Eigen onderneming starten

Scootertje97

New Member
Ik wil scooters uit het buitenland hier na toe halen , en dan opknappen en doorverkopen. Weet iemand wat hier allemaal bij komt kijken ?

- KVK 50 euro dat weet ik
- inkoopprijzen en overschrijven naar NL

maar hoeveel belasting ga je betalen ?
hoeveel scooters mag je ?
zie ik iets over het hoofd?
 
Advertisement - register to remove this

Ik wil scooters uit het buitenland hier na toe halen , en dan opknappen en doorverkopen. Weet iemand wat hier allemaal bij komt kijken ?

- KVK 50 euro dat weet ik
- inkoopprijzen en overschrijven naar NL

maar hoeveel belasting ga je betalen ?
hoeveel scooters mag je ?
zie ik iets over het hoofd?
Deze vragen kan beter stellen aan de Kamer van Koophandel en de Belastingdienst.
Bij de RDW kan je informatie inwinnen omtrent het op Nederlands kenteken zetten van ingevoerde scooters.

Dit is een forum dat helpt bij (technische) problemen en/of aanschaf van een scooter voor particulier gebruik.
Daarom denk ik dat dit niet het juiste platform is voor dit soort vragen.

Succes met het opstarten van je onderneming.
 
Ik wil scooters uit het buitenland hier na toe halen , en dan opknappen en doorverkopen. Weet iemand wat hier allemaal bij komt kijken ?

- KVK 50 euro dat weet ik
- inkoopprijzen en overschrijven naar NL

maar hoeveel belasting ga je betalen ?
hoeveel scooters mag je ?
zie ik iets over het hoofd?
helaas zit er geen handel meer in scooters sinds je je auto-rijbewijs al kan halen als je 16½ bent ook krijgt iedereen die na 2002 geboren is niet meer een scooter/brommer rijbewijs bij zijn auto rijbewijs en zijn er bizar weinig mensen die dan nog een scooter rijbewijs gaan halen. Je kunt beter in andere (legale) dingen handelen.
 
Eigenlijk wordt je dus een soort scooterwinkel. Je koopt voorraad, eventueel knap je wat op en je verkoopt.

Over het runnen van een onderneming kan ik je alles vertellen, maar ik zou eerst eens gewoon beginnen bij de info lezen op www.kvk.nl

Je betaald afhankelijk van je rechtsvorm uiteraard een vorm van belasting. Om het makkelijk te houden, stel je begint een eenmanszaak dan betaal je eigenlijk gewoon de normale inkomstenbelasting over je winst. De truc is natuurlijk goed de winst te bepalen, rekening houden met aftrekposten en fiscaliteiten. Vind je dit al ingewikkeld klinken, zoek dan een goede boekhouder ;)

Vergeet niet dat je zakelijk ook moet denken aan dingen zoals garantie, misschien aansluiting bij een branchevereniging en vaak andere verplichtingen waar je toen je begon met ondernemen nog niet bij stil stond.

Wil je gewoon klein beginnen? Koop dan gewoon je 1e scooter, knap die op, verkoop die met winst en geef in je belastingaangifte winst uit overige werkzaamheden op. Merk je dat je bijvoorbeeld gauw een omzet van 10.000 euro of meer realiseert op jaarbasis, dan zou ik zeker mij inschrijven bij de KVK.
 
@Fabsko_ en ik hebben sinds drie kwartalen ook een onderneming. Ik adviseer je heel sterk om met een boekhouder te werken. Wij betalen ongeveer €150 per maand, maar door slimme boekhouding krijg je dit 10 dubbel keer terug. Begin in de branche, maar ga vooral niet handelen. In Nederland heb je er echt genoeg van, dus tenzij jij een goede leverancier hebt (kan ik me niet voorstellen: In Duitsland (prijzen zijn redelijk hetzelfde, vooral Piaggio's/Vespa's) en regio hebben de grote bedrijven al de afnemers. Ik houd van je ondernemerschap, en je bent 99% al voor, maar je moet eerst inzicht krijgen in de markt voordat je je keuze maakt.

- Handelen werkt alleen, werkelijk, als je grote hoeveelheden inkoopt. Tuurlijk, je kan een paar duizend euro per maand winst verdienen, maar in deze branche kan je veel en veel meer verdienen.

- Doe waar je goed in bent. Wees niet bang, wanneer de kapitaal er is, om bijv. voor transport, goed gereedschap of boekhouding etc gewoon geld uit te geven.

- Je kan veel meer geld verdienen als je met een beetje startkapitaal een dealer wordt van bekende merken zoals Piaggio, dus ook Vespa, Derbi etc.

- Niks forceren: begin klein, maar weet voor jezelf dat je veel groter kan worden.

- Connecties! Super belangrijk. Die groothandel, wie is dat nou en hoe wordt je er lid van? Hoe gaat een scooterzaak of verkoper nou te werk? Een weekje 'stage' lopen of 'helpen' of gewoon je scooter eens daar afgeven en kijken op de dozen waar de onderdelen vandaan komen, hoe ze te werk gaan, wat er op de factuur staat: informatie is het meest geld waard in deze branche! Iedereen kan tweewielers opknappen. Niet veel mensen weten welke groothandel 70% onder de marktwaarde zit, waar je je voor transport moet aanmelden etc etc.

Genoeg info voor een public post lijkt me zo ;). Mocht je meer willen weten schiet één van ons een pb.
 
Verder denk ook aan verzekeringen want als er iets gebeurt met een scooter die jij opgeknapt en verkocht hebt of het pand fikt af als gevolg van reparatie (slijpen/boren etc)

Zo'n zaak beginnen is niet enkel de Douane invoeren (BTW verrekening of invoerrechten) en keuring en opknappen er komt nog allerlei andere ,misschien minder leuke rompslomp bij kijken.
Zo moet je ook maandelijks, per kwartaal je btw aangifte doen, aan de belastingdienst, tenminste hier in Belgie moet je ook aantonen waar en met wie in het buitenland je hebt handel gedreven en welke bedragen ermee gemoeid waren.
Deze intercommmunitaire gegevens worden tenminste binnen de EEG ook uitgewisseld.

Dus inderdaad zoals @Bas reeds opmerkte, informeer je goed, volg desnoods een goeie cursus en als het niet anders kan en neem een boekhouder.
Want je moet bedenken de kosten van deze boekhouder gaan van jouw winst af wat wel belangrijk is in den beginne.
Maar inderdaad als de business goed loopt kan deze boekhouder ook zijn geld dubbel en dik waard zijn.

Informeer je ook goed welke papiertjes je nodig hebt zoals bijv. een milieu vergunning etc...
Hier in Belgie moest je 10 jaren geleden zelfs als enkel verkoper van motorvoertuigen en zelfs fietsen een vak-diploma hebben, ik weet niet of dit nog geldt.
Zoals Bas en @Emirhan ook al zei, begin rustig aan en denk vooral ook aan de vorm van de onderneming (B.V., NV) want als privé persoon ben je hoofdelijk aansprakelijk voor je doen en laten wat bij nv en bv minder het geval is.
 
Last edited:
Back
Top