elekstart, remlicht

DN072

#72
hey

ik heb een probleem
als mijn motor uit staat maar het contact aan.
dan hoort normaal gesproke het remlicht het te doen
en de electrische start ook. maar geen van bijde doet het
ze hebben het wel gedaan.
iemand enig idee waar de relais van de elek start zich bevind bij een aerox?
of tips waarom het remlicht het niet doet (ook niet met draaiende motor)
ik heb al gecheckt naar:
Lamp bolletje,
remschakelaars

die zijn gewoon oke

iemand enig idee?
kan het een zekeringetje zijn oid?
en waar zit die dan?

Gr. Daniel
 
Advertisement - register to remove this

ja klopt verlichting doet het ook gewoon goed als ie aanstaat
alleen als de motor uitstaat is er geen teken van elektriciteit te bekennen
ik ga ff zekeringetje proberen
 
Grappig, ik ben vandaag dus exact hetzelfde probleem tegen gekomen bij een aerox die ik aan het opknappen ben. Ben er alleen nog niet uit, 5 minuten geleden deed de elec start, remlichten en toeter het nog, wilde ik me remlichten goed gaan aansluiten, kapt het gehele elec circuit ermee, op ontsteking en verlichting na.

edit:net nieuwe zekering geprobeerd, lag het ook niet aan. Was ook niet doorgebrand btw :p Maar aan welke unit ligt het dat het gehele systeem weigert? Heb absoluut geen kaas gegeten van electrische zooi.
 
Last edited:
Waarschijnlijk zit het probleem in je remlicht schakelaars, die kunnen vast zitten of gewoon stuk zijn. 2 nieuwe kopen voor 3 euro/stuk oid, geheid je probleem.

Je kan het testen door de 2 kabeltjes die op de schakelaar zit tegen elkaar aan te houden en van elkaar af, dan zie je wel of je remlicht gaat branden of dat je elektrische start het weer doet.
 
Dat is het stomme bij mij. Ik had die schakelaars dus niet aangesloten zitten. En me remlicht, toeter en elec start deden het. Toen wilde ik ze gaan aansluiten en nu doet helemaal niets het meer, toeter niet, elec start niet, en remlichten niet. Ook wanneer ik die 2 draadjes inderdaad tegen elkaar aan houd gewoon 0. Alleen me verlichting voor en achter doet het dan wel weer :?
 
Nu je het zegt, het was idd toen ik de remlichtschakelaars aansloot dat opeens niks meer het deed. en ik had me achterlicht toen bekeken en het draadje was opeens in 2en

maar inmiddels een NIEUWE kabelboom aangeschaft, nog steeds hetzelfde probleem

Edit: Kan het geen aarde probleem zijn?? ( sorry als het domme opmerking is, heb de balle verstand van elektra )
 
Last edited:
ik had vroeger een probleem dat mijn remlicht ballonnetje steeds stuk ging. Wat het probleem was, had ik pas gevonden toen ik de scooter al 2jaar verkocht had :D

Vooraan in de buurt van je radiator zit zo'n klein porselein balkje (elektrisch aangesloten)
Ongeveer 4-5cm breed, en 1 op 1cm is de zijkant. Dit is een hoogvermogen weerstand (6Watt denk ik) deze was in eerste instantie stuk.

in 2de instantie deed mijn spanningsomvormer het niet meer. Waar dit geplaatst is weet ik niet juist meer.. Dit is zo'n blokje met koelribben op en waar 4 draden aan aangesloten zijn.
Wat doet dit? Je onsteking maakt een spanning aan, willekeurig en vreemd signaal, dit bakje maakt er een mooie 13.5V gelijkspanning van. Vervang deze 2 onderdelen eens en steek een nieuw ballonnetje. Zie wat er gebeurt :)

@DN072, massa kan het niet zijn, slechte massa is gewoon geen werking. Dan doet niets het deftig.
@491-boy, als je je remlichtschakelaars niet aansluit, kan het remlicht NOOIT werken!
 
Die spanningsomvormer met ribbels is toch je relais?
en die zit vlak onder je contact slot die heb ik vervangen zonder resultaat ( wel een 2e hands )
Hoe controleer ik of het goed werkt? met een spanningsmeter?

das toch zon geval?:
121414_LB_00_FB.EPS.jpg


en waar moet je dan die twee pennen op zetten om te controleren of het werkt?

maar dat andere langwerpige dingetje komt me niet bekent voor.
daar ga ik maar is naar opzoek

Bedankt !
 
ik had vroeger een probleem dat mijn remlicht ballonnetje steeds stuk ging. Wat het probleem was, had ik pas gevonden toen ik de scooter al 2jaar verkocht had :D

Vooraan in de buurt van je radiator zit zo'n klein porselein balkje (elektrisch aangesloten)
Ongeveer 4-5cm breed, en 1 op 1cm is de zijkant. Dit is een hoogvermogen weerstand (6Watt denk ik) deze was in eerste instantie stuk.

in 2de instantie deed mijn spanningsomvormer het niet meer. Waar dit geplaatst is weet ik niet juist meer.. Dit is zo'n blokje met koelribben op en waar 4 draden aan aangesloten zijn.
Wat doet dit? Je onsteking maakt een spanning aan, willekeurig en vreemd signaal, dit bakje maakt er een mooie 13.5V gelijkspanning van. Vervang deze 2 onderdelen eens en steek een nieuw ballonnetje. Zie wat er gebeurt :)

@DN072, massa kan het niet zijn, slechte massa is gewoon geen werking. Dan doet niets het deftig.
@491-boy, als je je remlichtschakelaars niet aansluit, kan het remlicht NOOIT werken!

ik bedoelde ook wanneer je ze tegen elkaar aanhield ze het wel deden, en toen ik ze wilde gaan aansluiten het zooitje ermee kapte. Sorry beetje verkeerd geschreven O-) Maar dat witte porselijnen ding is bij mij dus wel aardig gaar, verroest en half verrot. Daar kan het dus wel eens goed aan liggen? Ga ik die eens vervangen denks. Die spanningsregelaar heb ik al 2 van geprobeerd, is alleen geen verschil mee te merken.

edit: regelt dat witte porselijnen ding dus ook zaken als elec start en toeter?
 
Jep ik bedoel nr 15. En neen dat regelt niet je toeter en elek start. Hoe kan je meten of je spanningsregelaar goed is, tussen alle pinnetjes eens meten zonder batterij en bij hoog toerental (zodat onsteking maximaal werkt) tussen 2 pinnetjes moet je dan ongeveer 13.5V meten.

Ik had eens een spanningsomvormer gekocht op euroscooters (wit product) en deze werkte al niet van in het begin. Had dan een andere gemonteerd en alles werkte.

En dat ding met koelribben is dus geen relais ;)
Een relais is een schakelmechanisme, dit is een elektronische schakeling die een hoge vreemde spanning omvormt naar een 13.5V gelijkspanning om je batterij op te laden. Je batterij levert uiteindelijk het vermogen (lees stroom)

Ik ben niet 100% zeker maar ik denk dat die porseleine weerstand zelfs gewoon serieel mee aan je remlicht is bevestigd.

*edit* Die weerstand heeft effect op héél je circuit. Staat vlak achter je schakelcontact. Echt wel belangrijk dat deze in orde is.
 
imagemagic.php


ik kan deze aansluiting niet echt vinden op me kabelboom.

ik ging net naar de lokale scooterboer, en die had er een met 1 kabeltje maar(een roze)

welke van de twee moet ik hebben dan?

Greetz

edit: of is dit voor nieuw type kabelboom?

en het enige wat ik nu nog over heb en loshangen bij mijn kabelboom is een zwart draad en een gele, die waarschijnlijk dan op me weerstand moeten, kan dit kloppen?
 
Last edited:
DN072 misschien zit die aansluiting er niet letterlijk op je kabelboom maar je hebt sowieso 2 aansluitingen nodig hoor :)

misschien zit het er uit zoals op de onderstaande foto.
p6110041kp6.jpg


491-boy; batterij niet stuk? batterij goed aangesloten? Zekering niet stuk, kijk altijd eerst dit allemaal na.
Is idd je lampje niet stuk? Heb je een custom licht (TNT, lexusding..) Zijn je kabeltjes dan wel correct aangesloten? (stoplicht, standlicht)
...
 
juistem !! bedankt want precies die twee losse draden had ik over
nu nog een weerstand zoeken die twee aansluitingen heeft,

dat plaatje van euroscooters.nl heeft het wel maar wat ik eergister bij de scooterboer zag was heel anders.

ik ga gelijk opzoek
 
Back
Top