electrische choke viva city

CAPMA

Well-Known Member
hallo
kan iemand mij vertellen waar de electrische choke en de aansluitingen daarvan , zitten bij een viva city ? Ik heb namelijk startproblemen en voornamelijk bij koude start en ik dacht dat het misschien aan de choke kon liggen. of heeft iemand nog een ander idee ?
bedankt op voorhand
oh ja. moeest ook nog even vertellen dat ik onlangs bij speedparts in nederland onderdelen heb besteld en ik wil die mensen feliciteren voor hun fantastische service. (onderdelen pastten niet zo goed en zij hebben mij spontaan nieuwe, en ditmaal perfect passende, opgestuurd zonder enige kost)
dacht dat dit ook wel eens mocht gezegd worden
 
Advertisement - register to remove this

meestal zit het niet in de choke maar in de sproeiers , vooral de stationairsproeier , deze moet er helemaal uit en worden doorgeblazen met lucht , ook de rest van de carburateur moet dan uit elkaar en worden doorgeblazen. en in combinatie vaak met de luchtstelschroef ,deze staat vaak te ver open, bij peugeot zet ik deze helemaal dicht (niet te strak aandraaien) en dan weer 1,5 slag open , altijd goed.

de electrische choke's gaan nagenoeg niet stuk.
 
heb intussen de carburator volledig uit mekaar gehaald en alles met benzine gereinigd en met perslucht doorgeblazen en momenteel start de vivacity bij de eerste duw op de kickstarter. dus nogmaals bedankt voor de goede raad.
Nu nog een vraag : weet iemand hoe ik aan een duidellijk electrisch schema en/of een instructieboekje van de vivacity kan komen ? dit was er namelijk niet bij toen ik hem ( tweedehands) kocht. Voor alle duidelijkheid : het is een vivacity sportline
 
heb te vroeg gejuicht. na een nacht stilstaan zijn de startproblemen er terug. Denk toch dat de electrische choke de schuldige is. Heb ik het mis of zou je die choke moeten kunnen horen klikken als je het contact aanzet? Dit is in wezen toch niet meer dan een electromagneet en die moet toch geluid maken (klik) als die onder spanning komt ?
bedankt aan fgx voor de link . heb de schema's kunnen downloaden
 
je hoort niks , je kunt ze wel testen volgens mij.

ik test ze alleen nooit , ik heb ze meestal wel liggen.

alleen gaan ze vrijwel nooit kapot :p
 
heb intussen ontdekt dat de aansluitpunten van de gelijkrichter door corrosie kapot gegaan waren. dus waarschijnlijk heel slecht contact gehad; bij het losmaken van de stekker brak een lipje zomaar af.
heb nieuwe schuifcontacten in de stekker gemonteerd en intussen een nieuwe gelijkrichter besteld, die nu reeds aangekomen is. ik ga hem morgen monteren in de hoop dat de problemen daarmee zijn opgelost. inderdaad zou, volgens een technieker , de electrische choke ook niet meer werken als de gelijkrichter kapot is. vandaar waarschijnlijk de startproblemen
 
Ja, als de gelijkrichter kapot is. Dan krijg je choke geen spanning. Maare werkte die choke niet op bi metaal ofzo iets? Dat je eigrnlijk geen spanning op de choke hoeft te zetten, want als je dan je accu leeg hebt zou je je scooter niet meer aankrijgen.
 
choke werkt gewoon op 12v,
kan je ook teste door de 2 draadjes aan te sluiten op een accu,
als t chokenaaldje naar buiten komt na een tijdje, weet je dat ie het doet:)
 
choke werkt inderdaad elektrisch. heb de weestand over de spoel gemeten en dat was ongeveer 400 ohm maar ik weet uiteraard niet hoe groot die weerstand eigenlijk moet zijn. heb de gelijkrichter en de twee weerstanden vervangen. ik krijg hem nu terug aan de praat maar de koude start blijft moeilijk, dus toch verder zoeken in de richting van de choke. ik zal ook de bougie vervangen want eigenlijk moet dat een ontstoorde bougie zijn en wat er nu inzit is dat niet. weet soms iemand wat de weerstand over de choke spoel moet zijn ? en ook wat de juiste elektrode afstand van de bougie is ?
 
Een tip: draai absoluut niet aan de choke zelf. De buitenkant is van plastic en zit in een plastic huis gedraait. Je choke is precies goed afgesteld als hoe die erin zit gedraait, mits er natuurlijk niet aan gezeten is. Ik heb ook ooit mijn hele choke uit elkaar gehaald omdat ik dacht dat deze kapot was. Zonder het te weten had ik mijn startprobleem alleen maar erger gemaakt omdat ik de choke helemaal strak in het huis had teruggedraait. Hiermee sloot de naald meteen al de extra benzinetoevoer af omdat je hem hiermee kunt afstellen hoe lang de naald open moet blijven. Haal dus niet je choke uit elkaar, je maakt het er wss alleen maar erger mee. Je kunt hem dus wel vanaf je carburateur schroeven, maar aan de choke verder niet zitten liever. :)


Ohja, er is een veel makkelijkere manier om je choke te testen: start je scooter, ga er even een minuut of 5 - 10 op rijden en trek je buddy eruit (zorg ervoor dat je buddy los zit). Voel met je vingers/hand over het beschermkapje van je choke of deze warm is. Als hij warm is werkt hij prima, als hij koud is is er ergens iets kapot in het elektrisch circuit. Je voelt het iig meteen of hij warm is. En zoals melf #50 al zei, elektrische chokes gaan nooit zomaar kapot, en zoals ik al zei haal hem liever niet uit elkaar anders maak je het alleen maar erger.



Edit: Trouwens, waar veel mensen de mist in gaan is dat ze denken dat als de elektriciteit van de choke niet meer werkt, dat dan ook je scooter gelijk slecht start. Dit is niet waar. Als de choke geen elektriciteit heeft om zichzelf op te warmen, dan wordt ook niet de naald naar beneden geduwd en blijf je altijd extra benzinetoevoer houden. Conclussie: als de choke kapot is start je scooter altijd goed. Je moet het probleem toch echt ergens anders zoeken...
 
Last edited:
vivacity doet rare dingen. startte deze morgen bij de eerste tik. ik heel gelukkig met het idee operatie geslaagd. startte deze midag terug heelwat moeilijker maar was toch aan de praat te krijgen. ben een paar boodschappen gaan doen en als ik hem bij de eerste winkel terug startte begon hij vanzelf op hoge toeren te draaien maar vertraagde daarna. kon terug normaal rijden. bijde laatste winkel weigerde hij alle medewerking en wou dus niet meer starten . ben dan maar naar huis gegaan met de vivacity aan de hand. zal voor vanavond toch maar de wagen buitenhalen. zou het dan misschien toch de choke kunnen zijn ?
 
Heb je al mijn tip geprobeerd om te voelen of de omhulselchoke warm werd?

het kan zijn dat je choke dus wel werkt, maar dat de naald te ver naar beneden staat als hij nog koud is. Dit kun je enkel checken door je choke van je carb eraf te schroeven en alles uit elkaar te draaien. Draai het vervolgens weer in elkaar, maar zorg ervoor dat je hem niet strak in het huis draait. Ongeveer op de helft stoppen met draaien, dan zou de naald genoeg omhoog moeten staan. Toch als hij het vroeger goed gedaan heeft met starten kan het absoluut niet aan de choke liggen.
 
Back
Top