Elektrische start Sym mio

Mio123

New Member
Ik heb een probleem met de elektrische start van de Sym mio
elektrisch start de scooter niet. Ook geen ronddraaiend geluid (dus helemaal niets)
de accu is een paar maanden geleden nog vervangen ( en geeft met een accu lader aan “ vol” te zijn)
is het dan altijd de start motor? Of kunnen er nog ander oorzaken zijn.
ik heb er zelf niet zoveel verstand van dus alle tips/ adviezen zijn welkom
 
Advertisement - register to remove this

Het kan zijn dat je startmotor vast zit. Inwendig of uitwendig. Even loshalen en controleren. Ook kan het zijn dat je startknop gaar is. Deze loshalen en controleren. Kijken of ie nog wel contact maakt (inwendig, veertje tegen koperenplaatje?) verder zou ik ook de draden die vanuit of op je startmotortje komen even controleren op roest of vuiligheid. Goed schoonmaken dat het weer lekker contact maakt. Dit geldt ook voor je startknop.
 
bedankt voor de informatie. Maar is de startknop eenvoudig uit elkaar te halen voor iemand die niet veel technische kennis heeft. Dit geldt natuurlijk ook voor de startmotor
 
Je zal toch meetingen moeten gaan doen.
Hier heb je een multimeter voor nodig.
Volgende schema is uit de service manual van een Sym Mio, met pijlen aangegeven wat zeker belangrijke meetpunten zijn.
Sym mio.jpg
Maar je moet een multimeter hebben of een spannings zoeker, dan loodsen wij jou er wel doorheen hoe het moet.
 
Een deel is doorgemeten
geen stroom bij startmotor. Wel stroom tot relais.
dan moet het haast wel het start relais zijn toch?
of is het relais ook nog door te meten?
 
Wanneer je het relais hoort klikken, en dus ook spanning op de spoel hebt staan, en alleen op de dikke kabel die wat naar de accu gaat wel spanning hebt en op de andere dikke kabel die naar de startmotor gaat geen spanning dan is het relais kapot "contact waarschijnlijk behoorlijk ingebrand".
 
Ik heb een probleem met de elektrische start van de Sym mio
elektrisch start de scooter niet. Ook geen ronddraaiend geluid (dus helemaal niets)
de accu is een paar maanden geleden nog vervangen ( en geeft met een accu lader aan “ vol” te zijn)
is het dan altijd de start motor? Of kunnen er nog ander oorzaken zijn.
ik heb er zelf niet zoveel verstand van dus alle tips/ adviezen zijn welkom
Gaat je remlicht aan? Ja ik zal toch eens een laptop gaan kopen want op me gsm maak ik veel fouten,!
 
Last edited by a moderator:
Back
Top