Elektra problemen.

Lokiki

Well-Known Member
Beste mensen,
mijn excuus als dit niet in het juiste (sub) forum is geplaatst maar ik wist niet zo snel waar ik hiermee terecht kon.
even een prelude:

Ik had enkele weken geleden last van kortsluiting ( draadje was opengesleten en het koper kwam tegen een stuk van mijn frame ) ik kon niet meer elektrisch starten/ de claxon gebruiken en mijn knipperlichten deden raar.

Na verschillende zekeringen verslonden te hebben en de kappen er meerdere malen af gehaald had ik de boosdoener gevonden.
Ik heb deze netjes dicht gemaakt met isolatietape en heb een nieuwe zekering gepakt en voila, hij deed het weer als vanouds.

Nu heb ik vandaag precies hetzelfde,

Ik wou elektrisch starten en opeens hoorde je een zachte zoem ( leek het wel ) en alles qua elektra deed het niet meer wanneer ik de sleutel op "On" had..
Kicken deed die wel gewoon en kon ermee rijden, tijdens het rijden deed mijn claxon het amper en de knipperlichten leken net een stroboscoop.
Eenmaal thuis gekomen dacht ik dat mijn reparatie toch was mislukt, gekeken maar dit bleek niet het geval.. zelfs de zekering was nog intact. zelfs met een nieuwe zekering bleef het probleem zich voortdoen..

Dus mijn vraag is heeft iemand ENIG idee wat dit kunnen zijn, om de trip en rekening van de scootergarage te besparen?

Met vriendelijke groeten en alvast heel erg bedankt voor een ieder die zich eraan wilt wagen.
 
Advertisement - register to remove this

Lokiki,

Ik zou beginnen met het meten van je accu en of de accu geladen wordt bij lopende motor.

Ik denk namelijk dat je accuspanning aan de lage kant is, het zoemen kan hey startrelais zijn geweest dat stond te oscilleren door het in elkaar zakken van de boordspanning als gevolg van de hoge belasting van de startmotor.
 
Beste sparky,
Passende naam voor dit onderwerp en bedankt voor je snelle reactie ;)

De accu zal ik morgenochtend dan even meten, dit is geen probleem, maar hoe kan ik testen of de accu geladen word als de motor loopt?
Is de bedoeling dan gewoon een stuk rijden en erna weer meten of stilstaand?
Met vriendelijke groet en een fijne avond,
 
Meet de spanning over de accu, in rust moet deze minimaal 12,3 Volt zijn.
Start daarna de scooteren geef een beetje gas, de spanning over de accu moet nu stijgen naar een spanning tussen 14 en 15 Volt.
Wanneer de spanning over de accu, afkomstig van de spanningsregelaar, hoger wordt dan de accuspanning, loopt er een stroom door de accu, die de accu oplaadt.

Dit wil natuurlijk niks zeggen over de conditie van de accu zelf.
 
Beste sparky,
Na het doormeten van de accu bleek dat dit het probleem was, hij laadde nog wel op, de accu vervangen en hij deed het weer perfect.
Heel erg bedankt voor het meedenken naar de oplossing,
Met vriendelijke groet,
 
Back
Top