Elektrische start - start niet heeft pauze tijdens het starten.

Sjors_i

New Member
Hallo iedereen!

Ik ben net nieuw op dit forum dus mijn excuus als ik wat fout doe. Ik heb mijn probleem al via de search engine geprobeerd te vinden maar daar kwam ik helaas niet verder mee.

Ik ben momenteel aan het sleutelen aan een la souris (gy6 motorblok) nu heb ik alleen een probleempje. Hij loopt perfect (nadat ik kleppen heb gesteld, carb gereinigd en kick start gesmeerd.

Nu heb ik alleen 1 probleem, de scooter start niet elektrisch (met kick bijna altijd in 1x). De bendix draait aan de starter krans maar het klinkt alsof hij niet genoeg kracht krijgt. Hij draait en stopt dan voor 1/2sec en draait dan nog een keer en stopt dan weet voor 1/2sec etc.

Hierdoor dacht ik dat de accu misschien slecht zou zijn, ik heb er een accu aangehangen van een gloednieuwe Vespa. Dit loste het probleem niet op. Toen dacht ik dat de startmotor misschien stuk was, ik heb de bendix en starterkrans losgehaald en die draaide ook prima, verder lijkt het erop alsof de Bendix in prima staat is (veert mooi terug ligt niet uit elkaar) dus dit kan het haast ook niet zijn . Weet een van jullie wat het is?

Ik hoor het graag!
 
Advertisement - register to remove this

Kan misschien zijn dat het schakelcontact in je startrelais misschien slecht contact maakt.

Bij het startrelais komen 4 draden aan, twee dunne en twee dikke.
Maak eens een kortsluiting tussen de twee dikke, niet schrikken de startmotor begint dan gelijk te draaien ook al staat de scooter niet op contact.
Heeft de startmotor nu wel genoeg kracht om de krukas rond te zwengelen, is je startrelais defect en dien je dit te vervangen.
 
Top dat ga ik dan zeker even nakijken!, ik ben nu alleen niet thuis. Pas zondag weer, ik wil graag zondag gelijk aan de slag en hem (hopelijk) weer werkend krijgen. Heb je toevallig nog een paar andere dingen die het kunnen zijn? Dan test ik dat ook gelijk (terugsturen/terugbrengen is geen probleem)

Bedankt!
 
Wat je nog zou kunnen nakijken op slechte contacten/oxide/breuken of beter nog, meten met een multimeter is het volgende:

  • De dikke draad tussen de pluspool van de accu en het startrelais, inclusief accuklem en connector op het startrelais.
  • De dikke draad tussen het startrelais en de startmotor, inclusief connectorverbindingen.
  • De massaverbinding tussen het motorblok/startmotor en de min-pool van de accu, inclusief eventuele connctorverbindig, aansluitogen en accuklem.
Als je alle bedrading meet met een multimeter moet de multimeter nagenoeg 0 Ohm aangeven met de multimeter op het laagste Ohm-bereik.

Als dit alles goed in orde is, accu eens rechtstreeks op de accu aansluiten, is de startmotor dan nog niet krachtig genoeg het blok goed rond te draaien lijkt het probleem toch de startmotor zelf te zijn.
 
Last edited:
Hallo iedereen!

Ik ben net nieuw op dit forum dus mijn excuus als ik wat fout doe. Ik heb mijn probleem al via de search engine geprobeerd te vinden maar daar kwam ik helaas niet verder mee.

Ik ben momenteel aan het sleutelen aan een la souris (gy6 motorblok) nu heb ik alleen een probleempje. Hij loopt perfect (nadat ik kleppen heb gesteld, carb gereinigd en kick start gesmeerd.

Nu heb ik alleen 1 probleem, de scooter start niet elektrisch (met kick bijna altijd in 1x). De bendix draait aan de starter krans maar het klinkt alsof hij niet genoeg kracht krijgt. Hij draait en stopt dan voor 1/2sec en draait dan nog een keer en stopt dan weet voor 1/2sec etc.

Hierdoor dacht ik dat de accu misschien slecht zou zijn, ik heb er een accu aangehangen van een gloednieuwe Vespa. Dit loste het probleem niet op. Toen dacht ik dat de startmotor misschien stuk was, ik heb de bendix en starterkrans losgehaald en die draaide ook prima, verder lijkt het erop alsof de Bendix in prima staat is (veert mooi terug ligt niet uit elkaar) dus dit kan het haast ook niet zijn . Weet een van jullie wat het is?

Ik hoor het graag!


Heb je er een grotere cilinder eronder? Want vaak begint het daar als het om problemen met de startmotor gaat.

Daarnaast heb je de startmotor ook niet onder een belasting getest.. Haal uit je post dat je deze onbelast getest hebt. voor de bendix eruit te halen.
 
Heb je er een grotere cilinder eronder? Want vaak begint het daar als het om problemen met de startmotor gaat.

Daarnaast heb je de startmotor ook niet onder een belasting getest.. Haal uit je post dat je deze onbelast getest hebt. voor de bendix eruit te halen.
Nee, dit heb ik niet. Uiteindelijk bleek het probleem toch een versleten bendix te zijn, ikzelf vond het erg raar. Maar toch loste het het probleem op!
 
Back
Top