elektrische scooter opvoeren

Advertisement - register to remove this

Bovendien zou ik het niet eens doen.
Ten eerste zal de motor sneller slijten, ten tweede zul je minder kilometers kunnen maken met je accu.
 
Enige simpele mogelijkheid die ik kan bedenken is de overbrenging aanpassen, maar ik heb geen idee hoe deze in elkaar zit.
 
Je zou het voltage van de accu kunnen verhogen door extra cellen toe te voegen, maar dan kom je in de problemen omdat je lader en je motorcontroller het hogere voltage waarschijnlijk niet aankunnen.
Ook kan je uitzoeken of de scooter elektronisch is begrensd, dit lijkt me namelijk erg aannemelijk.

Het wordt in ieder geval vrij lastig.
 
Probeer eerst te kijken of er begrenzers in de overbrenging zitten, zoals varioring, toerentalsensors/begrenzers.
Verder is het bij een electrische scooter puur electronica, dat wil zeggen sterkere motor/accu en controller die ervoor gemaakt/geprogrammeerd is.

Edit: Met een sterktere motor en passende controller gaat je actieraduis(bereik) hard omlaag als je geen sterkere accu neemt.
Electro opvoeren kost veel geld.
 
Je zou dit kunnen doen door een beetje te prutsen met de sturing.
Deze worden meestal geregeld met PWM(Pulse With Modulation) en hier worden ze ook op begrenst.
Maar dit raad ik alleen aan als je iets van electronica kent.
Het minste dat je fout doet , kan ergens een kortsluiting veroorzaken waardoor je een volledig nieuwe sturing moet kopen..
+ zoals al voor mij gezegd is geweest zal je actieradius verkleinen omdat je meer stroom gaat verbruiken.
 
Welke elektrische scooter heb je? Ze zijn vrijwel allemaal op te voeren. Wij verkopen zelf de Qwic, Novox, Ebretti, E-spike en Kreidler. Opvoeren van 25km/h naar 45km/h kan makkelijk, je zal iets op je actieradius inleveren. Wil je harder dan 50 kilometer per uur rijden kan je een aantal dingen doen zoals het bruggen van je controller maar dit raad ik af omdat wij er slechte ervaringen mee hebben.

We hebben onder andere deze gebouwd:

[ame="http://www.youtube.com/watch?v=KETxJUDx87Q&feature=related"]YouTube - ‪electric race scooter 80mw topspeed‬‏[/ame]

Maar dit blijft niet lang heel:)
 
Een variabele overbrenging heeft totaal geen zin bij een elektro motor :).
Als de electromotor in/bij het achterwiel zit gemonteerd niet zoals de meeste hebben.
Maar zoals ik al zei, is het verder puur electronica.
Ik ben ook een van de eerste assembleerders van electrische fietsen geweest in Nederland, met de motor in het voorwiel.
Daar hadden wij ook verschillende types van, met 250W "snormotor" eventueel gesschakeld door een trapsensor zodat het tegenwoordig onder de categorie trapondersteuning valt zonder kenteken, en met volledig aangedreven versie met kenteken, waar nu wel een kenteken voor nodig is.
Ook hadden wij, (in die tijd verboden!!) 400W motoren en controllers die dat vermogen konden regelen.
 
Als de electromotor in/bij het achterwiel zit gemonteerd niet zoals de meeste hebben.
Hoe bedoel je dit? Een elektromotor geeft op elk toerental een hoog koppel af, dan heeft een variabele overbrenging geen zin, omdat deze er voor zorgt dat de motor rond eenzelfde toerental blijft hangen waar het meeste vermogen te halen valt.
 
Hoe bedoel je dit? Een elektromotor geeft op elk toerental een hoog koppel af, dan heeft een variabele overbrenging geen zin, omdat deze er voor zorgt dat de motor rond eenzelfde toerental blijft hangen waar het meeste vermogen te halen valt.
Niet elke elektromotor heeft een hoog koppel. Dit hangt van het aantal windingen en stators af. Dat varieert van laag toerental+ hoog koppel tot hoog toerental+laag koppel bij hetzelfde vermogen tot hoog koppel+hoog toerental bij hoog vermogen.
Ik heb een elektronica achtergrond, en werkte 10 jaar geleden al met brushless elektromotoren met pwm sturing bij elektrische fietsen.

Als je een motor neemt met hoog koppel, en deze als direct drive in het wiel gebruikt, heb je een goed vermogen en koppel op de achteras, gebruik je een hoog toerental motor met een lager koppel , zal je een overbrenging moeten gebruiken om de versnelling te creeën.

Meestal wordt het eerste gekozen. Direct in het wiel. Simpel en makkelijk te sturen.
Gebruik je een te sterke motor voor een controller die er niet voor gemaakt is, brand je de FET's door. Stuur je teveel door een motor die er niet op berekend is, brand je die door. Gebruik je meer vermogen dan je accu's aankunnen, kan je die opblazen.
Hoe dan ook, je moet alles op elkaar afstemmen, elektrisch gezien, als je er lang mee wilt blijven rijden.
 
Last edited:
Zinelli elektrische scooter opvoeren geen probleem

Heb zelf een Zinelli elektrische scooter en die was echt heel eenvoudig sneller te maken. Een kwestie van een draadje doorknippen. Veel makkelijker dus dan wat ik van mijn benzinescooter gewend ben.

In de praktijk rijd ik niet harder dan iets tegen de 30 zonder helm (wil geen brokken maken aan mijzelf of een ander), maar je trekt wel wat sportiever op. Als ik er ooit wat mee zou hebben binnen de garantie, zet ik er gewoon weer een kroonsteentje tussen, denk niet dat ze het in de gaten hebben. ;)

Actieradius loopt inderdaad een beetje terug, maar volgens mij komt dat meer omdat ik nu wat sportiever ben gaan rijden.
 
Last edited:
Welke elektrische scooter heb je? Ze zijn vrijwel allemaal op te voeren. Wij verkopen zelf de Qwic, Novox, Ebretti, E-spike en Kreidler. Opvoeren van 25km/h naar 45km/h kan makkelijk, je zal iets op je actieradius inleveren. Wil je harder dan 50 kilometer per uur rijden kan je een aantal dingen doen zoals het bruggen van je controller maar dit raad ik af omdat wij er slechte ervaringen mee hebben.

We hebben onder andere deze gebouwd:

[ame="[MEDIA=youtube]KETxJUDx87Q[/MEDIA]"]YouTube - ‪electric race scooter 80mw topspeed‬‏[/ame]

Maar dit blijft niet lang heel:)
Beste,
Waar zijn jullie gevestigd? Of kan je een video sturen hoe je een ebretti 518 opvoerd?
Uiteraard tegen vergoeding.
Grt
 
Stel die vraag maar in een nieuw TOPIC, is beter denk ik.
En ik zou nooit mijn telefoonnummer op een forum vermelden.
Gaan straks veel van die gekke jou bellen.
 
Back
Top