Elektrische choke aansluiten

Choempie

Well-Known Member
Ik heb op mijn yamaha neo's 1998 een carburateur met elektrische choke erop, alleen zat er origineel in deze scooter een carb met kabelchoke, dus is er geen aansluiting voor. Moet ik de kabels gewoon op + en - aansluiten? en weet ieamand misschien ook vanuit waar en welke kleur deze kabels zijn?

Hij start overigens wel gewoon goed altijd, koud warm maakt niet uit altijd 1/2 kicks en dan gaat hij aan. Wel heb ik dat hij bij het stoplicht stotterd bij wegrijden, maar weet niet of dat hierdoor komt..

Iemand die mij kan helpen?
 
Advertisement - register to remove this

Ik heb alleen hier antwoord op.
Dat komt niet door de choke.
Dat ben ik niet helemaal met je eens.
Als de carburateur een elektrische choke heeft en je sluit hem niet aan, blijft de scooter altijd een verrijkt mengsel krijgen ook al is het blok warm.
Dit kan leiden tot verzuipen vooral als je plots het gas open trekt en dit is misschien ook het stotteren.
 
Dat ben ik niet helemaal met je eens.
Als de carburateur een elektrische choke heeft en je sluit hem niet aan, blijft de scooter altijd een verrijkt mengsel krijgen ook al is het blok warm.
Dit kan leiden tot verzuipen vooral als je plots het gas open trekt en dit is misschien ook het stotteren.
Ik ga eerst een beetje met mn gasnaald knoeien, daarna wat sproeiers proberen, als ik het probleem nog heb ga ik inderdaad achter de choke aan!
 
Knoeien inderdaad, waarom niet gelijk het echte probleem aanpakken?
Want je kunt nu lager gaan in hoofdsproeier of je gasnaald laten zakken en heel waarschijnlijk krijg je daarmee het stotteren weg maar krijg je weer een ander probleem van niet starten bij koude motor of koud weer.

Die choke staat gewoon over dezelfde spanning als je verlichting, wel voor de aan- uitschakelaar als je die hebt maar vogens mij niet.

  • Heb je wel een aan- uitschakelaar dan spanning aftakken van de geel/rode draad van de stator.
  • Heb je geen aan- uitschakelaar dan kun je de spanning ook aftakken van de geel/rode draad van de stator of de spanning aftakken van de blauwe draad van je achterlicht.
 
Last edited:
Knoeien inderdaad, waarom niet gelijk het echte probleem aanpakken?
Want je kunt nu lager gaan in hoofdsproeier of je gasnaald laten zakken en heel waarschijnlijk krijg je daarmee het stotteren weg maar krijg je weer een ander probleem van niet starten bij koude motor of koud weer.

Die choke staat gewoon over dezelfde spanning als je verlichting, wel voor de aan- uitschakelaar als je die hebt maar vogens mij niet.

  • Heb je wel een aan- uitschakelaar dan spanning aftakken van de geel/rode draad van de stator.
  • Heb je geen aan- uitschakelaar dan kun je de spanning ook aftakken van de geel/rode draad van de stator of de spanning aftakken van de blauwe draad van je achterlicht.
Wat bedoel je precies met een aan/uit schakelaar?
 
Dat ben ik niet helemaal met je eens.
Als de carburateur een elektrische choke heeft en je sluit hem niet aan, blijft de scooter altijd een verrijkt mengsel krijgen ook al is het blok warm.
Dit kan leiden tot verzuipen vooral als je plots het gas open trekt en dit is misschien ook het stotteren.

Deze laat ik in het midden.
Als test zou je de pin kunnen verwijderen van de choke. ^_^
Wat bedoel je precies met een aan/uit schakelaar?

Ik vermoed dat hij een aan uit schakelaar voor de scooter bedoelt, een startonderbreker die je hedendaags op scooters tegen komt, vaak op het stuur.
 
Deze laat ik in het midden.
Als test zou je de pin kunnen verwijderen van de choke. ^_^


Ik vermoed dat hij een aan uit schakelaar voor de scooter bedoelt, een startonderbreker die je hedendaags op scooters tegen komt, vaak op het stuur.
Als je de pin verwijdert blijft hij toch ook gewoon met choke rijden? Is toch zo dat de pin omlaag gaat als er stroom opkomt, of heb ik sat nou fout?

En ik heb geen startonderbreker nee, heb een sportstuurtje en heb eigenlijk niks meer daar op. Heb alleen contant aan/uit
 
Wat bedoel je precies met een aan/uit schakelaar?
De aan- uitschakelaar van je verlichting maar vermoedelijk heb jij die niet op je Neos en is je verlichting altijd aan als de motor loopt.
Altans blijkt dit uit het elektrische schema van jouw scooter.
Als test zou je de pin kunnen verwijderen van de choke. ^_^
Die pin zorgt er juist voor dat het enricher-kanaaltje wordt afgesloten als de choke zijn werk heeft gedaan!
Dus weghalen heeft geen zin en heeft hetzelfde effect als de choke niet elektrisch aansluiten.
 
De aan- uitschakelaar van je verlichting maar vermoedelijk heb jij die niet op je Neos en is je verlichting altijd aan als de motor loopt.
Altans blijkt dit uit het elektrische schema van jouw scooter.

Die pin zorgt er juist voor dat het enricher-kanaaltje wordt afgesloten als de choke zijn werk heeft gedaan!
Dus weghalen heeft geen zin en heeft hetzelfde effect als de choke niet elektrisch aansluiten.
Ik had eerst wel een aan/uit schakelaar voor het licht.Alleen die was kapot gegaan, en kon nergens dezelfde vinden uit 1998. Heb toen de koplamp gewoon doorverbonden waardoor hij altijd brand
 
Oké,
dan heb je een aantal opties:
  1. Je sluit de choke daar aan waar je die doorverbinding van de koplamp hebt gemaakt.
  2. Je sluit de choke aan op de blauwe draad van je achterlicht.
  3. Je sluit je choke aan op de geel/rode draad van je stator.
Uiteraard die tweede draad van de choke op massa aansluiten maar eigenlijk hoort bij de originele choke van de Yamaha Neos nog een serieweerstand.
De keuze is aan u om te bepalen of je dit doet of niet.
Als je de weerstand niet in serie zet wordt de choke sneller heet en zal de periode dat het blokje een extra rijk mengsel krijgt korter.
 
Hoe kan het dat de luchtschroef niet goed is afgesteld dan?
Dit is toch het eerste wat je bij elk beurtje doet, toch?
En als je de instelling van de luchtschroef niet vertrouwt, is dit binnen 5 minuten opgelost.

Maar blijkbaar neem je het niet zo nauw met beurtjes en onderhoud als ik je topic zo lees!

 
Hoe kan het dat de luchtschroef niet goed is afgesteld dan?
Dit is toch het eerste wat je bij elk beurtje doet, toch?
En als je de instelling van de luchtschroef niet vertrouwt, is dit binnen 5 minuten opgelost.

Maar blijkbaar neem je het niet zo nauw met beurtjes en onderhoud als ik je topic zo lees!



Is ook niet een dagelijkse scooter, heb mn ludix daarvoor. Die is wel netjes onderhouden.

Maar ik heb de luchtstelschroef gewoon op 1,5 draai open gezet, verder niks mee gedaan nee.
 
Back
Top