Elecktrische start werkt niet meer

Carelzip4t

Member
Halle allemaal,
Ik had een vraag over mijn zip 4T4 uit 2009
Ik werst een paar dagen Geleden wakker en toen deed mijn elecktrische start het niet meer hij maakt ook helemaal geen geluid hij doet helemaal niks iemand enig idee?
 
Advertisement - register to remove this

Waarschijnlijk je start relais kapot. hoor je niets klikken als je de knop indrukt?

Start relais kan je prima zelf vervangen zijn maar een paar stekkertjes. Zet wel even je contact uit als je er mee bezig gaat.
 
Meestal inderdaad een stroomkwestie, maar de startmotor zelf kan ook wel degelijk defect zijn. Controleer de stroomaansluitingen, die kunnen geoxideerd zijn. Ik moest er ook altijd om lachen als er over gesproken werd :), zoals je weet geleidt koperoxide geen stroom, vijl met een klein vijltje de contacten en gebruik contactspray. Google maar: contactspray. Is ook vaak zo met deurbellen, vol in de regen en dan doen ze het niet meer, komt door geoxideerde contacten.
 
Bedankt voor de info ik ga er naar kijken. Kan het er mee te maken hebben dat ik het frame heb gespoten
Post automatically merged:

want me knipperlichten en toeter doen het gewoon
 
Kan zijn, want in verf zitten ook chemische (oplos)middelen, die kunnen inwerken op contacten en relais, zoals Vanoss al zei ;). Als je met sprays aan de gang gaat zorg er dan voor dat de spray enkel op het onderdeel terecht komt wat je wilt behandelen. Pakkingen en rubbers bijvoorbeeld worden aangetast door olie en of sprays.
 
Meestal inderdaad een stroomkwestie, maar de startmotor zelf kan ook wel degelijk defect zijn. Controleer de stroomaansluitingen, die kunnen geoxideerd zijn. Ik moest er ook altijd om lachen als er over gesproken werd :), zoals je weet geleidt koperoxide geen stroom, vijl met een klein vijltje de contacten en gebruik contactspray. Google maar: contactspray. Is ook vaak zo met deurbellen, vol in de regen en dan doen ze het niet meer, komt door geoxideerde contacten.

Als het de startmotor is zou het relais alsnog moeten klikken.
 
Probeer anders even het start relais te omzeilen, dan heb je direct uitsluitsel of het probleem daar zit.

Onder je zadel, aan de kant van je CDI zit je start relais op het frame bevestigd. Hier zitten 2 draden op aangesloten met over de aansluiting punten een rubber dekseltje.

Haal deze rubbers er vanaf en je ziet twee bouten zitten uit dat kastje, de contactpunten.

Verbind deze twee punten doormiddel van een schroevendraaier tegen beide punten tegelijk te houden.

als de startmotor nu gaat draaien heb je de oorzaak gevonden, namelijk een kapot relais.

Let er op dat je dit doet met het contact aan en alle startonderbrekers uitgeschakeld! Dus, scooter niet op het zijstandaard, knopje op het stuur in de juiste stand, rem ingedrukt houden.

Mocht je er nog niet uitkomen dan kan je de draden even los halen en ze direct met elkaar verbinden door ze tegen elkaar te houden. Let op dat je geen contact maakt met het geleidende materiaal, dan krijg je een schok.
 
Carel,

het startrelais moet je inderdaad horen klikken als je op de startknop drukt.

Even een kort vraagje voor je alles uit elkaar gaat halen, kortsluiting gaat maken en alle massapunten gaat controleren.

Werkt je remlicht wel?
 
Dan begin maar eerst dit in orde te maken want als je remlicht niet fatsoenlijk werkt, werkt je elektrische start ook niet.
De elektrische start maakt namelijk gebruik van de remlichtspanning!
 
Als ik de remhendel in knijp dan gaat het licht uit en als ik niet rem blijft het licht aan
Post automatically merged:

Ik heb even gekeken en als ik die 2 punten tegen elkaar hou dan maakt die soort van slepend geluid
 
Last edited:
Als ik de remhendel in knijp dan gaat het licht uit en als ik niet rem blijft het licht aan
Dit heb je al eens geschreven!
Heb je überhaupt gecontroleerd wat ik vroeg in post#12 van 16 oktober?

Ik heb even gekeken en als ik die 2 punten tegen elkaar hou dan maakt die soort van slepend geluid
Welke twee punten?
Wat bedoel je met een slepend geluid en waar komt dit vandaan?
 
Back
Top