Elektrische start kapot

Figo1999

New Member
Goedenmiddag iedereen,

Ik heb gister mijn carterkap open gemaakt om de varioring te verwijderen en ik heb mijn bougie vervangen, maar nadat ik dat heb gedaan doet mijn elektrische start het niet meer terwijl die het daarvoor nog prima deed. Zou het kunnen zijn dat ik perongelijk iets los heb gehaald toen ik hiermee bezig was of is mijn startmotor gewoon zomaar kapot gegaan?

Ik hoor wel nog een klik geluid als ik hem probeer te starten en kickstart doet het ook gewoon. De oude bougie doet het nu ook niet meer.

Alvast bedankt!

Groetjes,
Figo
 
Advertisement - register to remove this

Wat voor scooter is het? De elektrische startmotor zit vaak naast de vario dus misschien zit de overbrenging van de starter naar de vario niet goed gemonteerd.

Wat bedoel je precies met de bougie?
 
Wat voor scooter is het? De elektrische startmotor zit vaak naast de vario dus misschien zit de overbrenging van de starter naar de vario niet goed gemonteerd.

Wat bedoel je precies met de bougie?
Oh sorry dat was ik vergeten te melden. Ik heb een Yamaha Aerox model 2012.

Klopt ja ik heb de startmotor nog zien zitten alleen zag er niks verkeerds aan.
 
Wat voor scooter is het? De elektrische startmotor zit vaak naast de vario dus misschien zit de overbrenging van de starter naar de vario niet goed gemonteerd.

Wat bedoel je precies met de bougie?
En heb gewoon de standaard NGK Bougie gemonteerd.
 
Je starter poelie zit ook goed gemonteerd?

En je zegt dat de oude bougie het niet meer doet. Wat heb je getest dat je die conclusie trekt? En waarom heb je weer de oude bougie getest, je deed er immers een nieuwe in?
 
Je hoort een klik zeg je.
Dit is vermoedelijk het startrelais, met andere woorden de sturing van de startmotor is in orde.
Sommige scooters hebben bij de startmotor een connector, wellicht is deze losgeschoten.

Is deze vast aangesloten, zul je toch met een multimeter aan de slag moeten.

Wat je wel nog even zou kunnen proberen om uit te sluiten dat het hoofdcontact van het startrelais niet zijn verbrand is het volgende:

  1. Zoek het startrelais op.
  2. Hierop zitten twee dikke rode draden.
  3. Verbindt deze met elkaar door, gaat de startmotor dan wel draaien is je startrelais defect en moet je deze vervangen.
Is de oorzaak niet de eventueel los geschoten connector of het startrelais, laat dan its weten want dan moet je met de multimeter aan de slag.
 
Je starter poelie zit ook goed gemonteerd?

En je zegt dat de oude bougie het niet meer doet. Wat heb je getest dat je die conclusie trekt? En waarom heb je weer de oude bougie getest, je deed er immers een nieuwe in?

Mijn elektrische start heeft het altijd al gedaan sinds de aankoop van mijn scooter. Gister wilde ik de varioring verwijderen, olie verversen en de bougie vervangen (staat nu 10.000km op de teller dus dacht is wel weer is tijd om een paar dingen te vervangen) na dit te hebben gedaan doet de elektrische start het niet meer. Ik dacht misschien ligt het aan de nieuwe bougie dus heb ik deze gedemonteerd en de oude bougie getest maar nogsteeds werkte de elektrische start niet dus ligt het niet aan de nieuwe bougie. Dat bedoelde ik te zeggen.
 
Je hoort een klik zeg je.
Dit is vermoedelijk het startrelais, met andere woorden de sturing van de startmotor is in orde.
Sommige scooters hebben bij de startmotor een connector, wellicht is deze losgeschoten.

Is deze vast aangesloten, zul je toch met een multimeter aan de slag moeten.

Wat je wel nog even zou kunnen proberen om uit te sluiten dat het hoofdcontact van het startrelais niet zijn verbrand is het volgende:

  1. Zoek het startrelais op.
  2. Hierop zitten twee dikke rode draden.
  3. Verbindt deze met elkaar door, gaat de startmotor dan wel draaien is je startrelais defect en moet je deze vervangen.
Is de oorzaak niet de eventueel los geschoten connector of het startrelais, laat dan its weten want dan moet je met de multimeter aan de slag.

Waar zou deze stekker van de start motor moeten zitten? En klopt het dat het klikje uit de relais hoort te komen?
 
Ja het is normaal dat er een klik uit het startrelais komt echter hoor je dit normaal niet omdat deze klik wordt overstemd door het geluid van de draaiende startmotor/motorblok.

Kijk HIER eens, een fotootje van een startmotor voor de Aerox.

Met andere woorden volg de kabel van de startmotor en je komt de connector van zelf tegen!
 
Ja het is normaal dat er een klik uit het startrelais komt echter hoor je dit normaal niet omdat deze klik wordt overstemd door het geluid van de draaiende startmotor/motorblok.

Kijk HIER eens, een fotootje van een startmotor voor de Aerox.

Met andere woorden volg de kabel van de startmotor en je komt de connector van zelf tegen!

Ik bedoelde dat als hij stuk zou zijn hij toch ook geen geluid kan produceren?

De kabel van de startmotor gaat er aan de achterkant van het blok eruit en dan? Kan ik dan het beste onder m’n buddy kijken?
 
Back
Top