Elektrische choke vivacity

Mado

New Member
Betreft een choke voor een Vivacity 2t snor 2005.

Als ik de voltage op de kabel vanaf de spanningsregelaar naar de choke meet. Meet ik tussen 5-12 volt afhankelijk van hoever ik het gas open trek? Dus lage toeren lage voltage, hoge toeren hoge voltage. Klopt dit?

Alvast bedankt.
 
Advertisement - register to remove this

Betreft een choke voor een Vivacity 2t snor 2005.

Als ik de voltage op de kabel vanaf de spanningsregelaar naar de choke meet. Meet ik tussen 5-12 volt afhankelijk van hoever ik het gas open trek? Dus lage toeren lage voltage, hoge toeren hoge voltage. Klopt dit?

Alvast bedankt.
Volgensmij is een choke niets meer dan een dingetje wat helemaal naar buiten staat ik noem maar wat 3 cm. En als de motor aangaat steeds korter word. Door meer spanning. Maar het lijkt mij logisch dat de choke constante spanning moet krijgen. Ik kan het ook verkeerd hebben.
Maar als de choke gewoon werkt is er toch geen probleem?
 
De wisselspanning voor de choke is dezelfde spanning als die voor je verlichting (koplamp en achterlicht)
De wisselspaning van de stator (gele draad) wordt door de spanningsregelaar begrensd op ongeveer 12 Volt echter die 5 volt bij stationair draaien van de motor is wel erg laag.

Doet je koplamp het bij stationair draaien van de motor het goed of is deze heeeel erg zwak?

Verder ik weet niet de reden waarom je spanning aan de choke gaat meten maar ik kan je wel vertellen dat sommige viva's een weerstand in serie hebben met de choke.
Heb je een gele en een groene draad bij de choke heb je geen serieweerstand.
Heb je een gele en een groen/zwarte draad heb je die wel en zou ik deze ook even meten, volgens het schema is deze dacht ik 6,7 Ohm/5 watt.
Post automatically merged:

Ik kan het ook verkeerd hebben.
Inderdaad.

Aidan, kijk eens naar het filmpje hieronder dit is pas 100x gepost op dit forum, misschien is het toch verstandig het advies van @Bas op te volgen!

 
Last edited:
De wisselspanning voor de choke is dezelfde spanning als die voor je verlichting (koplamp en achterlicht)
De wisselspaning van de stator (gele draad) wordt door de spanningsregelaar begrensd op ongeveer 12 Volt echter die 5 volt bij stationair draaien van de motor is wel erg laag.

Doet je koplamp het bij stationair draaien van de motor het goed of is deze heeeel erg zwak?

Verder ik weet niet de reden waarom je spanning aan de choke gaat meten maar ik kan je wel vertellen dat sommige viva's een weerstand in serie hebben met de choke.
Heb je een gele en een groene draad bij de choke heb je geen serieweerstand.
Heb je een gele en een groen/zwarte draad heb je die wel en zou ik deze ook even meten, volgens het schema is deze dacht ik 6,7 Ohm/5 watt.
Post automatically merged:


Inderdaad.

Aidan, kijk eens naar het filmpje hieronder dit is pas 100x gepost op dit forum, misschien is het toch verstandig het advies van @Bas op te volgen!


Ik heb een oude vivacity gekocht en ben deze aan het opknappen. In de oude gele draad naar de choke zat een breuk dus heb ik hier een nieuw draad aan gesoldeerd. Ook een nieuwe 6,7ohm 5a weerstand gekocht, omdat de oude aardig verroest was.

Om zeker te zijn dat er spanning op stond heb ik de gele draad doorgemeten . Plus op geel en min op de groene draad van de weerstand die weer op een bout bevestigd zit. Hier meet ik dus ook die stationairspanning van 4-5v.

Choke getest, en die lijkt gewoon te werken. Zowel rechtstreeks op accu als via de spanningsregelaar.

In principe zouden er dus geen problemen hoeven te zijn, maar ik wil alles gewoon goed hebben, zodat ik op korte termijn geen problemen meer hoef te verwachten.
 
Beste @Etech ,

hartelijk welkom op dit forum maar maak even een eigen draadje/topic aan voor jouw probleem.
Je kaapt nu als het ware het draadje van @Mado .
Post automatically merged:

@Mado,

ik denk dat alles gewoon in orde is maar dat je verkeert meet.
Je moet niet vergeten het verwarmingselement in de elektrische choke staat in serie met de weerstand, dan meet je over de choke en over de weerstand maar een gedeelte van de spanning.

Je hoort ook aan het stationair toerental of de choke werkt.
Bij koude start loopt de scooter met een hoger stationair toerental dat na een paar minuutjes terugvalt naar het normale toerental.
Wel het stationair toerental op de carburateur pas inregelen als de choke z'n werk heeft gedaan, maw als het blokje warmgedraaid is.
 
Last edited:
Beste @Etech ,

hartelijk welkom op dit forum maar maak even een eigen draadje/topic aan voor jouw probleem.
Je kaapt nu als het ware het draadje van @Mado .
Post automatically merged:

@Mado,

ik denk dat alles gewoon in orde is maar dat je verkeert meet.
Je moet niet vergeten het verwarmingselement in de elektrische choke staat in serie met de weerstand, dan meet je over de choke en over de weerstand maar een gedeelte van de spanning.

Je hoort ook aan het stationair toerental of de choke werkt.
Bij koude start loopt de scooter met een hoger stationair toerental dat na een paar minuutjes terugvalt naar het normale toerental.
Wel het stationair toerental op de carburateur pas inregelen als de choke z'n werk heeft gedaan, maw als het blokje warmgedraaid is.

Dit heb ik overigens gemeten met de choke niet aangesloten. Scooter wel warm en stationair. Choke draden losgekoppeld en gemeten vanaf geel vanaf de spanningsregelaar en groen vanaf de weerstand aan het blok/frame.

Choke werkte voorheen altijd prima. Dus waarschijnlijk zie ik beren op de weg.

Scooter staat momenteel even stil wegens startproblemen. Carburateur vervangen heeft geen oplossing gebracht. Daarom wou ik dit graag uitsluiten. Waarschijnlijk membraan of zuiger/zuigerveren. Ik ga ze beiden vervangen.
 
@Sparky Nog even een terugkoppeling. Nieuwe zuiger en sproeier 50 geïnstalleerd ipv de standaard 48. Hij start al beter.

Heb het idee dat zolang de choke open staat, hij wel Stationair wil lopen, maar de neiging heeft uit te vallen. Als je dan gas geeft valt hij dood. Door erg minimaal gas te geven komt er leven in.

Op het moment dat de choke dicht staat, loopt hij als een zonnetje. Dan valt hij ook niet meer dood.
 
Wat bedoel je met choke dicht staat?
Post automatically merged:


Het is wel de snor, ik weet niet wat hier in hoort te zitten, in iedergeval zit in de bromversie een hoofdsproeier 72 en stationairsproeier 42.

Als de scooter even heeft gelopen +/- 1,5- 2 minuut, vermoed ik dat de choke dicht gaat. En dan loopt hij mooi stationair en kan ik gas geven. Op het moment dat ik de scooter net start, dus de choke nog open staat dan zakt hij weg met wat gas en wil haast niet blijven lopen . Hij valt dan soms ook uit.

Standaard heeft de oude vivacity snor sproeier 48 en de brom 52 of 54 dacht Ik.
 
Hetzelfde heb ik bij de scooter van mijn schoonzoon gehad, startte prima, liep matig en onregelmatig stationair, bij het minste gasgeven, viel de scooter onmiddelijk uit.
Hier was gekgenoeg de stationairsproeier verstopt.
Je zit nu de hele tijd in de richting van de choke te denken maar heb je de carburateur ook al eens goed schoongemaakt en gecontroleerd of de vacuumkraan genoeg benzine doorlaat en of de vulling van de vlotterbak voldoende hoog is?
 
Hetzelfde heb ik bij de scooter van mijn schoonzoon gehad, startte prima, liep matig en onregelmatig stationair, bij het minste gasgeven, viel de scooter onmiddelijk uit.
Hier was gekgenoeg de stationairsproeier verstopt.
Je zit nu de hele tijd in de richting van de choke te denken maar heb je de carburateur ook al eens goed schoongemaakt en gecontroleerd of de vacuumkraan genoeg benzine doorlaat en of de vulling van de vlotterbak voldoende hoog is?
Ik heb de oude Carburateur vervangen voor een nieuwe Gurtner Replica die door de dealer werd aangeraden. Vervolgens ook de zuiger en veren vervangen. Startproblemen blijven.

Vivacity snor loopt zo,n 42 km/h dus zal wellicht ergens ontgrenst zijn. Zou het dan toch een te kleine hoofdsproeier kunnen zijn? Vacuumkraan lijkt gewoon zijn werk te doen.
 
Back
Top