elektrische start werkt niet

Henkie-T

Member
Hallo, ik had al langer last van benzine wat langs mijn benzine zender omhoog liep dus ik had een nieuwe benzine zender besteld. Vandaag heb ik hem vervangen en ook nog een nieuw luchtfilter er in gestop. Na het monteren starten ik de scooter via de elektrische start alles deed het gewoon alleen begon er opeens rook van onder de kappenset. Ik zag de rook en stopte de scooter meteen daarna heb ik alles gecheckt de lichten, knipperlichten, toeter etc. alles deed het nog ook was de zekering niet gesprongen. Ook de nieuwe benzine zender die ik had gemonteerd deed het. Daarna heb ik de scooter aangekicked en ben ik een rondje gaan rijden nog steeds starten hij niet. Voordat ik langs de monteur ga weten misschien iemand anders wat het probleem is.

Het gaat om een Piaggio zip 2013 carburateur 4 takt.
 
Advertisement - register to remove this

Zou het misschien kunnen dat of je startrelais of je startmotor inwendig sluiting hebben of aan het eind van hun latijn zijn , en in rook zijn opgegaan ? Misschien door de gemorste benzine of gewoon louter toeval . Spanning meten op relais dan wel startmotor is een eerste begin scheelt je een hoop geld als je dat even zelf doet.
 
Hoi
Zou het misschien kunnen dat of je startrelais of je startmotor inwendig sluiting hebben of aan het eind van hun latijn zijn , en in rook zijn opgegaan ? Misschien door de gemorste benzine of gewoon louter toeval . Spanning meten op relais dan wel startmotor is een eerste begin scheelt je een hoop geld als je dat even zelf doet.
een beetje een late reactie vanwege mijn eigen luiheid. Ik heb laatst een nieuwe start relais gemonteerd en er gebeurde nog steeds niks geen klik geluid of iets ligt het probleem dan aan de connectie tussen de accu en de startrelais, de startmotor of iets totaal anders?
 
Wij hadden het recent dat de + kabel vanaf het startrelais tegen de behuizing van de startmotor kwam en dat was dus kortsluiting.
De rubber mof zat niet op zijn plek en de aansluitlip was verbogen.
Kijk dus de kabels goed na, vooral die dikke rode.
 
Als je geen klik hoort uit het nieuwe startrelais als je de scooter elektrisch probeert te starten is er iets aan de hand met het stuurcircuit van het startrelais en niet met het hoofdcircuit.
Ik ga ervan uit dat het nergens meer rookt als je de scooter start?

Ik neem aan dat je remlicht wel werkt want dit staat niet specifiek in je lijstje met zaken die wel werken?

Komt er spanning te staan op de groen/zwarte draad bij het startrelais als je probeert elektrisch te starten en je teven beide remmen indrukt?
Meet hiervoor tussen de groen/zwarte draad en de zwarte draad van het startrelais.
Meet je hier geen spanning meet dan nog eens tussen de groen/zwarte draad van het startrelais en de min-pool van de accu.
 
Als je geen klik hoort uit het nieuwe startrelais als je de scooter elektrisch probeert te starten is er iets aan de hand met het stuurcircuit van het startrelais en niet met het hoofdcircuit.
Ik ga ervan uit dat het nergens meer rookt als je de scooter start?

Ik neem aan dat je remlicht wel werkt want dit staat niet specifiek in je lijstje met zaken die wel werken?

Komt er spanning te staan op de groen/zwarte draad bij het startrelais als je probeert elektrisch te starten en je teven beide remmen indrukt?
Meet hiervoor tussen de groen/zwarte draad en de zwarte draad van het startrelais.
Meet je hier geen spanning meet dan nog eens tussen de groen/zwarte draad van het startrelais en de min-pool van de accu.
Nee er komt nergens meer rook uit, dat was alleen eenmalig. Alleen doet mijn remlicht het niet, maar dit was al langer zo.
 
Nieuw lampje er in?
Het remlicht moet het wel doen anders start deze niet elektrisch...
Het is een gesloten circuit dat niet onderbroken mag worden.
Een defect lampje is een onderbreking in dit circuit.
Post automatically merged:

@Sparky was me voor...!!! :D
Lekker technisch ben je dan.
Het startsysteem werkt door de remlicht schakelaar. Niet door het lampje.
 
@Broos
Was er van overtuigd dat het lampje onderdeel uitmaakte van het circuit.
Vandaar mijn antwoord.
Blijkbaar is dit niet zo.
Neem het van je aan dat dit via de remschakelaar verloopt.
Zal mij hier in verdiepen.
Zelf ben ik redelijk technisch, maar in dezen waarschijnlijk niet technisch genoeg...
------------------
@Super8
Wanneer ik over de kop ga met mijn scooter, dan heb ik wel andere dingen om mij zorgen over te maken dan het (her)starten van de scooter..... ;)
 
Back
Top