Elektrische variomatic voor scooter jaren geleden te koop

daan69

New Member
Hoi, jaren geleden was er iets op de markt voor scooters dat een soort van Elektrisch schakelende Vario was, met een Up/Down knop.
Door op de knop te drukken trok de vario zich in stappen bij elkaar en ook weer uit elkaar.
Daardoor leek het alsof je op een schakelbrommer deed rijden terwijl je gewoon op een scooter zat.
Het is nooit van de grond gekomen. Ja waarom moeilijk doen als je gewoon gas hoeft te geven zonder na te denken wanneer je schakelen moet.

Wie kan zich daar nog iets van herinneren ? Of hoe dat heet ?
Ik weet namelijk niet met welke termen ik daarvoor moet googelen.
Of misschien een link ?

Ik ben heel nieuwsgierig hoe dat ding namelijk werkt
 
Advertisement - register to remove this

Ik heb al vanalles geprobeerd: verstelbare vario, verstelbare variateur, instelbare vario, instelbare variateur, schakelende vario, schakelende variateur, schakelende variomatic, gecombineerd met andere woorden als: trap switch adjust 5-gear 4-gear elektrisch electric blah blah.
 
Ik gok dat dit zo'n product is waar je totaal niks meer van gaat vinden omdat het nooit populair geworden is, of uberhaubt nooit massaproductie bereikt heeft.

Ik gok dat het meer werkt op de manier hoe een CVT in een auto werkt, waar de pullies hydraulisch geregeld zijn ipv met gewichtjes en veertjes. Zo kan een computer bepalen op welk toerental de motor loopt en kan dus ook nep "versnellingen" programmeren.

Fun fact: Veel CVT's in non-hybride auto's hebben neppe versnellingen omdat gebruikers klaagde over het feit dat een auto met een CVT net als een scooter rijdt: optrekken met een constant toerental.
 
Lijkt mij juist een voordeel. Dan zit je altijd op het optimale toerental
Een CVT die gewoon als een CVT werkt, dus zonder vaste versnellingen is inderdaad optimaal.

Een CVT die een automaatbak na-aapt door nep versnellingen te hebben verpest juist het hele nut van een CVT: Altijd het optimale toerental kunnen draaien door het toerental constant te variëren.

Veel mensen vonden alleen dat constant variëren van het toerental niet fijn, ook al is dat de meest efficiënte manier om de motor te draaien.


Het is helemaal geen voordeel om een CVT te laten doen alsof ie versnellingen heeft, wat is dan het nut van "continu variabel" als ie niet continu kan variëren?
 
o.k. dat snap ik. Ik vond ook al dat een CVT gewoon normaal zijn werk moest doen.
Maar ik was nieuwsgierig omdat de versnellings-trappen op een elektrische manier gingen.
Huh?? Ja precies.
Je moest het gewoon op de accu aansluiten.
 
Ik gok dat het met een elektrische servo werkt of iets dergelijks, een servo ofzo die de bewegende helft van de variateur beweegt maar hoe het precies werkt zal een raadsel blijven.
 
Ja een servo (motortje met schroefdraad), klopt, mij ging het dan ook om het mechanische gedeelte. Ik weet wel dat ik er ooit een review over had gelezen waarbij het sterk werd afgeraden om dat spul te kopen. Zelf heb ik het vermoeden dat er teveel bewegende delen waren. En elk deel heeft zijn eigen speling. En al die spelingen bij elkaar opgeteld zou misschien beetje onbetrouwbaar werken. Maar ook slijtage. Je kan namelijk niet alles op de 0.01mm maken omdat er veel stof en rubber van de riem afslijt die overal tussen gaat zitten.
 
Maar als je er goed over na denkt dan weet je dat er dus 2 vario-delen zijn die ten opzichte van elkaar moeten kunnen verschuiven.
De vario-delen moeten kunnen rond draaien, maar wat is dan met het motorisch aanstuur gedeelte dat de vaio-delen ten opzichte van elkaar laat verschuiven?
Staat dat stil of draait dat ook?
En als het draait, hoe krijgt dat dan stroom ?
Sleep contacten lijkt mij een zinloos ontwerp om de stroom in zo'n stoffige en olieachtig gedeelte over te brengen.
 
volgens mij heeft dit systeem altijd machetisch gewerkt, en bij een bepaalde hoogte in de vario werdt begrensd, een soort van verstelbare vario ring.
ik weet toevallig iemand die er 1 heeft liggen en kan je er na het weekend meer over vertellen.
Post automatically merged:

ik heb trouwens even zitten googelen, bedoel je dit
 
Hoi, jaren geleden was er iets op de markt voor scooters dat een soort van Elektrisch schakelende Vario was, met een Up/Down knop.
Door op de knop te drukken trok de vario zich in stappen bij elkaar en ook weer uit elkaar.
Daardoor leek het alsof je op een schakelbrommer deed rijden terwijl je gewoon op een scooter zat.
Het is nooit van de grond gekomen. Ja waarom moeilijk doen als je gewoon gas hoeft te geven zonder na te denken wanneer je schakelen moet.

Wie kan zich daar nog iets van herinneren ? Of hoe dat heet ?
Ik weet namelijk niet met welke termen ik daarvoor moet googelen.
Of misschien een link ?

Ik ben heel nieuwsgierig hoe dat ding namelijk werkt

Ja ik weet wat je bedoeld.. Was alleen beschikbaar op het minarelli horizontaal blok.


Squence nog wat.

Volgens mij is dit hetzelfde of vergelijkbaar:


sequence_system_minarelli_horizontaal_e_trans_87357.jpg



Startmotor moet je dan ombouwen om ermee als schakel shifter te gebruiken.. Elektrische start is dan niet meer mogelijk.
Idee was wel leuk, maar niet echt bruikbaar, aangezien je bij een versleten vario geen losse kan kopen.

Zandri heeft hem ook:



Euroscooters is de tijd stil gestaan, nog steeds 149,95 euro.



Google search url voor meer resultaten:



Ik zou er zelf niet eraan beginnen, is zonder van het geld.. Het blijft een gimmick.. Wetende je er nooit reserve onderdelen er voor zal vinden.
Post automatically merged:

Ik gok dat het met een elektrische servo werkt of iets dergelijks, een servo ofzo die de bewegende helft van de variateur beweegt maar hoe het precies werkt zal een raadsel blijven.

Servo is je omgebouwde, aangepaste startmotor.
Post automatically merged:

Hey, top man. Dat iemand dat nog weet. En gek genoeg het is nog te koop ook.

Vind je het gek, niemand wilt het kopen. Blijkbaar oude voorraad die maar niet van het schap af wilt.
 
Last edited:
Back
Top