumatisch openen zie ik nog niet zo 123 gebeuren, ze maken voor het sluiten gebruik van een soort luchtkussen (kamer met een bepaalde luchtdruk die (een redelijk) constant(e) tegen de kleppen drukt. Geloof ook dat ze die druk wel eens bij moesten vullen tijdens de race.
 
Last edited:
Rudy_W said:
een van de grootste problemen atm is het vermogen wat er nodig is om die kleppen te openen, daarvoor is eigelijk een hogere boordspanning nodig (42v).





simpele uitleg
Elektromagnetisch;

Kleppen worden elekronisch aangestuurd en met behulp van magnetisme geopend. Stroom die nodig is om die magneet te bedienen is aardig groot, wat iig een probleem voor een 12v systeem is.
Grote voordeel is dat je totaal onafhankelijk bent van de nokkenas, en je kleptiming dus kunt optimaliseren op alle toerentallen (als een nokkenas met 1000000en standen :p) wat je veel vermogen (onderin) opleverd, een gunstiger verbruik opleverd en de uitstoot ook nog eens gunstig kan beinvloeden.

Pneumatisch is al uitgelegd.

Het is niet zozeer die 12v, maar vooral de kabels die je dan moet monteren. En de toekomst is ook 42v, vandaag nog met elektro leraar over gehad.
 
Stephan@Spy said:
Het is niet zozeer die 12v, maar vooral de kabels die je dan moet monteren. En de toekomst is ook 42v, vandaag nog met elektro leraar over gehad.

dat zeg ik, een te grote stroom :rolleyes:
 
JohnB said:
Ja wat moet je dr van zeggen.
Je moet steeds meer gaan vertrouwen op de electronica en ik vraag me af of je dat wel wil. Het is zowiezo een duurder blok om te produceren. Die units moeten namelijk tegen de hitte kunnen etc.

Voor de korte termijn is het iig niet toepasbaar.

mwa, wat kost een elektronisch prul nou om te bakken :p. Je kan het ook anders zien, je mist overbrenging en nokkenas, lagering, je zit minder te kutten met de smering etc. Niet dat ik een fan ben van electronica ofzo :p
 
Back
Top