Volgensmij is een choke niets meer dan een dingetje wat helemaal naar buiten staat ik noem maar wat 3 cm. En als de motor aangaat steeds korter word. Door meer spanning. Maar het lijkt mij logisch dat de choke constante spanning moet krijgen. Ik kan het ook verkeerd hebben.Betreft een choke voor een Vivacity 2t snor 2005.
Als ik de voltage op de kabel vanaf de spanningsregelaar naar de choke meet. Meet ik tussen 5-12 volt afhankelijk van hoever ik het gas open trek? Dus lage toeren lage voltage, hoge toeren hoge voltage. Klopt dit?
Alvast bedankt.
Inderdaad.Ik kan het ook verkeerd hebben.
De wisselspanning voor de choke is dezelfde spanning als die voor je verlichting (koplamp en achterlicht)
De wisselspaning van de stator (gele draad) wordt door de spanningsregelaar begrensd op ongeveer 12 Volt echter die 5 volt bij stationair draaien van de motor is wel erg laag.
Doet je koplamp het bij stationair draaien van de motor het goed of is deze heeeel erg zwak?
Verder ik weet niet de reden waarom je spanning aan de choke gaat meten maar ik kan je wel vertellen dat sommige viva's een weerstand in serie hebben met de choke.
Heb je een gele en een groene draad bij de choke heb je geen serieweerstand.
Heb je een gele en een groen/zwarte draad heb je die wel en zou ik deze ook even meten, volgens het schema is deze dacht ik 6,7 Ohm/5 watt.
Post automatically merged:
Inderdaad.
Aidan, kijk eens naar het filmpje hieronder dit is pas 100x gepost op dit forum, misschien is het toch verstandig het advies van @Bas op te volgen!
Beste @Etech ,
hartelijk welkom op dit forum maar maak even een eigen draadje/topic aan voor jouw probleem.
Je kaapt nu als het ware het draadje van @Mado .
Post automatically merged:
@Mado,
ik denk dat alles gewoon in orde is maar dat je verkeert meet.
Je moet niet vergeten het verwarmingselement in de elektrische choke staat in serie met de weerstand, dan meet je over de choke en over de weerstand maar een gedeelte van de spanning.
Je hoort ook aan het stationair toerental of de choke werkt.
Bij koude start loopt de scooter met een hoger stationair toerental dat na een paar minuutjes terugvalt naar het normale toerental.
Wel het stationair toerental op de carburateur pas inregelen als de choke z'n werk heeft gedaan, maw als het blokje warmgedraaid is.
Wat bedoel je met choke dicht staat?Op het moment dat de choke dicht staat.
Het is wel de snor, ik weet niet wat hier in hoort te zitten, in iedergeval zit in de bromversie een hoofdsproeier 72 en stationairsproeier 42.Ik vind Hoofdsproeier 50 erg klein....
Wat bedoel je met choke dicht staat?
Post automatically merged:
Het is wel de snor, ik weet niet wat hier in hoort te zitten, in iedergeval zit in de bromversie een hoofdsproeier 72 en stationairsproeier 42.
Ik heb de oude Carburateur vervangen voor een nieuwe Gurtner Replica die door de dealer werd aangeraden. Vervolgens ook de zuiger en veren vervangen. Startproblemen blijven.Hetzelfde heb ik bij de scooter van mijn schoonzoon gehad, startte prima, liep matig en onregelmatig stationair, bij het minste gasgeven, viel de scooter onmiddelijk uit.
Hier was gekgenoeg de stationairsproeier verstopt.
Je zit nu de hele tijd in de richting van de choke te denken maar heb je de carburateur ook al eens goed schoongemaakt en gecontroleerd of de vacuumkraan genoeg benzine doorlaat en of de vulling van de vlotterbak voldoende hoog is?