Electrische start problemen

Enterprise

Well-Known Member
De electrische start is het enigste dat nog niet werkt aan mijn scooter dus dacht ik vandaag dat ik dat ging repareren.
Helaas ging dit niet als gepland.
De scooter heeft recent een nieuwe accu.
Ik heb er een nieuwe startmotor in gezet en hij draait de Vario maar heel erg langzaam en met een pauze ertussen, alsof de accu plat is. Dit deed hij ook met de oude startmotor. Ook meet ik genoeg stroom op de plus kabel van de startmotor en is de accu echt vol.

Ik heb een koso temperatuur meter die omhoog schiet als ik de electrische start knop in houd.

Wat kan er aan de hand zijn? Start relais?
Slechte massa?
 
Advertisement - register to remove this

Wat is de spanning over de accu in rust?
Wat is de spanning over de accu tijdens het elektrisch starten?
Wat is de spanning over de accu bij stationair draaiende motor?
Wat is de spanning over de accu met draaiende motor en wat gas erop?
 
Spanning in rust afgekoppeld van scooter: 13,31
Spanning in rust gekoppeld aan scooter: 12,95
Tijdens electrisch starten: de spanning zakt gigantisch en gaat daarna terug naar 12.8
Spanning tijdens stationair: 13 en oplopend
Spanning tijdens beetje gas: 13,25 en oplopend.

Toen hij net boven de 13,25 kwam starte hij electrisch. Dan ligt het misschien toch aan de accu? Ook al is deze nieuw(weekje oud), zou het dan toch de accu kunnen zijn? Of misschien laadt de scooter niet goed op? Ik heb hem nu weer op de acculader gezet en zal hem morgen vroeg nog eens testen.
 

Attachments

  • 15705611630884263909667307488340.jpg
    15705611630884263909667307488340.jpg
    197.7 KB · Views: 7
Last edited:
Accuwaardes zien er perfect uit, daar is niks mis mee.

Zoek even je startrelais op.
Hier arriveren twee dikke draden en twee dunne draden.
Verbind de twee dikke draden even met elkaar, als de startmotor nu goed ronddraait is het vermogenscontact van het relais verbrand en moet je het startrelais vervangen.

Laat het resultaat even weten?

Edit, ik heb het verkeerd gelezen, ik had gelezen dat de spanning tijdens het starten naar 12,8 zakte echter nu realiseer ik me pas dat je schrijft: "Tijdens electrisch starten: de spanning zakt gigantisch en gaat daarna terug naar 12.8 "

Wat is gigantisch?
 
Last edited:
Bedankt voor het bericht. Volgens mij zakt hij terug naar 9/10 maar springt terug naar 12/13 als ik de startknop loslaat. Ik ga morgen vroeg de draden verbinden en dan reageer ik hier weer.
 
Start motor draait wel goed / normaal rond als die niet gemonteerd zit? Want dan zal het ding moeten buzzzen en zie je het tandwieltje draaien..

Zo ja dan raad ik je aan om eens naar de startkoppeling in je blok te kijken.. Want ik denk dat deze vast zit of versleten is.
 
Idd ik zou ook de startkoppeling+tandwielen eens nakijken en zonodig goed smeren (wd40). Deze onderdelen lopen vaak vol met vuil/smeer wat zowiezo een soepele start voorkomt. Behalve als het probleem inderdaad de elektra is... Want zo te lezen geeft het relais wel de zgn "buzzz" wat er op duid dat het relais werkt. En dat zou normaal gesproken genoeg moeten zijn de startkoppeling te laten draaien.
 
arkAC said:
Want zo te lezen geeft het relais wel de zgn "buzzz"

Ik heb nergens gelezen dat het startrelais zoemt.
Als dit het geval is kunnen er twee dingen aan de hand zijn:

1. De accu is slecht en kan de spanning niet hoog genoeg houden wanneer deze belast wordt met de stroom van de startmotor.
2. De startmotor trek te veel stroom, die de accu niet kan leveren en de spanning zakt in elkaar.
 
Heb een aantal dagen geleden de hele start koppeling eruit gehad. Er was een Vario geleidertje achter gevallen en ik kreeg hem er niet uit. Die busjes en veertjes donderden er natuurlijk uit. Ik zag zo 1 2 3 geen schade aan de onderdelen maar kan er uiteraard overheen gekeken hebben. Er is een startkoppeling en dat tandje erboven wat hem aangrijpt. Waar moet ik op letten om te weten of deze versleten zijn? Zoemen doet hij trouwens niet. Hij draait gewoon zwakjes de vario alsof de accu leeg is. Ik ga nu even testen wat hij doet met de twee dikke draden op elkaar.

Als ik de plus van de startmotor afhaal hoor ik wel een 'klik' bij het indrukken van de startknop

Edit: ben er niet aan toegekomen om de kabels met elkaar te verbinden, dit controleer ik vanmiddag rond 1 uur. Ik weet nu wel zeker dat het niet aan de accu ligt aangezien hij de hele nacht aan de lader heeft gehangen en nog te langzaam draait.
 
Last edited:
Ik heb nergens gelezen dat het startrelais zoemt.
Klopt, maar Enterprise beschrijft dat zijn vario draait... Dan kun je er wel van uitgaan dat het relais 'een klik' geeft en dus gewoon werkt. Van een zwak relais heb ik nog nooit gehoord en met zijn accu is volgens de metingen ook niets aan de hand.
De vraag is alleen:
1. Zwak signaal dmv stroomlek (of zuigt ergens stroom weg)
2. Startkoppeling blokkeert

Niet alleen de startkoppeling zelf maar ook het tandwiel wat de startkoppeling/krans aandrijft kan een boosdoener zijn omdat deze direct in verbinding staat met de startmotor zelf. Deze moet echt soepel gaan en mag ook het ringetje niet ontbreken die hier tussen hoort. Deze is essentieel voor afstand startmotor >>> startkoppeling. Het wieltje kan zodanig vet/vuil zijn dat deze te zwak draait om de vario voldoende op gang te brengen.
 
Last edited:
Als ik de scooter stationair laat lopen en met beetje gas de spanning laat oplopen tot 13,10/13,20 dan start hij mooi electrisch. Totdat de accu weer rond de 12.8 is en dan draait ie te langzaam. Dus als je gaat rijden en je zet hem uit start die electrisch maar als je hem een tijdje laat staan niet meer. Het probleem dat mijn temperatuur meter omhoog schoot is er nu opeens ook niet meer. Ik vermoed dan toch dat het een stroom probleem is? Of is de startmotor/accu niet krachtig genoeg om een 70 cc te starten?
 
Of is de startmotor/accu niet krachtig genoeg om een 70 cc te starten?
Haha :) dat is een leuke maar ga daar maar niet vanuit. Zo'n startmotor hangt puur af van stroom en niet van cilinder inhoud. Een krachtige bougievonk en genoeg benzinetoevoer bij de start daarentegen is wel belangrijk. Als die startmotor maar gewoon draait...

Zit trouwens de startmotor wel zo strak mogelijk en exact gemonteerd in de holte waar die het blok in gaat. Kan namelijk zijn dat de tandjes vd startmotor niet genoeg aansluiten:
sketch-1570631062434.png

Ook alle mogelijk vuil verwijderd achter het starttandwiel?
sketch-1570630315439.png

!!bovenstaande slechts tips en onder voorbehoud als het toch de elektra blijkt en niet een mechanisch probleem. Elektra is niet mijn sterkste kant :oops:
 
Last edited:
Hij is 100 procent goed gemonteerd. Ik had bij de oude startmotor hetzelfde euvel dus vermoed toch elektra. Soms als de accu genoeg stroom heeft start ie wel.

Helaas heb ik net mijn start relais gemolt door kortsluiting te veroorzaken. Kabeltjes perongeluk tegen elkaar gekomen. Morgen een nieuw relais halen en dan kan ik weer verder haha.
 
Ik ga morgen in ieder geval gewoon de startkoppeling etc even demonteren. Meten is weten. Al denk ik eerder dat er vuil zit dan dat het stuk is. Heb het nog niet zo lang geleden in mijn handen gehad namelijk.

Als ik de twee dikken draden tegen elkaar houd dan draait de startmotor. Via de startknop doet ie niks. Zelfs geen klik. Ik neem aan dat dan het relais stuk is toch? Dit is sinds ik kortsluiting had veroorzaakt. Duur foutje haha.

Maar mocht mechanisch alles goed zijn. Wat kan elektrisch dan nog het probleem zijn?
 
Wat kan elektrisch dan nog het probleem zijn?
Kijk een lampje verwisselen voor mij
= geen probleem. Zomaar 220~ krijgen ook geen probleem hahaha
Wat ik al aangaf elektra is niet mijn allersterkste kant. En gelukkig zitten er op dit forum luitjes voor!

Één ding weet ik wel zeker een relais kost ook weer niet je hele maandsalaris toch?
 
Hij draait dan hetzelfde als met de startknop. Helaas niet geprobeerd nadat de scooter een tijd liep.

Het kost maar een tientje. Maar toch een duur foutje door ff twee kabels tegen elkaar te duwen haha.
 
In bijdrage 4 vroeg ik "Wat is gigantisch?"

Tot hoeveel volt zakt de spanning bij het elektrisch starten?

Enterprise said:
Via de startknop doet ie niks. Zelfs geen klik. Ik neem aan dat dan het relais stuk is toch? Dit is sinds ik kortsluiting had veroorzaakt. Duur foutje haha.

In principe kan er weinig gebeuren met een startrelais, tenzij er iets is afgebroken.
Wat is er gebeurd precies?
Werkt je remlicht nog en is de zekering nog heel?
Zitten je accuklemmen goed vast en maken goed contact met de accupolen?
 
In bijdrage 4 vroeg ik "Wat is gigantisch?"

Tot hoeveel volt zakt de spanning bij het elektrisch starten?



In principe kan er weinig gebeuren met een startrelais, tenzij er iets is afgebroken.
Wat is er gebeurd precies?
Werkt je remlicht nog en is de zekering nog heel?
Zitten je accuklemmen goed vast en maken goed contact met de accupolen?

Ik neem aan dat er goed contact is want de claxon loeit heel hard en alle knipper verlichting en bijvoorbeeld de benzine en temperatuur meter functioneren ook.
Remlicht werkt aan beide kanten. Dat heb ik van de week in orde gemaakt en vandaag na de kortsluiting nog gecheckt. Zekering die bij accu in buurt zit is ook oke.
Ik heb de accu in de buddy verwerkt omdat ik in de accubak de km teller heb wegens sport stuur.
Hiervoor heb ik stekkers gemaakt van die metalen. Die uit de buddy komen en naar de kabels voor de accu van de scooter gaan. Ik ging de scooter in elkaar zetten toen kwam er een plus en min stekker tegen elkaar en begon er een hoop te vonken en roken. Ik heb twee plus kabels. 1 tje geen idee waar die precies heen gaat en de ander gaat rechtstreeks naar het startrelais. Volgens mij is deze kabel samen met de accu plus kabel in aanraking gekomen met de min stekker voor de accu. Vanaf dat moment is starten via de knop niet mogelijk. Er gebeurd gewoon totaal niets tenzij ik de twee dikke draden met elkaar verbind. Dan begint de startmotor te draaien alsof ik eerst de knop indrukte.

De spanning zakt naar ongeveer 9.0/10.0 en lijkt te schommelen tussen 9.0 en 13.0. ik zal het morgen anders even filmen nadat ik het relais heb vervangen.
 
Dan heb je gewoon een slechte accu zoals al gezegd is. Is het een accu met onderhoud? Heb je het accu zuur niveau wel eens gecontrolleerd of dat deze niet op de min of er onder staat.
Zo ja dan zal je hem moeten bijvullen en een nacht aan de lader hangen.
 
Back
Top