vond dit ook best een mooi nieuwigheidje
http://www.autokompas.nl/archief/2004/01/Nokkenstok_naar_het_museum.html
http://www.autokompas.nl/archief/2004/01/Nokkenstok_naar_het_museum.html
Ossje said:F1 is toch hydrolisch die klepbediening of zeg ik nou iets stoms
JohnB said:Ja wat moet je dr van zeggen.
Je moet steeds meer gaan vertrouwen op de electronica en ik vraag me af of je dat wel wil. Het is zowiezo een duurder blok om te produceren. Die units moeten namelijk tegen de hitte kunnen etc.
Voor de korte termijn is het iig niet toepasbaar.
Stephan@Spy said:Op luchtdruk gaat het.
Ja maar de overgang van carbu's naar injectie heeft ook wel langer als 10 jaar geduurt hoor :* K denk dat het wel mogelijk is maar niet voledige @ de automarkt binnen 10 jaar + dat het idd wel een hoop geld gaat kostenbuh said:denk niet dat dit nog zo lang zal duren voor het in productie zal gaan (10 jaar ofzo), beetje zelfste als met de overschakeling van carbu's naar injectie
Mechanic said:Ziet er interessant genoeg uit om een andere keer helemaal te lezen, aardige ontwikkeling volgens mij
Wat voor klepbediening heeft F1 eigenlijk? Pneumatisch toch? Ben wel benieuwd naar de verschillen/overeenkomsten tussen dit elektromagnetische systeem en pneumatisch dan
Rudy_W said:een van de grootste problemen atm is het vermogen wat er nodig is om die kleppen te openen, daarvoor is eigelijk een hogere boordspanning nodig (42v).
simpele uitleg
Elektromagnetisch;
Kleppen worden elekronisch aangestuurd en met behulp van magnetisme geopend. Stroom die nodig is om die magneet te bedienen is aardig groot, wat iig een probleem voor een 12v systeem is.
Grote voordeel is dat je totaal onafhankelijk bent van de nokkenas, en je kleptiming dus kunt optimaliseren op alle toerentallen (als een nokkenas met 1000000en standen ) wat je veel vermogen (onderin) opleverd, een gunstiger verbruik opleverd en de uitstoot ook nog eens gunstig kan beinvloeden.
Pneumatisch is al uitgelegd.
Stephan@Spy said:Het is niet zozeer die 12v, maar vooral de kabels die je dan moet monteren. En de toekomst is ook 42v, vandaag nog met elektro leraar over gehad.
JohnB said:Ja wat moet je dr van zeggen.
Je moet steeds meer gaan vertrouwen op de electronica en ik vraag me af of je dat wel wil. Het is zowiezo een duurder blok om te produceren. Die units moeten namelijk tegen de hitte kunnen etc.
Voor de korte termijn is het iig niet toepasbaar.