effecten gasnaald

70ccstreetrox

Well-Known Member
wat is het verschil tussen deze drie standen de laagste, middelste & hoogste stand van de naald?? wat voor effect heeft dit op het rijgedrag??
 
Advertisement - register to remove this

De gasnaald valt in de sproeierbuis, en bepaalt daarmee de hoeveelheid benzine die aangezogen kan worden.
Hoe verder de gasnaald in de sproeierbuis zit, hoe minder benzine er langs kan. In de laagste stand zul je dus een armer mengsel hebben, in de hoogste stand een rijker.

Samen met de sproeier, de luchtschroef, de vorm van de gasnaald en dus ook de stand van de gasnaald kun je van geen gas tot volgas de mengverhouding bepalen.

Meestal bepaal je eerst welke hoofdsproeier je moet hebben en ga je vervolgens finetunen met de gasnaald.
Op top kan je mengsel best perfect zijn terwijl deze bij kwart- en half-gas helemaal niet goed is, en dat merk je bij het optrekken. Met de vorm en stand van de gasnaald kun je dat corrigeren.
 
^^ mijn scoot rijdt met een enorme kleine sproeier (72) icm c16, airsal rpm, 21mm, malossi e5,... en ik denk dat er iets niet klopt omdat deze nog kleiner moet (eind 60 ofzo), dus als ik de gasnaald op laagste stand zet kan ik toch terug hoger in sproeier??
 
Ja inderdaad, daar heb je wel gelijk in, hij rijd ook beter met deze 72 dan met een 80 of 90 ofzo maar toch, ik ga wss nog iets lager in sproeier moeten omdat m'n luchtschroef rond de 4 slagen ofzo moet zetten anders rijdt die kut, dus dit wil zeggen dat m'n sproeier toch te groot is eh?? dat wil zeggen dat de sproeiermaat rond de midden - eind 60 zit? en dat lijkt gewoon enorm klein, te klein?? daarom d8 ik; doe ik iets fout, zie ik iets over het hoofd ofzo?
 
Luchtschroef heeft vrijwel alleen onderin effect, niet bovenin.
Kut rijden kan zowel door een te kleine als een te groter sproeier komen, als door iets totaal naders (overbrenging bijv).

Laat je luchtfilter wel voldoende lucht door?
 
^^^Ja, ik heb twee luchtfilters getest een gesloten malossi e5 en een open, tja kijk; mijn scooter loopt wel redelijk aardig maar er is toch iets niet pluis met de afstelling lijkt me, vb als ik dmv de luchtschroef verdraai krijgt hij een goede optrek in begin (autowheely's) maar dan is m'n doortrek weer dik bagger.
 
Dan zal hij ondeirn te rijk zijn. Zet je naald inderdaad eens een standje lager? (clipje omhoog zodat naald lager in sproeierbuis valt)
Wat voor naald heb je erin? Staat je choke wel dicht?

Op een testbank gaan zou helemaal ideaal zijn, dan kun je per gasstand precies zien hoe je mengverhouding is.
 
thx cipher om weer te reageren ;)
er zit een gewone std naald in van een dell'orto 21mm, choke staat ook dicht :)

Ja, ik wil ook gaan banken, maar ik weet niet hoeveel het kost en waar ergens :p (ergens in de buurt van hasselt, limburg??)

dus gasnaald lager zetten en dan nog een keer proberen??? moet ik dan nog iets proberen?? ok thx
 
Back
Top