Elektrische start Kisbee

Kisbeegebruiker

New Member
Dag,

Ik heb sinds twee weken een tweedehands Peugeot Kisbee 2011 4T (topsnelheid 62km/u) kms: 92xx van de scooterdealer.
De beste man zei dat de elektrische start soms wat vervelend kan doen. (Toen ik hem kocht trok hij 3x aan de gashendel en toen sloeg pas de scooter aan.)
Hoe ik het nu gebruik is rem indrukken, knopje drukken en een beetje gas geven. Op zekere hoogte doet de scooter het dan maar als ik stop met gasgeven valt ie uit.
Na een aantal keer proberen lukt het de scooter eindelijk stationair te lopen en kan ik wegrijden.
De meneer van wie ik de scooter kocht zei dat ik een nieuwe accu er in moest zetten en dat de e-start het weer deed. Nu lees ik online dat je een zwakke accu kan herkennen aan een slechte toeter. Mijn toeter doet het daarentegen perfect. Wat zou dit probleem kunnen zijn?

Ik zit er over na te denken om een nieuwe accu te kopen maar als dat het geval niet is ben ik geld kwijt.

(Ps: De scootermeneer zei dat de scooter een grote beurt heeft gehad voordat ik 'm kocht.)
 
Advertisement - register to remove this

Ik snap je verhaal niet helemaal.
Draait de startmotor nu goed of krijgt de startmotor de scootermotor maar met moeite rond?

In het eerste geval is het verhaal van de verkoper lariekoek al heb ik deze koek nooit geproefd.
;)
 
Last edited:
Ik snap je verhaal niet helemaal.
Draait de startmotor nu goed of krijgt de startmotor de scootermotor maar met moeite rond.

In het eerste geval is het verhaal van de verkoper lariekoek al heb ik deze koek nooit geproefd.
;)
De startmotor draait wel alleen de scootermotor gaat niet aan. Dus je hoort steeds dat elektrische geluid en pas als je gas bij geeft slaat de scootermotor aan na een aantal keer.
 
Als de startmotor goed ronddraait lijkt het mij sterk dat de accu slecht is.
De gelijkspanning van de accu heeft trouwens niks te maken met het wel of niet starten van de motor.
Ik krijg de indruk dat de scooterzaak waarbij je deze scooter hebt gekocht niet erg serieus is, verkoopt je een brommer die niet fatsoenlijk start en verzint er zelf een excuus bij waarom hij niet goed start, terwijl hij beweert een grote beurt te hebben gehad.
Garantie na verkoop zal er dan ook wel niet bij zijn!

Ik zou de bougie eens controleren en kijken of deze een goeie vonk geeft en zo niet de bougie eventueel vervangen.
De elektrische choke controleren
Verder als de scooter eenmaal wel stationair wilt draaien de carburateur eens goed afstellen.

Edit: Weer een dubbeltje met @trabiarie. :)
 
Afstellen van de carburateur (zoals ik het nu heb geleerd), Warm laten lopen voor 10 min., lucht indraaien tot nul en benzine opvoeren dat het nog blijft lopen. Lucht opendraaien totdat je op max toeren zit (hoor je als die daarna gaat dippen) en vervolgens je benzine langzaam weer dichtdraaien totdat het stationair mooi loopt. Vervolgens afkoelen, starten, rondje toeren en de bougie controleren of deze nat, creme of wit is. Creme cq. koffie/melk kleur is goed. Nat/zwart is teveel benzine en wit (verbrand dan) is teveel lucht. Daarna kun je nog gaan fijn afstellen indien gewenst met andere zaken, maar dat is voor latere zorg.

PS; @iemand met verstand, klopt mijn manier van afstellen? Ik heb dit overgenomen van YT (weet niet meer waar). Het boekje zegt anders, deze geeft 2,5 draai open op lucht en dan benzine aanpassen. Tot nu toe met diverse keren testen op twee scooters werkt de eerste manier prima.
 
Als jou manier voor jou voldoet , prima . Ik heb een iets andere wijze ( viertakt) . Draai eerst goed warm , dan mengselschroef op 1,5 slag.
motor starten , en stationair schroef uitdraaien , totdat motor net blijft lopen , dan snelste toerental zoeken met mengschroef , ( is meestal uitdraaien , maar in is ook goed mogelijk) daarna stationair schroef weer iets uitdraaien , en nogmaals kijken of hij nog sneller gaat draaien .
Dit herhaal ik tot ik meeste toeren heb , dan met stationair schroef afstellen op 1900 toeren . Kleur van bougie vindt ik bij mijn 4 takt niet zo belangrijk , of hij moet stotterend gaan lopen , of andere kuren vertonen . Maar dan nog heb ik begrepen , dat je een flink stuk moet rijden met een nieuwe bougie , volgas , dan met volgas contact af , en bougie er gelijk uit draaien , pas dan heb je de goede kleur .
Mijn gy6 loopt met een 85 sproeier het mooist , en bij vernieuwen van bougie bij een service beurt is hij mooi bruin , verbruik is rond de 1:38 / 1:40 ligt aan belasting en het weer.
 
Ik zal het eens testen binnenkort, ik heb bij overname van gereedschap een digitale toerenteller/meter erbij gekregen (heeft nog meer opties, maar nog geen idee hoe het werkt). Klinkt beter dan zoals ik het doe en getallen zeggen meer.

meter
 
Back
Top