Electrische start problemen

Enterprise

Well-Known Member
De electrische start is het enigste dat nog niet werkt aan mijn scooter dus dacht ik vandaag dat ik dat ging repareren.
Helaas ging dit niet als gepland.
De scooter heeft recent een nieuwe accu.
Ik heb er een nieuwe startmotor in gezet en hij draait de Vario maar heel erg langzaam en met een pauze ertussen, alsof de accu plat is. Dit deed hij ook met de oude startmotor. Ook meet ik genoeg stroom op de plus kabel van de startmotor en is de accu echt vol.

Ik heb een koso temperatuur meter die omhoog schiet als ik de electrische start knop in houd.

Wat kan er aan de hand zijn? Start relais?
Slechte massa?
 
Advertisement - register to remove this

Voordat je een nieuw relais aanschaft en dit niet de oorzaak is van niet meer starten via de startknop, kun je het best even meten met een multimeter.
Zet hiervoor de multimeter op 20 Volt gelijkspanning.
Druk een remhendel en de startknop gelijkertijd in zoals je dit normaal doet als je de scooter start.
Meet met de rode en zwarte meetpennen over de twee dunne draden van je startrelais.
Hier komt dan een spanning te staan die ongeveer gelijk is aan de accuspanning.
Komt er geen spanning tussen deze twee draden te staan, is de oorzaak NIET het startrelais maar ligt de oorzaak in de aansturing van het relais.

Je vertelt ineens dat je de accu hebt verplaatst, zijn de draden dik genoeg die richting startrelais en massa gaan of zijn dit nog de originele?
 
De accu had ik inderdaad verplaatst. De draden zijn even dik als de originele maar alleen niet van koper. Als ik de draad ertussen uit haal en de koperen draden op de accu zet was het starten hetzelfde dus ik vermoed niet dat daar het probleem ligt. Ik ga zometeen even de draden testen voordat ik het relais zal kopen.

@eurokit maar hoe kan mijn accu dan nu al slecht zijn? Hij is amper een weekje oud. Het is een onderhouds vrije accu die ik niet kan openen geloof ik. Ik heb hem zo gekregen als dat ie is. Plug and play.
 
Met die accu is niets mis. Dit zijn onderhoudsvrije plug&play gel accu's ik ken die dingen. Gloednieuw bovendien toch?

Maakt de startknop zelf niet gewoon slecht contact?
 
Last edited:
Denk het niet. Dikke draden op elkaar draait even langzaam.
De knop reageerde niet omdat er een kabeltje los was die naar het relais ging. Heb deze weer vastgemaakt. Alleen als ik nu op de start knop duw hoor ik alleen een klik en verder gebeurt er niets. Is dan toch het relais stuk ?
 
Heb hem weer aan de praat. Had de stekker verkeerd in elkaar gezet. Relais dus uitgesloten, accu uitgesloten.
Temperatuur meter sloeg omhoog omdat ie tegen de bougie kabel aankwam.
Hij startte net een paar keer elektrisch maar daarna niet meer dus ik denk dat ik een beetje te veel van de accu heb gevraagd. Ik ga vanmiddag eens een flink stuk toeren en dan nog eens kijken of het wel werkt. Misschien heb ik zo lang met de accu liggen kloten dat ik hem een beetje uitgeput heb nu ofzo. Word vervolgd
 
Ik krijg toch langzaam de indruk dat de elektrische installatie van je scooter een boeltje is, gezien alles wat zo plots komt boven drijven in dit topic.

Eerst maar eens alles netjes maken en draden, connectoren en verbindingen nalopen anders blijf je sukkelen.
 
Alles is zo goed als netjes nu en werkt ook. De vorige eigenaar heeft er een rommel van gemaakt in ieder geval. Ik had het ook kunnen weten aangezien ik hem als opknapper heb gekocht waar niks van werkte. Nu in paar maandjes tijd alles gerepareerd behalve de electrische start. Ik heb de kabel boom helemaal opnieuw dicht gateped en alles nagelopen. Alles werkt nu ook prima behalve de electrische start. Ik ben nu een flink stuk gaan toeren. Zeker een uur lang. Als ik de scooter uitzet en daarna meteen start, start hij electrisch. Als ik even wacht draait ie te langzaam. Dat is wel raar toch?
 
Als ik even wacht draait ie te langzaam. Dat is wel raar toch?
Denk dat iets of een onderdeel net dat beetje extra stroom pakt wat juist nodig is om optimaal te starten wanneer je even wacht. Dus zijn er extra dingen die stroom vragen recent aan je scooter toegevoegd?
Zit ook te denken aan een brakke kabelboom die stroom lekt...
 
Last edited:
Alles is zo goed als netjes nu en werkt ook. De vorige eigenaar heeft er een rommel van gemaakt in ieder geval. Ik had het ook kunnen weten aangezien ik hem als opknapper heb gekocht waar niks van werkte. Nu in paar maandjes tijd alles gerepareerd behalve de electrische start. Ik heb de kabel boom helemaal opnieuw dicht gateped en alles nagelopen. Alles werkt nu ook prima behalve de electrische start. Ik ben nu een flink stuk gaan toeren. Zeker een uur lang. Als ik de scooter uitzet en daarna meteen start, start hij electrisch. Als ik even wacht draait ie te langzaam. Dat is wel raar toch?


Als er teveel aan de kabelboom is geknipt (wat ik overigens zelf niet zo snel zou doen) is er misschien een reden om een andere kabelboom te zoeken.
Omdat je uit die brei gewoon niet eruit gaat komen, plus de bedrijfszekerheid is gewoon heel erg minder op dit moment met die verknipte troep.
 
Als deze Temp-meter achter het contactslot is aangesloten trekt deze meter de accu niet leeg.
Of er toch ergens een lekstroom is, kun je eenvoudig meten met de multimeter.

Zet het contactslot op uit en laat dit zo gedurende de meting anders beschadig je, je multimeter.

Zet de multimeter op het mili Ampere bereik (gelijkstroom)
Let op, steek de meetsnoeren in de juiste aansluitbussen van de multimeter.
Neem de kabel los van de pluspool van de accu.
Meet met de rode meetpen op de pluspool van de accu en met de zwarte meetpen op de losgenomen kabel.

Er mag nu geen stroom lopen.

Vergeet na de meting niet de meetsnioeren weer in de common en V/Ohm bus te steken anders loop je het risiko dat je bij je volgende meting de mulimeter beschadigd!!!!

Ondanks dat het een nieuwe accu is denk ik toch dat deze niet in een goeie contitie verkeert, dit omdat de spanning over de accupolen toch vrij diep duikt als je de startknop drukt.

Je zegt als ik gereden heb en ik start de scooter weer gelijk, doet de elektrische start het gewoon.
Als je een tijdje wacht, doet de elektrische start het niet goed, draait de startmotor langzaam en slaat het motorblokje niet aan.

Om nu uit te zoeken of dit aan de warme motor ligt of het feit dat je een tijdje hebt gereden en daarmee de accu weer bijgeladen hebt, doe het volgende eens.

Laat het blok goed afkoelen en vergewis je ervan dat de scooter niet elektrisch start.
Zet het contact uit.
Sluit de acculader aan op de accu terwijl deze aangesloten zit in de scooter.
Laat de acculader een tijdje laden, zolang als je normaal een ritje maakt waarna hij wel goed start.
Neem de acculader van de accu.
Probeer nu gelijk te starten, start hij nu wel, dan ligt het probleem gegarandeerd in de accu.
Start hij nu niet dan is de accu niet de oorzaak maar ligt deze ergens anders.
 
Back
Top